گذار از سوخت‌های فسیلی، کاهش مرگ‌ومیر را به همراه دارد

آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل، سالانه باعث مرگ بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آلودگی هوای محیطی عامل اصلی خطرات سلامتی و مرگ‌ومیرهای زودرس است، اما نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات جهانی در این زمینه بسیار متفاوت است. برای رفع این مشکل، یک تیم بین‌المللی از محققان بریتانیا، ایالات متحده، آلمان، اسپانیا و قبرس، از مدل جدیدی برای تخمین مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای مرتبط با سوخت‌های فسیلی و ارزیابی مزایای سلامتی ناشی از سیاست‌های گذار به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل، سالانه باعث مرگ بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

تأثیر سوخت‌های فسیلی بر سلامتی و مرگ‌ومیر

دانشمندان با ارزیابی داده‌های مطالعه بار بیماری‌های جهانی ۲۰۱۹، نتایج بررسی‌های ذرات ریز معلق و داده‌های جمعیتی مبتنی بر ماهواره ناسا، آزمایشات شیمی اتمسفر و مدل‌سازی خطر نسبی سوخت‌های فسیلی بر مرگ‌ومیرهای ۲۰۱۹، دریافتند که در این سال ۸.۳ میلیون مرگ در سراسر جهان به ذرات ریز معلق (PM2.5) و ازن (O3) در هوای باز نسبت داده شده که ۶۱ درصد آن (۵.۱ میلیون) مربوط به سوخت‌های فسیلی بوده است.

گذار از سوخت‌های فسیلی، کاهش مرگ‌ومیر را به همراه دارد

تخمین‌های جدید بیشتر از مقادیر گزارش شده قبلی است و نشان می‌دهد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی ممکن است نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، تأثیر بیشتری بر مرگ‌ومیرهای قابل انتساب به سوخت‌های فسیلی داشته باشد. به این ترتیب حذف تدریجی استفاده از این سوخت‌ها می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را تا حدود ۶۱ درصد کاهش دهد.

طبق تحقیقات انجام‌گرفته، این اقدام فواید زیادی نیز بر سلامتی خواهد داشت که بسیار بیشتر از میزان به‌دست‌آمده در اکثر مطالعات قبلی است. داده‌های این مطالعه مهر تأییدی بر افزایش سهم انرژی پاک و تجدیدپذیر است که از طریق اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ و بلندپروازی‌های بی‌طرفی آب‌وهوایی ۲۰۵۰ توسط سازمان ملل حمایت می‌شود.

گذار سبز و حذف سوخت‌های فسیلی

نتایج تحقیقات نشان داده است که گذار از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر می‌تواند جان افراد زیادی را از مرگ در اثر آلودگی هوا نجات دهد و به مبارزه با گرمایش جهانی کمک کند. در واقع کاهش عمده انتشار آلودگی هوا به‌ویژه از طریق حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی می‌تواند نتایج مثبت و بزرگی برای سلامتی داشته باشد.

گذار از سوخت‌های فسیلی، کاهش مرگ‌ومیر را به همراه دارد

یافته‌ها فشارها را برای تسریع اقدامات در این زمینه بر رهبران جهان افزایش خواهد داد. با توجه به هدف توافق‌نامه پاریس برای بی‌طرفی آب‌وهوایی تا ۲۰۵۰، جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر مزایای مشترکی برای سلامت عمومی و آب و هوا خواهد داشت، بنابراین از جمله تصمیماتی که رهبران جهانی باید در بیست‌وهشتمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل اتخاذ کنند، این است که آیا برای نخستین بار با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی موافقت کنند یا خیر.

کد خبر 708265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.