بارش‌های پاییزی و زمستانه کم‌بارشی گذشته را در کشور جبران می‌کند؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور گفت: اگر در پاییز و زمستان امسال شاهد فصل‌های بسیار پربارشی باشیم، بازهم معضل کم‌آبی در کشورمان برطرف نخواهد شد، زیرا سه سال آبی متوالی است که بیشتر نقاط کشورمان با کم‌بارشی محسوسی مواجه است.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بارندگی در کشور ایران مانند کشورهای اروپایی همبستگی خیلی زیادی با دور پیوند ال‌نینو و لانینا ندارد و نمی‌توان تنها با لحاظ آن نظر قطعی درباره میزان بارش‌های پاییزی و زمستانی ارائه کرد، افزود: ال‌نینو بر میزان بارندگی‌های تمام نقاط کشور تأثیر یکسان ندارد و بیشتر بر بارش بخش‌های جنوبی کشور مؤثر است.

وی ادامه داد: افزون بر آن چندین عامل دیگر به جز ال‌نینو و لانینا بر شرایط اقلیمی و بارندگی‌های ایران تأثیرگذار هستند؛ بنابراین برای پیش‌بینی وضعیت بارش فصلی تمام این عوامل را باید لحاظ کرد که بسیاری از آن‌ها برای بیش از یک ماه قابل پیش‌بینی نیستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور اظهار کرد: به‌طور کلی بر اساس داده‌های کنونی مدل‌های عددی به احتمال زیاد (۵۰ تا ۷۰ درصد) با بارش‌هایی در حد نرمال تا بیش از نرمال مواجه خواهیم بود و این پیش‌بینی‌ها به‌صورت یقینی و صددرصد نیست.

وی گفت: بر اساس شاخص‌های موجود و مدل‌های عددی، بارش پاییزی و نیمه اول زمستان در حد نرمال تا فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است و شدت تغییرات آن در هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد که باید برای پیش‌بینی مقدار بارش به مدل‌های پیش‌بینی کوتاه مدت و چند روزه رجوع کنیم.

حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا مانع تقویت سامانه‌های بارشی در ایران

وظیفه با بیان اینکه میانگین بارش مهر امسال کشور ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال ثبت شده است، اظهار کرد: حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شده است، لذا شاهد کاهش ابرناکی، بارش کمتر از نرمال و دمای بیشتر از نرمال در آبان جاری در برخی استان‌های کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر استان‌های غربی و مرکز، میزان بارش دریافتی آبان کمتر از نرمال بود و در میانگین کل کشور بی‌هنجاری بارش به منفی ۳۲ درصد کمتر از نرمال رسید، افزود: در این مدت بارش استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بیش از نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور پیرامون اینکه از یک هفته مانده به اواخر آبان امسال شاهد نفوذ سامانه بارشی در نوار غرب و جنوب غرب کشور بودیم، تصریح کرد: بر اساس الگوهای پیش‌بینی، سامانه بارشی جدیدی در هفته پایانی آبان تا اوایل آذرماه با گذر از آسمان کشور سبب بارش‌های مؤثر در اغلب نقاط کشور به ویژه در مناطق حاشیه و ارتفاعات زاگرس شد.

وی گفت: انتظار می‌رود تا پایان پاییز و طی دی‌ماه میزان بارندگی خوب و در حد نرمال تا بیش از نرمال باشد، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم زمستان بارش در حد نرمال باشد، هرچند نمی‌توان از هم‌اکنون با قطعیت اعلام کرد.

وظیفه با بیان اینکه تداوم کم‌بارشی‌ها در سه سال متوالی نیز باعث شده که در بسیاری از مناطق کشور، رطوبت خاک از بین برود، اظهار کرد: اگر در پاییز و زمستان امسال شاهد فصل‌های بسیار پربارشی باشیم، بازهم معضل کم‌آبی در کشورمان برطرف نخواهد شد، زیرا سه سال آبی متوالی است که بیشتر نقاط کشورمان با کم‌بارشی محسوسی مواجه است.

وی افزود: در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲)، بارندگی‌ها در استان‌های خراسان رضوی ۵۲ درصد و تهران ۴۱ درصد کمتر از نرمال بوده است، در سه استان شمالی نیز بارندگی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرمال بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با بارندگی‌های مناسب در پاییز و زمستان سال جاری، کم بارشی‌های کشور جبران می‌شود، گفت: این امر به هیچ‌وجه جبران نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به متولیان منابع آبی کشور توصیه می‌شود از هم اکنون برای مدیریت منابع آب سطحی حاصل از بارندگی‌های پیش‌رو با اتخاذ تمهیدات لازم در بخش‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، پخش سیلاب، کنترل هوشمند منابع سدها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برنامه‌ریزی کنند تا بارش‌های فصول سرد امسال اندکی بتواند وضعیت آبخوان‌های کشور را بهبود ببخشد و خسارت‌های ناشی از خشکسالی شدید را تا حدی کاهش دهد.

کد خبر 707985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.