اروپا به‌رغم کاهش تورم با افزایش قیمت‌ها مواجه است

تورم منطقه یورو به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر کاهش یافت، با این حال اروپایی‌ها همچنان فشار قیمت‌ها را احساس می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فشارهای قیمت‌های مصرف‌کننده در اروپا پس از دو سال تورم بالا، به نظر می‌رسد روندی نزولی پیدا کرده و تورم به زیر سه درصد کاهش یافته است، با این حال رشد اقتصادی به‌طور سرسختانه‌ای پایین به نظر می‌رسد و نمی‌توان مطمئن بود که کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان این قاره واقعاً شاهد کاهش قیمت‌ها باشند.

بررسی رشد اقتصادی در کشوری با پایین‌ترین تورم

تورم سالانه بلژیک در میان کم‌ترین نرخ‌ها در منطقه یورو قرار دارد و قیمت انرژی، حمل‌ونقل و بعضی از مواد خام اولیه در آن طی ماه‌های اخیر تثبیت شده است. با این حال بررسی رشد اقتصادی این کشور نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی به‌رغم کاهش تورم منطقه هم‌چنان در حال افزایش است و مشتریان و مشاغل نشانه‌ای از کاهش قیمت مواد غذایی نمی‌بینند. قیمت میوه و سبزیجات در بلژیک به‌ویژه برای محصولات پرطرفداری هم‌چون موز، قارچ یا گوجه‌فرنگی کم و بیش شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت است و به‌رغم آن‌که در گذشته تمام اقشار درآمدی این جامعه توانایی خرید میوه و تره‌بار را داشته‌اند، امروزه به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش چشمگیری در مشتریان این بخش‌ها دیده می‌شود.

تکامل رشد اقتصادی اروپا در ماه‌های آینده

قیمت مواد غذایی طی ۲۰۲۳ در اروپا به افزایش خود ادامه داد. در طول دو سال تخم مرغ ۳۷ درصد، سیب‌زمینی ۵۳ درصد و روغن زیتون ۷۵ درصد افزایش قیمت داشته است. البته این قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و با پایان یافتن اقدامات ضد تورمی کشورهای اروپایی با سرعت کمتری افزایش پیدا کرده است.

اروپا به‌رغم کاهش تورم با افزایش قیمت‌ها مواجه است

بر اساس برآوردهای یورواستات افزایش دستمزدها در اروپا متناسب با تورم صورت گرفته که این امر قدرت خرید را بالا می‌برد و باعث افزایش مصرف می‌شود.

رابطه هزینه انرژی و تورم

قیمت انرژی نقش بزرگی در تورم ایفا خواهد کرد. هزینه و تأمین انرژی همچنان دغدغه اصلی شرکت‌های صنعتی بزرگ به‌شمار می‌رود و بسیاری از آن‌ها برای تولید محصولات خود به مقدار قابل‌توجهی انرژی نیاز دارند. بنابراین تورم در هزینه‌های انرژی به جست‌وجوی جایگزین‌های کارآمدتر دامن زده و تمام موارد مرتبط با کاهش مصرف انرژی را ضروری کرده است. بیشتر شرکت‌ها برنامه‌هایی برای کاهش این مصرف با سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های کارآمدتر داشته‌اند.

تورم سالانه انرژی در منطقه یورو در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کرده و از ۴۱.۵ درصد در پایان ۲۰۲۲ به منفی ۱۱.۲ درصد در پایان ۲۰۲۳ رسیده است. با این حال شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ بهره شاهد افزایش هزینه‌ها و کاهش تقاضا برای محصولات خود بوده‌اند.

اروپا به‌رغم کاهش تورم با افزایش قیمت‌ها مواجه است

امروزه هزینه انرژی در اروپا دو یا سه برابر بیشتر از دو سال پیش و بسیار گران‌تر از ایالات متحده و چین است. از سوی دیگر تورم بالاتر با افزایش دستمزدها همراه و به این ترتیب اروپا شاهد افزایش روزافزون هزینه‌های تولید است. بنابراین هرچند هزینه انرژی در این قاره رو به کاهش است، هنوز نمی‌توان انتظار قیمت‌های رقابتی‌تری را در آینده نزدیک داشت.

اروپا همچنان انرژی مورد نیاز خود را از خطوط لوله و گاز طبیعی مایع روسیه تأمین می‌کند. بنابراین یک گسست کامل می‌تواند بازارها را تحت تنش قرار دهد و وقوع هرگونه بحران در خاورمیانه به‌وضوح اوضاع را کاملاً مختل می‌کند.

چشم‌انداز رکود تورمی در اروپا

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، نزدیک به نیمی از تورم دو سال اخیر به دلیل افزایش حاشیه سود شرکت‌های بزرگ و بهره‌برداری از افزایش قیمت‌ها بوده است. بنابراین اگرچه تورم کاهش یافته، شرایط همچنان حساس است.

از سوی دیگر بازگشت به هدف تورم دو درصدی چالش‌برانگیز و تلاش برای حفظ تورم در نرخ‌های قابل قبول بدون وارد شدن به رکود، یک اقدام متعادل‌کننده است. انتظار می‌رود اروپا در سه ماهه آینده با این خطر مواجه شود.

اروپا به‌رغم کاهش تورم با افزایش قیمت‌ها مواجه است

این قاره در پایان سال جاری رشد اقتصادی نزدیک به صفر داشته است و در سال آینده رشدی خفیف برای آن پیش‌بینی می‌شود که به‌طور عمده مبتنی بر شروع مجدد مصرف در بخش خصوصی و شرایط بهتر برای تجارت بین‌المللی است. به این ترتیب اروپا می‌تواند از رکود اجتناب کند و با وجود تشدید سیاست‌های پولی فرود نرمی داشته باشد که با وجود شرایط جاری بسیار مهم است.

کد خبر 708246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.