حفظ بازار تاریخی اراک نیازمند مشارکت همه متولیان است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار تاریخی اراک را نجات داد.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا از اراک و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان اظهار کرد: بازار تاریخی اراک همه ساله مورد مرمت‌های مستمر قرار گرفته است و این مرمت‌ها از طریق اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و شهرداری اراک انجام شده است.

وی افزود: مرمت‌های بازار تاریخی اراک در سال جاری از سراهای گلشن و نوذری و کاشانی و فدایی و قسمت‌های دیگر شامل راسته اصلی (شمال جنوب)، (شرق و غرب) با نظارت مستقیم کارشناسان مرمت در حال اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: علاوه بر احیای سراهای موصوف، به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه همچنین کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی در حال اجرا است اظهار کرد: برای سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بازار تاریخی اراک پیش‌بینی شده است.

مرزبان ادامه داد: هر سال مبلغی برای حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی اختصاص می‌یابد.

وی گفت: مرمت سرای نوذری در سه مرحله در دستور قرار گرفت که دو مرحله از مرمت شامل بخشی از عملیات این مرحله و نوسازی چند تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، با استفاده از الگوی سنتی انجام شده که سومین مرحله آن آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت سرای فدایی بازار اراک خبر داد و افزود: عملیات مرمت حفاظت اضطراری در سرای فدایی بازار تاریخی اراک نیز شامل: عملیات مرمتی با آجر، عملیات مرمتی با چوب، عایق کاری سنتی و بندکشی با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال خاتمه یافته است.

وی اضافه کرد: هر سال که می‌گذرد، رقم اعتبارات مورد نیاز برای مرمت کامل بازار، سنگین‌تر و نجومی‌تر می‌شود و منابع نیز قطره چکانی‌تر در اختیار قرار می‌گیرد که همین مسئله موجب شده است که اعتبارات تنها صرف رفع خطر و مرمت‌های اضطراری شود و بدون شک با این روند، بازار اراک هیچ‌گاه به صورت کامل مرمت نمی‌شود.

مرزبان تصریح کرد: حفظ این مجموعه نقشه راه برای تعامل و همکاری همگانی نیاز دارد و به علت وجود این مسائل در تمام این سال‌ها انگشت اتهام همیشه به سمت میراث‌فرهنگی نشانه رفته است.

وی با بیان اینکه هیچ شکی در وظیفه اصلی و سنگین میراث‌فرهنگی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی از جمله بازار اراک نیست افزود: با توجه به مالکیت‌های متعدد برای مرمت قسمت‌های مختلف بازار باید مالکین، دستگاه‌های خدمات‌رسان و اوقاف مشارکت داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از چهار جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل بوده و به نوعی استراتژیک‌ ترین نقطه شهر در زمان‌های گذشته بوده‌است.

وی اضافه کرد: مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شده است.

مرزبان گفت: این سرا شامل مجموعه‌ای از حیاط مرکزی است و دور تا دور آن حجره‌ها قرار دارند که به نام مالک خود نامگذاری شده است.

وی افزود: در ابتدای این سرا دالانی قرار دارد که انتهای آن به حیاط می‌رسد. شایان ذکر است بازار اراک در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه رسیدگی به بازار از حیث مرمت و احداث تأسیسات، مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، لازم است مشارکت سایر دستگاه‌های متولی را نیز شاهد باشیم در غیر این صورت اعتبارات ابلاغی تنها صرف رفع خطر و مرمت‌های اضطراری خواهد شد.

کد خبر 707302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.