سهم معاملات صنعت قند و شکر در بازار سهام ناچیز است / خیز پس گرفتن سقف تاریخی شاخص

کارشناس بورس گفت: با تاکید بر بعید بودن افت قیمت جهانی و بالا رفتن نرخ دلار و نرخ ریالی قیمت شکر گفت: انتظار می‌رود شرکت‌ها در این صنعت امسال گزارش‌های مالی خوبی را منتشر کنند و سقف تاریخی شاخص را پس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شکر در کنار محصولاتی مانند گندم، برنج و جو از اقلام استراتژیک در بازار جهانی به‌شمار می‌آید، قیمت جهانی شکر در یک سال اخیر مسیر افزایشی در پیش گرفته و به بالاترین حد در ۱۲ سال گذشته رسیده است.

کاهش عرضه شکر یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول بوده زیرا کشور هند که بزرگترین تولید کننده شکر در دنیا است به دلیل خشکسالی و کاهش تولید نیشکر، صادرات شکر را ممنوع کرده تا نیاز داخلی خود را تأمین کند، برزیل نیز به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ شکر جهان نیز از تولید و صادرات شکر خود کاسته است.

در بازار سرمایه ایران اکنون ۲۱ نماد در بخش قند و شکر فعال هستند که کمتر از ۰.۳ درصد از کل سهم معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند، از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش قیمت‌های جهانی شکر تأثیر چندانی بر سودآوری شرکت‌های داخلی بورسی نخواهد داشت زیرا این شرکت‌ها باید محصولات خود را به قیمت اعلام شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به فروش برسانند.

صدرا سلیمانی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افزایش قیمت جهانی شکر با ۶۰ درصد افزایش از ۴۶۰ به ۷۴۰ دلار بر تن رسیده که ناشی از کمبود عرضه به دلیل تغییر شرایط جوی و آب و هوایی و کاهش ۳۰ درصدی کشت است.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود در آینده نزدیک ریزش قیمتی در نظر تحلیلگران دیده نمی‌شود.

کارشناس بورس قیمت‌گذاری قند و شکر در ایران را دستوری دانست و افزود: برای سال جاری قیمت هر کیلو شکر بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن دلار آزاد ۵۰ هزار تومانی در داخل کشور به نرخ ۵۰۰ دلار بر تن خواهیم رسید که با قیمت جهانی فاصله ۲۵۰ دلاری دارد.

سلیمانی این اختلاف نرخ را زمینه‌ساز یک فرصت آربیتراژی اعلام کرد و یادآور شد: این وضعیت موجب فروش شکر به صورت آزاد و همین‌طور قاچاق این محصول شده است.

وی با اشاره به تأثیر افزایش قیمت جهانی بیان کرد: در بازار سرمایه ایران افزایش قیمت جهانی شاخص قند و شکر از آبان ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲، رشد ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد که با توجه به ریزش و اصلاح بازار از خرداد ۱۴۰۲ شاخص قند و شکر نیز مانند کلیت بازار افت ۳۰ درصدی داشت.

کارشناس بورس با تاکید بر بعید بودن افت قیمت جهانی و بالا رفتن نرخ دلار و نرخ ریالی قیمت شکر گفت: انتظار می‌رود شرکت‌ها در این صنعت سال جاری گزارش‌های مالی خوبی را منتشر کنند و سقف تاریخی شاخص را پس بگیرند.

وی درباره تأثیر این افزایش احتمالی روی شاخص کل خاطرنشان کرد: ارزش این صنعت حدود ۰.۳ درصد ارزش کل بازار است که بخش کوچکی از بازار است و بالا رفتن آن تأثیر بسزایی بر شاخص نخواهد گذاشت.

کد خبر 707958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.