بررسی احتمالات صعود سپاهان و پرسپولیس / همه‌چیز به هفته آخر موکول شد

هفته‌ پنجم لیگ قهرمانان آسیا در حالی برگزار شد که سپاهان ایران در آزادی و در شرایطی که نُه‌نفره شده بود، با تک‌گل احمدزاده بردی شیرین به‌دست آورد و پرسپولیس هم با توقف برابر النصر ده‌نفره در عربستان، همچنان امیدوار ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا شب گذشته _دوشنبه ششم آذر_ آغاز شد که دو نماینده کشورمان یعنی سپاهان و پرسپولیس به صورت هم‌زمان و از ساعت ۲۱:۳۰ به مصاف حریفان خود رفتند.

از گروه E این رقابت‌ها پرسپولیس در عربستان میهمان النصر بود و با یک نمایش هوشمندانه، توانست حریف را با تساوی بدون گل متوقف و یک امتیاز کسب کند. شاگردان گل‌محمدی پس از النصر ۱۳ امتیازی، با ۸ امتیاز رده دوم را در اختیار گرفته‌اند. الدحیل قطر هم ۴ امتیاز دارد و استقلال تاجیکستان هم با ۲ امتیاز چهارم است.

در گروه C سپاهان ایران که با تصمیم عجیب AFC از میزبانی در ورزشگاه نقش جهان محروم است، همانند دیدار هفته گذشته، در ورزشگاه آزادی از رقیبش که نیروی هوایی بود، پذیرایی کرد. شاگردان ژوزه مورایس دقیقه چهارم توسط فرشاد احمدزاده به گل رسیدند تا هواداران پرشمار طلایی‌پوش که از اصفهان به تهران رفته بودند، خوشحال شوند.

در ادامه دقیقه ۴۳، محمدجواد حسین‌نژاد، هافبک جوان و آینده‌دار طوفان زرد، به‌خاطر خطا روی بازیکن حریف، با کارت قرمز داور از زمین اخراج شد. این در حالی است که در دقیقه ۸۹، هادی محمدی مدافع طلایی‌ها نیز به‌دلیل درگیری با بازیکنان عراقی، با کارت قرمز داور قطری مواجه شد. با این حال، علی‌رغم فشار نماینده عراق و مسلط بودن روی توپ و میدان، سپاهان این بازی مرگ و زندگی و جنجالی را با برد پشت سر گذاشت تا شانس خوبی برای صعود پیدا کند.

حالا پس از الاتحاد ۱۲ امتیازی، سپاهان با ۱۰ امتیاز در جایگاه دوم گروه C قرار گرفته و نیروی هوایی هم ۷ امتیاز دارد، ضمن اینکه آلمالیق ازبکستان هم بدون امتیاز در قعر جدول است.

با این اوصاف، هفته بعد که آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیاست، برای ایرانی‌ها بسیار حساس است‌، اما نمایندگان ما در چه صورت راهی مرحله حذفی می‌شوند؟

لیگ قهرمانان آسیا تا فصل ۲۰۲۰ با حضور ۳۲ تیم در ۸ گروه برگزار می‌شد. از هر گروه هم دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کرد تا مرحله یک‌هشتم نهایی با حضور ۱۶ تیم برگزار شود.

با این وجود، از فصل ۲۰۲۱ به بعد تعداد تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به ۴۰ تیم افزایش پیدا کرد، به این ترتیب مسابقات در ۱۰ گروه برگزار می‌شد، اما امکان اینکه از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی صعود کنند، وجود نداشت، چون تعداد تیم‌های صعودکننده ۲۰ تیم می‌شد.

بنابر تصمیم AFC از فصل ۲۰۲۱ به بعد از هر گروه تیم اول صعود می‌کند و از بین تیم‌های دوم گروه‌ها که ۱۰ تیم (در دو منطقه شرق و غرب) هستند، ۶ تیمی که امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند، راهی مرحله حذفی می‌شوند.

معیار برتری در جدول هم ابتدا امتیاز است و پس از آن در صورت مساوی بودن امتیازها، ابتدا تفاضل گل بیشتر، سپس گل زده بیشتر و بعد از آن، کارت‌های زرد و قرمز کمتر است؛ در نهایت اگر دو تیم در همه‌چیز مساوی بودند، قرعه‌کشی انجام می‌شود.

در حال حاضر از بین بهترین تیم‌های دوم، سپاهان ایران با ۱۰ امتیاز و تفاضل مثبت ۹ (از پنج بازی) در صدر فهرست قرار دارد.

نوفباخور نمنگان ازبکستان که امشب از گروه D میزبان الهلال است، با ۱۰ امتیاز و تفاضل مثبت شش، (از ۴ بازی) در رده دوم جای گرفته است‌. ضمن اینکه نسف قارشی ازبکستان هم با توجه به برتری سه بر یک شب گذشته برابر الفیصلی عربستان در گروه B، اکنون ۱۰ امتیاز و تفاضل مثبت ۴ (از پنج دیدار) اندوخته است و در همان رتبه سوم بهترین تیم‌های دوم، قرار دارد.

بررسی احتمالا صعود سپاهان و پرسپولیس/ همه چیز به هفته آخر موکول شد

پرسپولیس دیگر نماینده کشورمان هم با توجه به تساوی بدون گل شب گذشته برابر النصر ده‌نفره، با پنج بازی و تفاضل مثبت یک، هشت امتیازی شده است. البته پاختاکور ازبکستان هم که ۴ امتیاز و تفاضل منفی ۲ دارد، امشب و از گروه A، در امارات به مصاف العین می‌رود که پس از سپاهان پانزده‌گله، با ۱۴ گل دومین خط حمله این فصل لیگ قهرمانان را در اختیار دارد.

با این اوصاف، هفته پایانی دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا که دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، برای تیم‌های دومی که شانس صعود دارند، بسیار حساس و حیاتی خواهد بود.

با نتایجی که دیشب رقم خورد سپاهان در هفته پایانی هم شانس صدرنشینی دارد و هم احتمال حذف این تیم وجود دارد. سپاهان برای صعود به تنها یکی از اتفاقات زیر در هفته پایانی نیاز دارد:

سپاهان در عربستان از الاتحاد امتیاز بگیرد

نسف قارشی در خانه السد شکست بخورد

شارجه امارات نتواند در اردن، الفیصلی را شکست دهد

پرسپولیس نتواند در آزادی الدحیل را ببرد

لازم به ذکر است پرسپولیس هم با برتری بر الدحیل در آزادی صعود خواهد کرد، نساجی دیگر نماینده کشورمان که در گروه D قرار دارد، امشب در ورزشگاه آزادی میزبان بمبئی سیتی هند خواهد بود که دیدار رفت را به شاگردان رحمتی با نتیجه دو بر صفر واگذار کرده است. مازنی‌ها با همان سه امتیاز در قعر جدول قرار گرفته‌اند و شانسی برای صعود ندارند.

کد خبر 707606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.