تاثیر تشخیص زودهنگام سرطان بر روند درمان / شایع‌ترین نوع این بیماری در کشور کدام است؟

رئیس گروه پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت و درمان گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور سرطان سینه، روده بزرگ، معده و ریه است، وزارت بهداشت برنامه تشخیص زود هنگام این بیماری‎‌ها را در دستور کار و اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

لیلا مؤدب شعار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت غربالگری و تشخیص به موقع سرطان اظهار کرد: بیماری سرطان بار اقتصادی و روحی بالایی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، این بیماری یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در دنیا و از جمله پرهزینه‌ترین بیماری‌ها است، این بیماری به دلیل اینکه یک بیماری مزمن است، فرد، خانواده و نظام سلامت را بیشتر درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات متعددی که برای مدیریت و کنترل بیماری سرطان از جمله پیشگیری و غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی انجام می‌شود، افزود: ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز این فرآیندها مانند آموزش نیروی انسانی و تجهیزات و سامانه‌های مرتبط در تمام سطوح نظام سلامت بسیار اهمیت دارد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت و درمان گفت: یکی از مهم‌ترین پایه‌های کنترل سرطان پیشگیری و تشخیص زود هنگام است، تشخیص به موقع و غربالگری کمک می‌کند که فرد قبل از پیشرفت بیماری و در مراحل اولیه که درمان آن علاج‌پذیر است، شناسایی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور سرطان سینه، روده بزرگ، معده و ریه است، همچنین وزارت بهداشت برنامه تشخیص زود هنگام سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم را در دستور کار و اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و در این راستا اقدام به برگزاری کارگروه‌های علمی و تخصصی با حضور متخصصان و اساتید این حوزه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و رابطان برنامه، بازنگری علمی و تخصصی تمام دستورالعمل‌های تشخیص زودهنگام سرطان و ارتقای زیر ساخت‌های مورد نیاز کرده است.

مؤدب شعار ادامه داد: در حال حاضر در وزارت بهداشت برای اولین بار کارگروه کنترل عوامل خطر محیطی مرتبط با سرطان با همکاری بخش‌های مختلف در وزارت بهداشت تشکیل شده است و کمک می‌کند تا عوامل مختلف و خطر اختصاصی هر استان که در این بیماری نقش دارد، شناسایی شده و سپس اقدامات لازم در خصوص کنترل آن با مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادها انجام شود.

وی اضافه کرد: در زمینه تشخیص و درمان نیز فعالیت و اقدامات زیادی انجام شده است و تلاش شده با به‌روزرسانی تجهیزات مورد نیاز در کشور خدمات استاندارد به بیماران مبتلا به سرطان ارائه شود.

دبیر دبیرخانه کشوری سرطان گفت: اصلاح و توسعه ثبت اطلاعات سرطان حرکت مهمی بوده که در این حیطه مورد توجه قرار گرفته و در حال انجام است، همچنین در تلاش هستیم که با به‌روزرسانی سامانه‌ها، آمار و اطلاعات مؤثر و قابل استناد ارائه شود که به زودی این فرایند نهایی خواهد شد.

کد خبر 708298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.