بیشترین سود بانکی و محاسبه + بررسی سودآوری صندوق‌ های سرمایه گذاری درآمد ثابت

اکنون سقف سود سپرده های بانکی ۲۲.۵ درصد است اما در مقابل صندوق های سرمایه گذاری در بورس توانسته اند بیش از ۴۰ درصد سود در یکسال پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیشترین سود سپرده بانکی اکنون ۲۲.۵ درصد است و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است قرار نیست این رقم تغییر کند. علاوه بر این بر اساس اعلام بانک مرکزی سود تسهیلات نیز حداکثر ۲۳ درصد است. البته برخی از بانک‌های خصوصی تا ۲۵ درصد نیز سود به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند.

آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌ها موظف به رعایت نرخ سود سپرده‌های ابلاغی هستند و آن دسته از بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها عمل کنند متخلف بوده و پرونده به هیأت انتظامی جهت بررسی ارسال می‌شود. ضمن اینکه قصدی هم برای تغییر در نرخ سود بانکی نداریم.

طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلند مدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد، یادآور می‌شود؛ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به صورت ماه شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند.

نرخ سود سپرده کوتاه مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه مدت شش ماهه ۱۷ درصد است، به سپرده‌های بلند مدت یک ساله مردم نیز ۲۰.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد که البته طبق همین مصوبه نباید هیچ برداشتی از آن صورت بگیرد، نرخ سود سپرده بلند مدت دو ساله ۲۱.۵ درصد است و به سپرده‌های بلند مدت سه ساله هم سود ۲۲.۵ درصدی تعلق خواهد گرفت.

سود سپرده یک میلیارد تومانی چقدر است؟

بر اساس آنچه گفته شد، سقف سود بانکی ۲۲.۵ درصد است، بنابراین اگر یک میلیارد تومان در بانک سرمایه گذاری کنید در انتهای سه سال ۲۲۵ میلیون تومان سود کسب خواهید کرد.

نوع سپرده

- نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد

- نرخ سود سپرده کوتاه مدت سه ماهه: ۱۲ درصد

- نرخ سود سپرده کوتاه مدت شش ماهه: ۱۷ درصد

- نرخ سود سپرده‌های بلند مدت یک ساله: ۲۰.۵ درصد

- نرخ سود سود سپرده بلند مدت دو ساله: ۲۱.۵ درصد

- نرخ سود سپرده بلند مدت سه ساله: ۲۲.۵ درصد

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، کمترین میزان موجود حساب در طول ۳۰ روز ماه مبنای محاسبه سود به صورت ماه شمار است.

چگونه سود سپرده را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه سود سپرده بانکی لازم است نرخ سودهای گفته شده را در مبلغ سپرده گذاری ضرب کرده و سپس تقسیم بر ۱۰۰ کنید، این عدد سود سپرده شما در یک سال است. برای محاسبه سود روز شما نیز باید تعداد روزهای سپرده را در سود سپرده‌ای که در یکسال به شما تعلق می‌گیرد ضرب کرده و بر ۳۶۵ تقسیم کنید.

کدام بانک سود بیشتری پرداخت می‌کند؟

سپرده یکساله اکنون در بیشتر بانک‌ها وجود داشته که تفاوت چندانی در جزئیات آن در بانک‌های مختلف وجود ندارد، سود حساب بلند مدت بانک‌های مختلف در جدول زیر قابل مشاهده است:

نام بانک سود ۱ ساله سود ۲ ساله سود ۳ ساله حداقل موجودی (تومان)
آینده ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
اقتصادنوین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ایران‌زمین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پارسیان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پاسارگاد ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
تجارت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌تعاون ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
خاورمیانه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
دی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
رفاه کارگران ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سامان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سپه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سرمایه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سینا ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
شهر ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صنعت و معدن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کارآفرین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کشاورزی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
گردشگری ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
مسکن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پست‌بانک ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه ملل ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه نور ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰

سود گواهی سپرده بانک‌ها و نرخ آن

سه بانک صادرات، سپه و ملت، علاوه بر سودهای کوتاه مدت و بلند مدت امکان سرمایه گذاری در اوراقی گواهی سپرده را نیز دارند. در بانک صادرات سود اوراق گواهی سپرده اکنون ۲۳ درصد، در بانک ملت و سپه نیز ۲۳ درصد است. همچنین نرخ شکست این اوراق نیز در هر سه بانک، قبل از موعد یک ساله ۱۰ درصد است. البته گفتنی است اکنون ظرفیت اوراق گواهی سپرده بانک‌ها تکمیل بوده و این اوراق فعلاً عرضه نمی‌شود.

بانک سود اوراق نرخ شکست
صادرات ۲۳ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
ملت ۲۳ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
سپه ۲۳

قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد

صندوق‌های سرمایه گذاری ثابت چقدر سودآور است؟

یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه گذاری کم ریسک اکنون صندوق‌های سرمایه گذاری ثابت است. این صندوق‌ها بیشترین درصد دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند و به همین دلیل، ریسک پایینی دارد. در این صندوق‌ها اصل پول سرمایه گذار حفظ شده و سود ثابتی پرداخت خواهد شود. این سود معمولاً بیشتر از سود پرداختی بانک‌هاست.

مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت

براساس آنچه اکنون در سایت کدال موجود است، پنج صندوق برتر سرمایه گذاری ثابت براساس میزان سود پرداختی شامل «گنجینه اینده روشن»، «نیکوکاری همیار آشنا ایرانیان»، «ثابت مانی»، «گنجینه الماس بیمه دی» و «نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص)» است که به ترتیب ۴۰.۲۵، ۳۵.۳۶، ۳۳.۰۱، ۳۲.۰۷ و ۳۰.۹۳ درصد بازده در یکسال داشته اند.

بیشترین سود بانکی و محاسبه + بررسی سودآوری صندوق‌ های سرمایه گذاری درآمد ثابت

مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت

اولویت در صندوق‌های درآمد ثابت حفظ سرمایه اولیه است. پس این صندوق‌ها برای مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. هرچند سود صندوق درآمد ثابت از ابزارهای مالی درآمد ثابت دیگر بیشتر است. بازدهی این صندوق‌ها را باید بر اساس ارزش پول ملی، تورم و شرایط بازار سنجید. در روزهای پرالتهاب بازار و زمانی که شاخص کل در حال سقوط است سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، کاری عاقلانه است. برای مقایسه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانید به وب سایت فیپیران مراجعه کنید. البته وب سایت‌های مختلف گزارش‌هایی را به صورت سالانه منتشر می‌کنند اما مرجع اصلی، فیپیران است.

کد خبر 707447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.