کمبود بذر مرغوب دغدغه زارعان گلستانی

هرچند که مدیران استان گلستان به تامین بذر مورد نیاز کشاورزان و حتی تولید میزانی مازاد بر استفاده استان تاکید دارند، اما کشاورزان و تولیدکنندگان از نبود بذر مرغوب و با کیفیت برای کشت فصل پاییز خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، بذر تنها نهاده‌ای است که بدون ایجاد هزینه اضافی می‌تواند در افزایش عملکرد محصول و به دنبال آن بالا بردن میزان درآمد کشاورزان نقش مستقیم داشته باشد، چراکه با وجود فراهم بودن تمام شرایط، بدون استفاده از بذر خوب نمی‌توان به حداکثر تولید دست پیدا کرد.

کارشناسان بر این باور هستند که بذر سالم، اصیل و باکیفیت از ارکان مهم تولید و توسعه کشاورزی است و حرکت در این مسیر موجب افزایش بهره‌وری از منابع تولید، دستیابی به امنیت غذایی و در نهایت استقلال کشور می‌شود. بدون تردید مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله در یک کشت موفق، انتخاب بذر مناسب است، با این حال کشاورزان گلستانی معتقد هستند که امسال در زمان کشت، به ویژه در پاییز ارقام مرغوب بذر برای زراعت وجود نداشت.

محمد سلیمی، یکی از کشاورزان گلستانی دراین‌رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از مشکلات ما در زمان کشت پاییزه، تهیه بذر مرغوب از نوع رقم مناسب است که بیشتر در فصل پاییز و برای کشت گندم این مشکل به چشم می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خشکسالی‌های چندسال اخیر، میزان تولید بذر برای بعضی محصولات کشت پاییزه کاهش پیدا کرده و این امر مشکلاتی را برای کشاورزان فراهم آورده است.

این کشاورز گلستانی خاطرنشان می‌کند: در حالی که زارعان از نبود بذر باکیفیت برای زراعت پاییز انتقاد دارند، اما مدیران این حوزه ضمن رد فرضیه نبود بذر مرغوب، معتقد هستند که گلستان مشکلی در این زمینه ندارد.

کمبود بذر مرغوب دغدغه زارعان گلستانی / راهکار مسئولان چیست؟

استان گلستان مشکلی در تأمین بذر ندارد

محمد برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به بذر مصرفی کشاورزان در زمان کشت پاییزه، تصریح می‌کند: به‌رغم خشکسالی‌های چند سال اخیر، با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان، توانستیم علاوه بر میزان بذر مصرفی کشت پاییزه، میزانی مازاد را تولید و ذخیره کنیم.

وی با بیان اینکه بذر با ارقام مختلف و سازگار با محیط و منطقه در گلستان تولید می‌شود، اضافه می‌کند: اگر کشاورزان با دقت بذر مصرفی خود را برای کشت تهیه کنند، بدون شک علاوه بر رفع مشکل حوزه تأمین بذر، تولید نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی برای کشت پاییزه در گلستان، تاکید می‌کند: بیش از ۳۶۰ هزار هکتار گندم، ۷۰ هزار هکتار جو، ۷۴ هزار هکتار کلزا، چهار هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر، پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی و هزار و ۲۰۰ هکتار شبدر در فصل پاییز کشت می‌شود.

برزعلی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ آزمون خاک در اراضی مختلف گلستان برای شناسایی بذر مناسب انجام شده است، ادامه می‌دهد: ۶۰ درصد از این هزینه‌ها توسط دولت و ۴۰ درصد الباقی توسط کشاورزان پرداخت می‌شود و تاکنون ۴۰ هزار تن بذر گندم توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان تأیید شده و گواهی آن صادر شده است.

وی اظهار می‌کند: در راستای افزایش بهره‌وری و تولید بیشتر محصولات کشاورزی و استفاده از ارقام سازگار با منطقه، ۱۴ رقم بذر جدید غلات، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای به کشاورزان معرفی شده است.

برخی کشاورزان با چالش تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند

صرف‌نظر از انتقاد کشاورزان به کمبود بذر باکیفیت و تأیید کاهش میزان تولید بذر از سوی واحدهای تولیدی بذر، یک فعال در حوزه اقتصادی هم فقدان دسترسی کشاورزان بر بذر باکیفیت تأکید دارد. امید رضایی، کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی با ابراز نارضایتی از دسترسی نداشتن کشاورزان به بذر مناسب، خاطرنشان می‌کند: این بی‌برنامگی تبعات سنگینی در اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم زمان با آغاز فصل کشت پاییزه کشاورزان با چالش تأمین بذر مناسب روبه‌رو شده‌اند، تصریح می‌کند: با وجود اینکه مدیران نسبت به تأمین بذر تأکید دارند، اما در واقعیت ماجرا بذر مناسب در دسترس نیست؛ روند ارائه بذر به کشاورزان بسیار کُند بوده که کشت پاییزه را به تأخیر انداخته است.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه چند رقم بذر معرفی شده اما تنها یک یا دو قلم آن موجود است، می‌گوید: تأمین هزینه برای خرید نقدی بذر نیز چالش دیگر کشاورزان استان گلستان است، با توجه به پرداخت دیرهنگام خرید تضمینی و افزایش قیمت نهاده‌ها برخی کشاورزان با چالش تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند.

آزمایش و بسته‌بندی ۹۸ درصد از بذرهای کشاورزی

فاطمه شیخ، رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از آزمایش و بسته‌بندی بیش از ۹۸ درصد از بذرها توسط مرکز تحقیقات کشاورزی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این اقدام با هماهنگی ستاد بذر استان، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: امسال در مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان، پنج رقم از ارقام بذر گندم آبی به میزان یک تن بذر پرورشی یک، ۲۱ تن بذر پرورشی دو تولید و در اختیار شرکت‌های با امتیاز بالا قرار داده شده تا این شرکت‌ها بذر پرورشی شماره سه و مادری را تولید و به بذرهای گواهی تأیید شده تبدیل کنند.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان می‌کند: در حوزه بذر گندم دیم نیز یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم بذر شماره یک، ۲۶ تن بذر پرورشی شماره دو به شرکت‌های با امتیاز بالا تحویل شده تا بذر پرورشی شماره سه و در نهایت بذر گواهی تأیید شده تولید شود.

باوجوداینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط از وجود بذر مرغوب آن هم به میزان موردنیاز خبر می‌دهند؛ اما به جز کشاورزان، واحدهای تولید بذر هم به کاهش میزان تولید بذر در سال گذشته اذعان دارند و معتقدند عواملی نظیر، فقدان تأمین نقدینگی، خشکسالی و عدم همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایتی باعث بروز چنین شرایطی شده است.

کمبود بذر مرغوب دغدغه زارعان گلستانی / راهکار مسئولان چیست؟

کاهش تولید بذر در سال جاری

فریدون سالارخانی، مدیرعامل شرکت مینو بذر گلستان تاکید می‌کند: در سال زراعی جدید حدود چهار هزار تن بذر گواهی شده گندم و هزار و ۵۰۰ تن بذر گواهی شده جو تولید کردیم که این میزان به نسبت سال گذشته مقداری کاهش‌یافته است.

وی علت این کاهش تولید را خشکسالی بی‌سابقه در سال گذشته اعلام می‌کند و می‌افزاید: چالش شرکت‌های تولیدکننده بذر، تأمین نقدینگی و تنش‌های اقلیمی است.

مدیرعامل شرکت مینو بذر گلستان نقدینگی را چالش عمده شرکت‌های تولیدکننده بذر می‌داند و اضافه می‌کند: به طور مثال برای هر یک کیلو گندم ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان سرمایه در گردش نیاز است که این در تناژ بالا رقم افزایش قابل‌توجهی می‌شود.

این فعال اقتصادی معتقد است: به طور عمده شرکت‌های تولیدکننده بذر برای تأمین سرمایه در گردش به‌صورت مداوم به تسهیلات نیاز دارند که به‌واسطه عدم تأمین آن در تولید با مشکل مواجه می‌شوند.

با توجه به اینکه عمده درآمد و اقتصاد گلستانی‌ها از کشاورزی است به نظر می‌رسد نهادهایی مانند جهاد کشاورزی در استان، دستگاهی بسیار حساس در تأمین نیازهای کشاورزی به شمار می‌رود بااین‌حال هرساله ما شاهد کاستی‌هایی در تأمین نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر، کود سم و غیره هستیم؛ بنابراین انتظار می‌رود ضمن حساسیت موضوع مدیران ارشد استانی ضمن نظارت بیشتر بر حوزه کشاورزی، توجه ویژه‌ای به تأمین نیازهای مالی این بخش داشته باشند.

کد خبر 707997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.