آب زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آب از سد رودشتین در شرق اصفهان برای تأمین حقابه زیست‌محیطی به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حسن ساسانی از رهاسازی آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد و اظهار کرد: ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین و جریان موجود رودخانه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه، بامداد امروز _چهارشنبه هشتم آذرماه_ به سمت تالاب جاری شد.

وی با تأکید بر ذخیره آب این سد و دبی موجود حاصل از زهاب کشاورزی افزود: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود ۲۰ متر مکعب بر ثانیه در این بازه از رودخانه، قسمتی از حقابه زیست‌محیطی تالاب بین‌المللی گاوخونی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود آبی که امروز رهاسازی شد تا روز جمعه، دهم آذر به خود تالاب برسد و نظارت و پایش مناسب این مسیر جهت جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب به‌صورت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

ساسانی یادآور شد: سال گذشته با هدایت سیلاب در روزهای پایانی بهمن به سمت تالاب گاوخونی، حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب موجود در رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی جریان یافت.

تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران است و در منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه در مجاورت تپه‌های شنی واقع است.

آب زاینده رود به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد

کد خبر 707988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.