آغاز به کار نمایشگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی در خوزستان

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ادوات و ماشین آلات کشاورزی در خوزستان در نمایشگاه بین‌الملی اهواز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اهواز دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ادوات و ماشین آلات کشاورزی شامگاه _چهارشنبه هشتم آذر_ با حضور علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان و کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد.

علی اکبر حسینی محراب در آئین افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیزی که وجود دارد، کشاورزی اولویت اول استان خوزستان است، استان خوزستان دارای کشاورزان ماهری است که هم امسال و هم سال‌های گذشته رکوردهای خوبی را در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور داشته‌اند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم بهره‌برداری بهتری از زمین‌های کشاورزی داشته باشیم نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم به سقف تولیدی که مقام معظم رهبری به میزان ۱۵۰ میلیون تن محصول برای استان تعیین کرده‌اند، برسیم این در حالی است که در حال حاضر نزدیک به ۱۸ میلیون تن تولید محصول داریم‌.

استاندار خوزستان ادامه داد: با توجه به سیاست‌گذاری انجام شده برای رسیدن به سقف مد نظر باید میزان تولید ۸ برابر شود، این امر نیازمند تلاش، تجهیزات و مدیریت است تا از فضای مناسب فصول مختلف استفاده شود.

وی با تاکید بر تبادل تجربیات میان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اضافه کرد: بعد از اینکه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی انجام شد باید با استفاده از صنایع تبدیلی محصولات را به صورت دسته‌بندی به خارج کشور و بازارهای منطقه‌ای و جهانی عرضه شوند، بر همین اساس حمایت ویژه‌ای از این حوزه می‌شود تا بتوانیم به هدف تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برسیم.

حسینی محراب توضیح داد: خوزستان بیشترین مؤسسات علمی کشاورزی را دارد و در همه زمینه‌های صنعتی و محصولات تحقیق می‌کنند، در سال‌های آینده بخش صنعت استان باید با استفاده از تکنولوژی‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها از تکنولوژی‌های روز استفاده کند تا آهنگ رشد تولید محصولات افزایش یابد.

خوزستان تأمین کننده ۱۷ تا ۲۰ درصد غذای کشور است

در ادامه این آئین مجید نبی پور رئیس سازمان جهات کشاورزی خوزستان اظهار کرد: استان استان خوزستان تقریباً ۱۷ تا ۲۰ درصد غذای کشور را تأمین می‌کند و باید با دید وسیع‌تری به آن نگاه شود، این استان زیر سایه نفت و کشاورزی مغفول مانده است. خوزستان با ۶.۴ میلیون هکتار مساحت تقریباً معادل دوبرابر کشورهای سوئد، بلژیک دانمارک مساحت دارد اگر نفت را از این استان بگیریم استعدادهای آن مشخص می‌شود.

وی افزود: بیش از دو میلیون هکتار اراضی زراعتی در خوزستان وجود دارد که بیش از یک میلیون آن قابلیت کشت مناسب است استفاده از سیستم مکانیزاسیون برای کشاورزی استان ضروری است تا بتوانیم عملکرد خود را در واحد سطح افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: برای بهبود عملکرد در واحد سطح باید از ادوات و ماشین‌آلات مناسب استفاده کرد علاوه بر آن اگر از دستگاه‌های به‌روز استفاده نشود خسارت نیز به بار خواهد آمد چرا که کاشت و برداشت در زمان مقرر ممکن است صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه گذر از زمان کشت سبب کاهش کیفیت عملکرد می‌شود، توضیح داد: برای کشاورزی یک وقت طلایی وجود دارد در خوزستان این وقت ۲۰ آبان الی ۲۰ آذر است اگر از این دوره گذر کنیم یا زودتر از آن کشاورزی شروع شود مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورز نباید دغدغه ماشین‌آلات را داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به مساحت و حجم کار بالا و محدودیت زمان طلایی کشاورزی باید از ماشین‌آلات را عمر کمتر از ده سال استفاده شود در غیر این صورت از زمان کشت مناسب و برداشت به موقع عبور می‌کنیم، این امر سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

فعالیت بیش از ۵۰۰ شرکت در حوزه ادوات کشاورزی در ایران

در ادامه کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی دستاوردهای خوبی در یک دهه گذشته به دست آورده‌ایم و در سه سال اخیر نیز جهش قابل توجهی داشته‌ایم.
وی افزود: ده سال پیش تنها ده درصد کشت و ۱۵ درصد برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می‌شد این در حالی است که در حال حاضر ۷۰ درصد کشت و بیش از ۹۰ درصد برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ شرکت در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: هر دستگاه و فن‌آوری که در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در دنیا ایجاد می‌شود با وجود شرکت‌هایی قوی که در کشور وجود دارد به سرعت در ایران نیز ایجاد می‌شود.

کد خبر 708187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دست خدا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    تکنولوژی صدسال پیش استفاده ازفلزات بی کیفیت