برمودای یمنی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با اشاره به توقیف یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی توسط یمن، عنوان «برمودای یمنی» را برگزید و نوشت: در پی آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم‌صهیونیستی و نقض آن در پی تداوم جنایات پراکنده اشغالگران، گروه‌های مقاومت به منظور ایجاد توازن بازدارندگی و تحت فشار قرار دادن محور غربی-عبری به حملات خود علیه مواضع این محور ادامه دادند و در جدیدترین رویداد، انصارالله یمن، کشتی دیگری از اسرائیل را توقیف کرد؛ رخدادی که باعث شده است یک مقام پیشین شورای امنیت رژیم‌صهیونیستی، یمن را تهدیدی راهبردی برای تل‌آویو توصیف کند. روز گذشته منابع عبری از وقوع چند انفجار در شهر ایلات واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. در همین رابطه منابع فلسطینی نیز گزارش دادند که صدای انفجار از سمت این بندر به گوش رسیده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که یک پهپاد ارسالی از سمت دریای سرخ به سمت بندر ایلات را با جنگنده رهگیری کرده‌اند.

علاوه بر آن، روز گذشته مرکز عملیات تجاری بریتانیا (UKMTO) از احتمال وقوع یک حمله دیگر به کشتی‌های خارجی که احتمالاً متعلق به رژیم‌صهیونیستی است، در آب‌های جنوب‌غربی عدن خبر داد.

 هاآرتص به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نفتکش سنترال پارک، تحت مالکیت میلیاردر اسرائیلی به نام عیال عوفر که متعلق به شرکت Zodiac Maritime است، توسط دولت یمن توقیف شد.

این روزنامه در مطلب دیگری با تیتر «تجارت با پیکر شهدای غزه!» به بررسی نبش قبر فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت ناظران حوزه اروپا و مدیترانه، اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد پیکر فلسطینی‌ها از بیمارستان شفا در غزه، بیمارستان اندونزی در شمال آن و دیگر بخش‌ها که شامل کریدور امن آوارگان به مرکز و جنوب این باریکه می‌شود، توقیف و جمع‌آوری شده‌اند. در این گزارش‌ها همچنین تأکید شده که ارتش اشغالگر متهم است، با نبش قبر گوری دسته‌جمعی از کشته‌شدگان در بیمارستان شفا، اجسادی را که ۱۰ روز از دفن‌شان گذشته بیرون کشیده و با خود برده‌اند. در این میان گرچه تعدادی از پیکرها از طریق کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به خانواده‌ها در جنوب باریکه غزه تحویل شده‌اند اما همچنان شماری از شهدا مفقود هستند.

برمودای یمنی

روزنامه کیهان در یک گزارش خبری تحلیلی با تیتر «بدهکارانی که در نقش طلبکار ظاهر شده‌اند» نوشت: دشمن در پی بی‌ثبات‌سازی، نرمال‌سازی و مهار ایران مقتدر است و شواهد حاکی است مدعیان اصلاحات در دولت روحانی با تحریف‌گری و اخلال در مدیریت کشور همین هدف را دنبال می‌کرده‌اند. آنها خیانت کاران و بدهکارانی‌اند که امروز در جایگاه طلبکار ظاهر شده‌اند. حسن روحانی با مشی لیبرالی و غرب‌گرایانه، نزد افکار عمومی دارای محبوبیت سقوط کرده و کارنامه‌ای منفی است. این وضع به‌تبع می‌بایست اسباب شرمندگی و عذرخواهی از مردم و پاسخگویی در پیشگاه عدالت باشد، اما متأسفانه این‌طور نیست! وی که در انتخابات خبرگان هم داوطلب شده، در جمعی گفته است: «… رسیدیم به سال ۹۸ و ۱۴۰۰ که دیدیم کاری کردند که شرکت‌کننده [در انتخابات] بسیار کم شد. ظاهراً بعد از ۹۸ فکر کردند که آب از سرشان گذشته و مهم نیست شرکت‌کننده کم باشد یا زیاد. کار خودشان را شدیدتر در ۱۴۰۰ انجام دادند. هدف آنها این است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قهر کنند و همه کنار بروند و انتخابات را حتی با شرکت ۳۰ درصد هم که شده برگزار کنند.»
اظهارات روحانی در شرایطی است که در هر دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ عناصر و رسانه‌های مدعی اصلاحات تصریح کردند که اصلاح‌طلبان به کارنامه خودشان باختند.

برمودای یمنی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه با تیتر «راز پیشرفت هوافضای سپاه از زبان فرمانده» نوشت: به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و جمعی از اعضای شورای عالی قوه قضائیه، صبح دیروز از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند. «از ایده تا محصول برای ایران قوی» نام نمایشگاهی است که در آن به‌روزترین و جدیدترین دستاوردها و محصولات نظامی و دفاعی دانشمندان و متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شده است. رئیس قوه قضائیه و عضو شورای عالی امنیت ملی در جریان این بازدید، از نزدیک در جریان به‌روزترین دستاوردها و تجهیزات نیروی هوافضای سپاه در حوزه‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی قرار گرفت.

سردار حاجی زاده در پاسخ به این سوال رئیس قوه قضائیه که دلیل و عامل این موفقیت در حوزه موشکی کشور چیست، بیان داشت: ما برای نیل به موفقیت در نیروی هوافضای سپاه، سه ضلع «تحقیقات»، «عملیات» و «تولیدات» با هم پای کار آوردیم. این سه باید با هم تعامل مستقیم داشته باشد. در حال حاضر چرا در کشور مشکل وجود دارد. چون این سه عنصر از هم جدا و منفک هستند. یعنی تولید یک جا است، تحقیقات جایی دیگر و عملیات هم جداگانه عمل می‌کند. وقتی که رأس این سه یک نفر باشد و انگیزه هم داشته باشد موفقیت قابل دستیابی است.

برمودای یمنی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به تحلیل تهدید یمنی‌ها برای امنیت اقتصادی رژیم صهیونیستی پرداخت و با تیتر «کابوس سرخ» نوشت: نفتکش «سنترال پارک» متعلق به یک اسرائیلی و تحت مدیریت یک شرکت انگلیسی است که در مجاورت سواحل یمن مورد هجوم قرار گرفته است. یک ناو دریایی آمریکایی وارد عمل شده و یک کشتی دیگر نیز نزدیک به حادثه بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز یکشنبه به نقل از شرکت اطلاعاتی خصوصی «آمبری» خبر داد یک نفتکش مرتبط با اسرائیل توسط «نیروهای ناشناس» در ساحل عدن در جنوب یمن توقیف شده است. این شرکت امنیت دریایی انگلیسی گزارش داد چند نیرو روی این نفتکش هلی‌برن شده‌اند. آمبری می‌گوید نفتکش «سنترال پارک» که تحت مالکیت و مدیریت خطوط کشتیرانی «زودیاک» قرار دارد، در خلیج عدن توقیف شده است. گزارش شده این کشتی متعلق به «ایال عوفر» تاجر اسرائیلی است.

روزنامه هاآرتص در این زمینه هشدار می‌دهد اکنون در میانه جنگ اسرائیل علیه حماس و متحدانش در غزه، حمله حوثی‌ها به یک کشتی دیگر متعلق به اسرائیل، توجه را به نقطه ضعف در تجارت دریایی، بویژه برای اسرائیل جلب کرده است. تغییرات ژئوپلیتیک در سال‌های اخیر اهمیت دریای سرخ را که مجرای ورود کالاها از شرق آسیاست، افزایش داده است. با عبور از کانال سوئز، محموله‌های عازم اسرائیل در بنادر اشدود و حیفا در دریای مدیترانه تخلیه می‌شود.

هاآرتص ادامه می‌دهد: «از آنجا که اسرائیل مانند اروپا تجارت زمینی انجام نمی‌دهد، بشدت به بنادر دریایی وابسته است. بیش از ۹۸ درصد تجارت کالاهای اسرائیلی از طریق دریا انجام می‌شود. نخستین مورد تهدید کشتیرانی در دریای سرخ است. دومی مربوط به خود بنادر در زمان جنگ است. در روزهای اول جنگ در جنوب، کشتی‌هایی بودند که اعلام کردند در پایانه نفتی اشکلون لنگر نمی‌اندازند. با فعالیت یکی از سامانه‌های ضد موشکی اسرائیل، در آغاز جنگ، ترافیک در اشدود ۴۰ درصد کاهش یافت و آنچه از آن محافظت می‌کند گنبد آهنین است».

برمودای یمنی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به بررسی افزایش آلودگی هوا و قربانیان ناشی از نبود هوای پاک به دنبال نادیده‌گرفتن قانون مصوب ۱۳۹۶ مجلس پرداخت و با تیتر «قانون‌گریزی سوگ‌آور» نوشت: به‌منظور اجرای اصل صدوبیست و سوم قانون اساسی، نمایندگان مجلس یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ قانون هوای پاک را به تصویب رساندند که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ به تأیید شورای نگهبان رسید. قانون فوق در نامه شماره ۸۳/۴۰۳۸۲ مورخ ۱۵/‏۰۵/‏۱۳۹۶‬ از سوی رئیس‌جمهور وقت وصول و برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد. اگرچه قانون هوای پاک حاوی نوآوری‌ها و نقاط قوت فراوان بود اما متأسفانه این قانون نقاط ضعف و ایرادهایی دارد که مانع از اجرای صحیح و کامل قانون شده است. به نحوی که طی سال‌ها با رسیدن فصل سرما در حال تحقق و تکرار است و به دلیل شرایط اقلیمی، به‌خصوص در کلان‌شهری مثل تهران با معضل آلودگی و وارونگی هوا و به خطر افتادن سلامت و جان شهروندان مواجه هستیم؛ مسئله‌ای که همواره در این سال‌ها با انتقاد، تذکر، مصاحبه و واکنش مسئولان ازجمله نمایندگان مجلس و فعالان محیط‌زیستی و شهری مواجه بوده است، اما همچنان در به همان پاشنه می‌چرخد و مسئولان اجرایی واکنش صحیحی در قبال این موضوع نشان نمی‌دهند.

برمودای یمنی

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک امروز خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا جریان کاهشی «رشد شاخص مصرف‌کننده» متوقف شده است؟ و در پاسخ با عنوان «کانال جدید تورم مزمن» نوشت: طبق آمارها در دهه‌های اخیر میانگین نرخ تورم اقتصاد ایران در محدوده ۲۰ درصد بوده است. به بیان دیگر، در برخی دوره‌های زمانی نرخ تورم بالاتر از این رقم بوده و در برخی دوره‌ها نرخ تورم به کمتر از این سطح کاهش یافته است. با این حال اکنون این تورم مزمن در محدوده جدیدی قرار گرفته است. نرخ تورم نقطه به نقطه از تیرماه امسال تا آبان‌ماه در سلول ۳۹ درصدی حبس شده و نرخ تورم ماهانه نیز از ابتدای سال جاری به جز فروردین در کانال ۲ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم به یک پایداری در سطح حدود ۴۰ درصد رسیده و کاهش نرخ تورم به زیر سطح جدید مستلزم سیاست‌های پولی موثرتری است. بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر توانسته‌اند با اتخاذ یک سیاست پولی مؤثر، شرایط را برای کاهش نرخ تورم فراهم آورند؛ اما به‌دلیل عدم تعادل‌های موجود در اقتصاد ایران، شرایط برای بهره‌گیری از سیاست پولی مؤثر فراهم نشده است. کارشناسان عدم تعادل در بودجه و ناترازی بانک‌ها را موتورهای اصلی تورم مزمن معرفی می‌کنند.

برمودای یمنی

کد خبر 707362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.