بارش شهابی November Orionid 2023 را از دست ندهید

بارش شهابی November Orionid 2023 از بیست‌ودوم آبان‌ماه تا پانزدم آذرماه فعال است و زمان اوج آن سه‌شنبه -هفتم آذرماه- رخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سه‌شنبه -هفتم آذرماه- مدار ۲۲۵ روزه سیاره زهره به دور خورشید، آن را به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید، حضیض خورشیدی، در فاصله ۰.۷۲ واحد نجومی خواهد برد، فاصله سیاره زهره از خورشید بین ۱.۵ درصد بین اوج و حضیض متفاوت است، این باعث می‌شود مدار زهره کاملاً دایره‌ای از دیگر سیارات منظومه شمسی باشد، در نتیجه سطح آن تقریباً میزان برابری از انرژی خورشید در زمان حضیض و اوج دریافت می‌کند.

سیاره زهره اصفهان ساعت ۰۳:۱۵ طلوع می‌کند و قبل از محو شدن از دید، به ارتفاع ۳۵ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی می‌رسد، سپس سپیده‌دم حدود ساعت ۰۶:۲۵ غیرقابل رصد می‌شود.

غیبت قمری بتا ثوری

سه‌شنبه -هفتم آذر- ماه از مقابل ستاره بتا ثوری عبور می‌کند و غیبت ماه از غرب استرالیا قابل مشاهده است؛ این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آنقدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است، این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

بارش شهابی November Orionid

۲۰۲۳ بارش شهابی November Orionid 2023 از بیست‌ودوم آبان‌ماه تا پانزدم آذرماه فعال است و زمان اوج آن سه‌شنبه -هفتم آذرماه- رخ می‌دهد، در طول این مدت هر زمان که نقطه تابش شهاب‌باران در صورت فلکی شکارچی بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌های بیشتری وجود خواهد داشت؛ این بارش شهابی از اصفهان از ساعت ۱۸:۵۵ تا ۰۶:۱۵ قابل رصد است.

به نظر می‌رسد که بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی November Orionid 2023 حدود ساعت ۰۲:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند. در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی November Orionid 2023 تقریباً سه است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود؛ ماه در صورت فلکی ثور تنها یک روز با فاز کامل فاصله دارد و تداخل قابل‌توجهی برای مشاهده شهاب‌ها در طول شب ایجاد می‌کند.

رصد خوشه ستاره‎ای Hyades

سه‌شنبه -هفتم آذرماه- خوشه ستاره‌ای Hyades در صورت فلکی ثور قرار می‌گیرد و به خوبی قابل رصد است، این خوشه ستاره‌ای حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و روزهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ خوشه ستاره‌ای Hyades از اصفهان از ساعت ۱۸:۲۱ تا ۰۵:۴۷ قابل رصد است و با قدر ۱.۰ با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است، البته بهتر است از طریق یک دوربین دوچشمی رصد شود.

کد خبر 707590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.