والدین نسبت به آسیب‌های «زورگویی سایبری» در فرزندان خود حساس باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زورگویی سایبری، به دلیل اینکه والدین و دوستان ممکن است کمتر متوجه آن شوند، آسیب‌زاتر از زورگویی فیزیکی است، آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها باید به آن توجه کنند و لازم است حمایت اجتماعی در افراد مهم مانند معلمان، والدین و دوستان نیز بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی امینی در سلسله نشست‌های ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص طرحی با عنوان زورگویی سایبری در دانش‌آموزان اظهار کرد: از دیرباز تاکنون آسیب‌های مختلف اجتماعی در جامعه وجود داشته که پس از پاندمی کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی برخی از این آسیب‌ها افزایش پیدا کرد؛ یکی از آسیب‌های کرونا این بود که آموزش در دانشجویان و دانش‌آموزان فضای مجازی دنبال شد.

وی افزود: در گذشته زورگویی فیزیکی یکی از آسیب‌های اجتماعی بود که پس از مجازی شدن آموزش‌ها در زمان پاندمی کرونا، زورگویی مجازی بیشتر موردتوجه قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زورگویی سایبری، می‌تواند از طریق ارسال پیام و تصاویر آزادهنده، هک کردن حساب کاربری، افشای اطلاعات شخصی، شایعه‌پراکنی و… باشد.

امینی ادامه داد: نکته قابل توجه این بود که در گذشته پدر و مادر از زورگویی فیزیکی آگاه می‌شدند و حمایت لازم را انجام می‌دادند، اما در زورگویی سایبری، زورگو ناشناس است و هر زمانی می‌تواند این کار را انجام دهد و نابرابری قدرت نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: مشکلات و رفتارهای ضداجتماعی، افت تحصیلی، خودآزادی، ترس و غم و گرایش به خودکشی در قربانیان زورگویی سایبری به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در پژوهش ما دانش‌آموزان به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند، افزود: ۱۰۵۱ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه موردپژوهش قرار گرفتند و پرسشنامه به‌صورت الکترونیک در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفت.

امینی تأکید کرد: قبل از این پژوهش از چند مدرسه به‌صورت پایلوت نیز بررسی شد که حدود ۳۰ درصد مورد زورگویی سایبری قرار گرفته بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد مدارس دخترانه و ۳۹ درصد مدارس پسرانه بودند، زورگویی سایبری و قربانی شدن در پسرها از دختران بیشتر بود و آمارها نیز تفاوت معناداری با یک‌دیگر داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از متغیرهایی که مورد سنجش قرار گرفت حمایت اجتماعی بود، گفت: در دانش‌آموزان که حمایت اجتماعی کمتر داشتند میزان زورگویی و قربانی شدن بیشتر بود، منظور از حمایت اجتماعی استفاده از حمایت و محبت اطرافیان در زمان بروز مشکل است، میزان حمایت اجتماعی در دختران بیشتر از پسران بود و با افزایش سن حمایت اجتماعی کمتر می‌شود.

رابطه معنادار مصرف مواد مخدر و زورگویی سایبری در دانش‌آموزان

امینی اضافه کرد: زورگویی سایبری در دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی بیشتر رخ داده بود؛ مصرف مواد مخدر نیز ارتباط معناداری با زورگویی سایبری داشت.

وی اظهار کرد: زورگویی سایبری، به دلیل اینکه والدین و دوستان ممکن است کمتر متوجه آن شوند، آسیب‌زاتر از زورگویی فیزیکی است، آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها باید به آن توجه کنند و لازم است حمایت اجتماعی در افراد مهم مانند معلمان، والدین و دوستان نیز بیشتر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این پژوهش برای اولین بار در کشور و در سال ۱۴۰۰ انجام گرفت، همچنین نتایج به‌صورت محدود در مدارس منعکس شد، اما نیاز داریم در سطح ادارات آموزش‌وپرورش و وزارت به این مسئله توجه شود.

امینی گفت: اگر آگاه‌سازی صورت بگیرد و پدرومادرها نسبت به این موضوع حساس شوند، می‌توانیم قربانیان کمتری داشته باشیم، بهتر است پدرومادرها از فرزندان پرس‌وجو کنند و به آن‌ها اطمینان دهند که درصورت بروز مشکل مورد حمایت واقع خواهند شد.

اهمیت ترویج فرهنگ مشاوره در بین زوجین

مهدی نصرت‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درخصوص پژوهشی که درخصوص خشونت خانگی علیه زنان انجام شده بود، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، خشونت علیه زنان به استفاده عمدی از نیرو یا قدرت فیزیکی یا تهدید بر روی دیگران اطلاق می‌شود که می‌تواند بدون آسیب ظاهری یا همراه با جراحت، آسیب روحی و روانی، اختلال رشد و حتی مرگ باشد.

وی افزود: این مطالعه بر روی ۴۲۷ نفر از زنان متأهل شهر اصفهان که بین ۱۸ تا ۴۹ سال داشتند، از ۱۵ مرکز جامع سلامت در سطح شهر اصفهان انجام شد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعه نشان داد زنان در موقعیت‌های پایین‌تر اجتماعی اقتصادی در شهر در معرض میزان بیشتری از خشونت هستند که شاید بتوان آن را ناشی از فشارهای روانی حاصل از مشکلات در زندگی افراد دانست.

نصرت‌آبادی تصریح کرد: می‌توان گفت عواملی مانند آموزش مهارت‌های زندگی و ترویج فرهنگ مشاوره در بین زوجین اهمیت ویژه‌ای در کاهش این پدیده اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که هرچه سطح تحصیلات شوهر و زن بالاتر باشد، خشونت خانگی علیه زنان کاهش می‌یافت، از سوی دیگر خشونت علیه زنان در بین زنان شاغل و غیرشاغل تفاوتی نداشت.

کد خبر 707844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.