کمبود گروه‌های خونی A و O در اصفهان / نیروی انسانی کافی نداریم

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کمبود گروه‌های خونی A مثبت و منفی و O منفی گفت: کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی منجر به ایجاد مشکلاتی شده که رفع آنها در دستور کار است و به‌طور قطع، شنوای گلایه‌های شهروندان هستیم.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: میزان ذخیره خون استان اصفهان طی چند وقت اخیر روند کاهشی داشت و حتی به کمتر از پنج روز رسید و این در صورتی است که میزان مطلوب ذخیره خون برابر با هشت روز است.

وی با بیان اینکه با فراخوان‌ها و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، مراجعات شهروندان به مراکز انتقال خون استان اصفهان مقداری افزایش یافت، افزود: در حال حاضر میزان ذخیره خون استان برابر با ۲۵۶۲ واحد معادل ۶.۷ روز و میزان ذخیره خون شهرستان اصفهان برابر با ۱۶۵۸ واحد معادل ۵.۳ روز است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به میزان ذخیره خون حال حاضر، نیازمند اهدای تمام گروه‌های خونی به ویژه A مثبت و منفی و O منفی هستیم و در طول هشت ماه سال جاری ، شاهد افزایش ۷.۳ درصدی میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در واقع، ۱۲۷ هزار و ۴۰۷ نفر در طول مدت ذکر شده به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۱۳۷ نفر موفق به اهدای خون شدند، میزان اهدای خون بانوان نیز به ۳.۷ درصد رسیده است که شاهد افزایش شش درصدی میزان مراجعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

دهراب‌پور با بیان اینکه ۵۵.۹۳ درصد اهداکنندگان خون در طول هشت ماه سال جاری از اهداکنندگان مستمر بودند، گفت: با توجه به کاهش ذخیره خون در طول چند وقت اخیر و با افزایش مراجعات به مرکز اهدای خون خواجو، شاهد تراکم جمعیت بودیم و به‌طور قطع شنوای گلایه‌ها هستیم.

وی با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌های اهدای خون در استان اصفهان اضافه کرد: بیشترین تمرکز اهدای خون در شهر اصفهان، در مرکز اهدای خون خواجو است و با هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری از طریق انجمن خیریه ترویج اهدای خون سالم، دو قطعه زمین در محدوده شهرداری‌های منطقه ۱۱ و ۱۳ در اختیار اداره‌کل انتقال خون استان قرار گرفت تا با همراهی خیران، این دو مرکز احداث شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ضمن ابراز امیدواری از اضافه شدن این دو مرکز تا دو سال آینده به مجموعه انتقال خون استان، اظهار کرد: امیدواریم در طول یک تا دو سال آینده، در شهرستان آران و بیدگل نیز مرکز اهدای خون احداث شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در شهر داران شهرستان فریدن نیز با همکاری شبکه بهداشت و درمان، ساختمانی در اختیار اداره‌کل انتقال خون قرار گرفته که در حال بازسازی است، افزود: در صورت اضافه شدن مراکز مذکور به مجموعه انتقال خون، مشکلات موجود از نظر فضای فیزیکی تا حدودی مرتفع خواهد شد.

دهراب‌پور تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی نیز از دیگر مشکلاتی است که اداره‌کل انتقال خون استان از گذشته تاکنون با آن درگیر است و برای رسیدن به حداقل استاندارد لازم در بحث نیروی انسانی، نیازمند ۳۰ تا ۴۰ نیروی متخصص در حوزه انتقال خون از جمله پزشک، کارشناس خون‌گیری و کارشناس آزمایشگاهی هستیم.

وی با تاکید بر پیگیری اداره‌کل انتقال خون استان برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و اخذ مجوز استخدام، ادامه داد: تأمین فرآورده‌های خونی مورد نیاز برای بیماران و افراد نیازمند خون و فرآورده‌های آن، بر عهده اداره‌کل انتقال خون است و حتی در صورت کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی، این نیاز بیماران به حیات آنها وابسته است و باید تأمین شود، از همین رو فراخوان و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: نداشتن فضا و نیروی انسانی کافی و در مقابل وجود نیاز مستمر بیماران به خون و فرآورده‌های خونی، شرایطی به وجود آورده است که شرمنده شهروندان باشیم، اما رفع مشکلات موجود به جدیت در دستور کار است‌.

کد خبر 708217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.