آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلان‌شهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (یکشنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلان‌شهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز یکشنبه پنجم آذر بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز همچون هشت روز گذشته کلان‌شهر یاسوج با قرار گرفتن روی عدد ۲۱۹ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شد، روز گذشته شاخص کیفی این استان نیز ۲۱۹ بود.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز شاخص کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اصفهان، تهران و قزوین در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته چهارم آذر هیچکدام از کلانشهرها در وضعیت (قرمز) قرار نداشت، از این‌رو شهرهای اصفهان، تهران، قزوین در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج، مشهد، اهواز و خرم‌آباد در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، کرج، تهران، مشهد، اهواز، قزوین، خرم‌آباد و اراک در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار داشتند.

به این ترتیب؛ دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، ایلام، شهرکرد، بیرجند، سمنان، زاهدان، شیراز، اراک، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما طی چهارم آذر ایستگاه شهرهای تبریز، ارومیه، شهرکرد، سمنان، سنندج، زاهدان، شیراز، کرمان، کرمانشاه و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند، به طوری‌که ایلام و بیرجند جزو شهرهای پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۶۱، تهران با شاخص ۱۵۱، قزوین با شاخص ۱۵۹، در وضعیت (قرمز) است، اما روز گذشته هیچکدام از شهرها شرایط ناسالم (قرمز) نداشتند.

بر این اساس امروز سنجش کیفیت هوای ایستگاه کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۱۳۷، مشهد با شاخص ۱۱۸، اهواز با شاخص ۱۴۳، خرم‌آباد با شاخص ۱۱۹، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما طی چهارم آذر شهرهای اصفهان با شاخص ۱۲۵، کرج با شاخص ۱۱۴، تهران با شاخص ۱۲۷، مشهد با شاخص ۱۰۹، اهواز با شاخص ۱۳۱، قزوین با شاخص ۱۱۳، خرم‌آباد با شاخص ۱۲۴، اراک با شاخص ۱۱۰ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار داشتند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۶۲، ارومیه با شاخص ۷۴، ایلام با شاخص ۵۵، شهرکرد با شاخص ۵۸، بیرجند با شاخص ۵۵، سمنان با شاخص ۸۴، زاهدان با شاخص ۶۹، شیراز با شاخص ۸۱، اراک با شاخص ۶۱، همدان با شاخص ۵۱، یزد با شاخص ۵۶، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۹۳، ارومیه با شاخص ۶۴، شهرکرد با شاخص ۵۸، سمنان با شاخص ۸۵، سنندج با شاخص ۵۷، زاهدان با شاخص ۵۵، شیراز با شاخص ۷۹، کرمان با شاخص ۹۲، کرمانشاه با شاخص ۷۴، همدان با شاخص ۸۱، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

لازم است بدانیم؛ سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۴۸، بوشهر با شاخص ۴۶، قم با شاخص ۴۹، سنندج با شاخص ۴۱، کرمان با شاخص ۴۴، کرمانشاه با شاخص ۴۷، رشت با شاخص ۲۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما طی چهارم آذر، شهرهای اردبیل با شاخص ۳۰، ایلام با شاخص ۳۸، بوشهر با شاخص ۴۹، بیرجند با شاخص ۴۸، قم با شاخص ۳۹، رشت با شاخص ۱۸و یزد با شاخص ۴۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

همچنین امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای بجنورد، زنجان، گرگان، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است، به طوری‌که در روز گذشته وضعیت کیفی هوای کلان‌شهرهای زنجان، بجنورد، گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 707264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.