۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
دورنمای آتش‌بس در غزه

آتش‌بس چهارروزه در غزه که از روز جمعه آغاز شده است، ۷ صبح فردا به پایان می‌رسد، اما تلاش‌ها برای تمدید آن در جریان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش‌بس موقت چهارروزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ سال، مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ سال فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد خواهند شد.

آتش‌بس چهارروزه میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه (سوم آذر) به وقت محلی آغاز شد و ۷ صبح فردا (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد، این آتش‌بس قرار بود روز پنجشنبه (دوم آذر) ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرا شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شد با یک روز تأخیر از روز جمعه در غزه انجام شد.

در بیانیه آتش‌بس آمده است: همان‌گونه که در توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه آمده است، تلاش می‌کنیم که از طریق مذاکره جدی بتوانیم با تحویل شمار بیشتری از اسیران اسرائیلی، این توافق را تمدید کند.

به دنبال پایان مهلت توافق آتش‌بس موقت چهارروزه میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، قطر به عنوان یکی از میانجی گره‌ای این توافق از گفت‌وگو برای تمدید این توافق خبر داد.

«لولوه الخاطر» وزیر مشاور قطر در امور همکاری‌های بین‌المللی در وزارت خارجه این کشور در سومین روز از توافق آتش‌بس اظهار کرد: تلاش و تماس‌ها برای تمدید آتش‌بس و انتقال به یک روند سیاسی در جریان است. در همین راستا، سفارت آمریکا در دوحه نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما به همکاری با شرکای قطری خود ادامه خواهیم داد تا از اجرای کامل تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه اطمینان حاصل کنیم.

دورنمای آتش‌بس در غزه

دست مقاومت روی ماشه است / ‏‬ آتش‌بس نشانه شکست اسرائیل است

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پشت پرده آتش‌بس در غزه، اظهار کرد: این عملیات از سه زاویه مهم قابل تحلیل است؛ نخست پیروزی حماس در جنگ ترکیبی اطلاعاتی و نظامی بود که عنصر غافلگیری در حمله حماس باعث شد تمام نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از جمله موساد، شاباک و آمان غافلگیر شوند و نتوانند در ماه‌های گذشته، تحرکات مخفیانه حماس و جهاد اسلامی برای این عملیات را رصد کنند؛ به همین دلیل اختلافات بین سازمان‌های اطلاعاتی، ارتش و رهبران سیاسی رژیم اشغالگر شدت گرفت.

وی ادامه داد: در بعد نظامی، حماس و جهاد اسلامی در همان مراحل اولیه توانستند پنج هزار موشک به سمت مراکز حساس نظامی اسرائیل در عمق اراضی اشغالی شلیک کنند و حدود ۳۵۰ نفر که بیشتر آن‌ها را نظامیان تشکیل می‌دهند، به اسارت در بیاورند؛ این یک پیروزی نظامی بود و به همین دلیل رژیم موقت برای جبران این شکست‌ها به بمباران شهر غزه پرداخت، اما خود رژیم صهیونیستی در طول ۴۸ روز متحمل دوهزار کشته و هفت هزار مجروح شد که بالاترین رقم کشته‌های اسرائیل در هفت دهه گذشته به‌شمار می‌رود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آتش‌بس چهارروزه نتیجه تحرکات دیپلماتیک، موضع‌گیری محکم حماس و همراهی و همدلی مردم غزه با این گروه بود، تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو که در گذشته موضع سختی داشت، هنگامی که نتوانست دستاورد نظامی داشته باشد، مجبور شد به خواسته‌های حماس تن دهد و این یک پیروزی سیاسی دیگر برای حماس و جهاد اسلامی محسوب شد.

وی در خصوص دلایل پذیرش آتش‌بس اضافه کرد: در داخل رژیم صهیونیستی، افکار عمومی و خانواده‌های اسرا به کابینه و نتانیاهو فشار آوردند که با آتش‌بس موافقت کند، اما به هر حال این رژیم برای اسرای خودش اهمیت قائل نیست و تنها در فکر یک پیروزی نظامی است.

هانی‌زاده تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است پس از پایان آتش‌بس، اسرائیل حملات خود را علیه مردم غزه ادامه دهد و جنگ برای مدتی طول بکشد؛ هدف اسرائیل در نهایت نابودی حماس و جهاد اسلامی و تسلط بر تونل‌های حفر شده است؛ هر چند به دلیل شدت حملاتی که متوجه اراضی اشغالی شده، تمام مراکز صنعتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی تعطیل شده و برآوردها نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر هر روز اسرائیل یک میلیارد دلار ضرر دیده که این زیان مالی، اقتصاد اسرائیل را بسیار شکننده کرده است.

دورنمای آتش‌بس در غزه

وی افزود: از سوی دیگر طبق گزارش‌ها بیش از یک میلیون صهیونیست که دارای تابعیت دوگانه هستند، قصد خروج از اراضی اشغالی دارند و به سمت کشورهای اروپایی و آمریکا مهاجرت خواهند کرد؛ این مهاجرت معکوس یهودیان به معنی ورود رژیم صهیونیستی به چرخه فروپاشی خواهد بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تجربه نشان داده که رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از تعهدات خود و حتی قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند نیست، اما اکنون ناچار است که چهار روز آتش‌بس را بپذیرد؛ ضمن اینکه احتمال دارد دست به عملیات ترور فرماندهان نظامی و سیاسی حماس بزند و مقاومت هم اعلام کرده است که دست به ماشه خواهد بود و در صورت نقض آتش‌بس، وارد مراحل بعدی عملیات طوفان‌الاقصی خواهد شد.

کد خبر 707377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.