رونمایی از سامانه نوین رصد بازار در یزد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد از رونمایی از سامانه نوین رصد بازار برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این سامانه نظام بازرسی کشور را متحول خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، ظهر امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ در پایان ستاد تنظیم بازار استان یزد از سمند، سامانه نوین رصد بازار، که با همت نیروهای جوان و یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان طراحی و تولید شده بود رونمایی شد.

سامانه نوین رصد بازار برای اولین بار در کشور در استان یزد به منظور رصد آنلاین قیمت‌ها راه‌اندازی خواهد شد و امکان اجرا شدن در سایر نقاط کشور را دارد.

مهران فاطمی، استاندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: یکی از عرصه‌های مردمی سازی دولت امر نظارت مردمی است، سامانه سمند، سامانه‌ای بارکد خوان در موبایل و قابل استفاده برای عموم مردم است.
وی تشریح کرد: بر این اساس قیمت‌ها روی سامانه موجود بوده و مردم می‌توانند قیمت‌ها را چک کنند، اگر قیمت محصول بالاتر از قیمت مصوب بود، اعتراضات و شکایت مردمی در سامانه ثبت می‌شود و سپس بازرس جهت بررسی مراجعه و متناسب با تخلف جریمه انجام می‌دهد.

استاندار یزد گفت: در صورت تخلف و گران فروشی جرایم سنگینی برای صاحبان در نظر گرفته خواهد شد به طوری که در بار اول ۱۰ درصد و در مراحل بعدی تا چهل برابر فرد متخلف جریمه می‌شوند.

فاطمی تأکید کرد: عموم اصناف و بازاریان در یزد خوش انصاف هستند اما حضور مردم در امر نظارت سبب می‌شود اندک موارد تخلف نیز شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: این سامانه قابلیت عمومی شدن و ملی شدن را دارا بوده و می‌تواند به سایر استان‌ها تسری یابد، ایده طراحی آن استان یزد بوده و سامانه نیز توسط نیروهای دانش بنیان یزدی طراحی و آماده شده است.

محمدرضا پاکدل، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز در حاشیه نشست شورای تنظیم بازار استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد از رونمایی سامانه نوین رصد بازار برای اولین بار در کشور در استان یزد خبر داد و گفت: این سامانه در چند بخش دسترسی داشته و بازاریان، میدان‌دارها، مردم و … فراهم است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد بیان کرد: مدیریت و کنترل بازار اصلی‌ترین مؤلفه است، رجوع مردم و حق مردم این است که در هر لحظه بدانند قیمت کالا و خدمات قطعی و مصوب چه قدر است و هر فروشگاه و مغازه به چه صورت این کار را انجام می‌دهد.

پاکدل ادامه داد: این سامانه کمک می‌کند تا به سرعت و به سادگی در لحظه قیمت مصوب کالا و فروش در مغازه‌ها قابل مشاهده باشد و در صورت مغایرت قیمت خرید و فروش با مصوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط مردم شکایت انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام مردم باید در نقش ناظر حضور فعال داشته باشند گفت: این سامانه نظم و ثبات مؤثری در بازار ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به اینکه سامانه ۱۲۴ تنها مکالمات را دریافت می‌کردند گفت: اکنون سامانه نوین رصد بازار بروزترین سامانه بوده و بلافاصله شکایت‌ها با دستگاه‌های حاکمتی، تعزیرات حکومتی، ارجاع می‌شود.

پاکدل تصریح کرد: صرفاً فقط بازرسین مقام نظارت ندارند و مردم می‌توانند تنها با بارگذاری عکس مستند شکایت خود را درج کنند و در تمام مراحل شکایت نیز قابلیت پیگیری خواهند داشت.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه نقش مردم برای افرایش نظارت بسیار ساده و کاربر پسند خواهد بود تنها لازم است تمام فروشندگان ظرف چند روز کیوآرکد مغازه خود را نصب می‌کنند، مردم نیز توسط دوربین موبایل کد نصب شده را اسکن و بلافاصله اطلاعات قیمتی محصولات را مشاهده می‌نمایند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد افزود: این اقدام به مردم این آگاهی را می‌دهد که حق دارند بدو ورود به فروشگاه قیمت‌ها را مطالبه نمایند و خودشان بازرس محصول باشند و قیمت‌ها را چک کنند.

پاکدل گفت: در این سامانه پرونده‌ها و جزئیات مشخص و معلوم هستند، فرآیند قیمت گذاری خدمات و محصولات، نرخ و روند، فاکتورهای خرید و فروش و همه قیمت‌ها مشخص هستند.

وی تصریح کرد: اجرای این سامانه در کشتارگاه‌ها و میدان‌ها و سایر مشاغل با دیجیتال کردن فاکتورها همراه است و بخش عمده‌ای از فسادها را حل می‌کند و این پلتفرم نظام بازرسی کشور را متحول خواهد کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد اضافه کرد: ۶۰ هزار واحد رسمی و ۳۵ هزار واحد غیررسمی داریم، چرا که امسال ۸۵ هزار اظهار نامه مالیاتی ثبت شدند، با اجرای این سامانه ضمن شناسایی واحدهای بدون پروانه، کاسبین خوش انصاف و ارزان فروش‌ها توسط مردم شناسایی و معرفی خواهند شد.

کد خبر 708188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.