توری مش چیست و چه تفاوتی با آرماتوربندی دارد؟

توری مش و آرماتور بندی دو روش استفاده معمول در ساخت و سازهای بتنی هستند که برای تقویت و تثبیت بتن استفاده می‌شوند. ابتدا باید بدانیم توری مش چیست؟

توری مش(WIRE MESH) یک ورق فلزی با سوراخ‌های کوچک است که به صورت شبکه‌ای تشکیل شده است. این توری‌ها معمولاً از فولاد با روکش گالوانیزه (ترکیبی از عناصر ضد زنگ) یا از فولاد استنلس است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، در مقابل شرایط محیطی مقاومت دارند. استفاده از توری Mesh به عنوان تقویت‌کننده بتن معمولاً در کاهش ترک‌های سطحی و افزایش مقاومت در برابر تنش‌های کششی کمک می‌کند.

آرماتوربندی

آرماتورها نیز از مواد فلزی مانند فولاد به شکل انبر (کمربند) ساخته می‌شوند و در داخل بتن قرار می‌گیرند.

آرماتورها به طور معمول در نقاطی که تنش‌های کششی بالا وجود دارد (مانند لبه‌های ستون‌ها، پله‌ا یا انتهای بالا و پایین دیوارها) قرار می‌گیرند.

استفاده از آرماتورها به عنوان تقویت‌کننده بتن به بتن مقاومت بیشتر در مقابل تنش‌های کششی کمک می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت توری مش با آرماتوربندی

توری مش به صورت شبکه‌های فلزی است که به صورت صفحه‌ای بر روی بتن قرار می‌گیرد، در حالی که آرماتورها به صورت عمود بر سطح بتن و در داخل آن قرار می‌گیرند.

توری Mesh معمولاً برای تقویت سطح بتن استفاده می‌شود، در حالی که آرماتورها به عنوان تقویت‌کننده در نقاط خاصی که تنش‌های کششی زیادی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعریف کلی توری مش

این توری یک نوع توری مشبک فلزی است که برای تولید مش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بر اساس نوع مصرف، مانند استفاده در دیوار باربر، سقف و پارتیشن، در اشکال مختلفی تولید می‌شود. همچنین این محصول، از میلگردهای آهن یا گالوانیزه ساخته می‌شود و به صورت پنلی، آجدار و فولادی در بازار عرضه می‌شود. این محصول کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد و به خصوص برای مسلح کردن بتن فونداسیون به عنوان شبکه میلگردی استفاده می‌شود.

توری مش چیست و چه تفاوتی با آرماتوربندی دارد؟

برای تولید توری مش آهنی، میلگردها را روی هم قرار داده و جوش می‌دهند، به این ترتیب چشمه‌های مربع شکل ایجاد می‌شود. این نوع از توری Mesh با دیگر انواع توری نظیر توری حصاری، توری مرغی و توری گابیون از نظر بافته شدن مفتول‌ها متفاوت است، زیرا میلگردها به صورت نقطه‌ای جوش داده می‌شوند.

مش جوشی رولی بیشتر از مفتول‌های آهنی با قطر ۲.۵ سانتی‌متر تا ۵ سانتی‌متر تولید می‌شود و توری جوشی برگی یا ورقی در ابعاد ۱ متر در ۲ متر و با میلگرد ۴ و ۶ میلی‌متر در بازار موجود است.

مش بندی چیست؟

مش بندی یک فرآیند است که در آن میلگردها به صورت همزمان در جهت طولی و عرضی با زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرند، سپس با استفاده از یک دستگاه اتوماتیک به یکدیگر جوش داده می‌شوند. نتیجه این فرآیند، یک محصول به نام توری مفتولی مشبک است. این توری از مفتول‌های آهنی و گالوانیزه سیاه رنگ ساخته می‌شود و سه نوع مختلف دارد، شامل پنلی، آجدار و فولادی. این محصول دارای مقاومت نسبی خوبی است و ضخامت مفتول بر اساس نوع استفاده مشخص می‌شود.

آرماتوربندی به چه معنا است؟

آرماتور بندی ساختمان به معنای فرآیند برش، خم کردن، بستن، چینش و اتصال آرماتورها قبل از قالب بندی و بتن ریزی است. آرماتورها برای ایجاد شکل، اندازه و الگوی مناسب به منظور به حداکثر رساندن اتصال با بتن و بهینه‌سازی عملکرد آن استفاده می‌شوند. این آرماتورها در قسمت‌های مختلف سازه مانند فونداسیون، تیرها، ستون‌ها و دیوارهای برشی استفاده می‌شوند.

در ساختمان‌سازی، آرماتورها به‌صورت میلگردهای عمودی و افقی قرار می‌گیرند و اغلب از میلگرد آجدار استفاده می‌شود، زیرا این نوع میلگرد درگیری با بتن را بیشتر کرده و استحکام بیشتری ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های آرماتور چیست؟

برای افزایش استحکام آرماتور و انتقال نیروها به خوبی، روی آرماتور آج ایجاد می‌شود. در انتخاب فولادهای مورد استفاده برای مسلح کردن بتن، خواص ضروری مانند نقطه تسلیم، مقاومت خستگی در برابر نیروهای ضربه‌ای (دینامیک)، جوش‌پذیری مناسب و خواص اتصال باید مد نظر قرار گیرد. لینک قرار داده شده مربوط به یکی از برترین کارخانه‌های تولید کننده سیم آرماتوربندی است که می‌توانید از طریق آن قیمت مفتول آرماتوربندی را به صورت روزانه و لحظه‌ای دنبال کنید.

میزان مقاومت برای آرماتور توسط موارد زیر امکانپذیراست:

  • شکل دهی به فولاد
  • عملیات حرارتی
  • کنترل اندازه

- شکل دهی سرد فولاد که باعث افزایش چگالی نابجایی‌ها و افزایش استحکام آرماتور میشود.

- کنترل اندازه دانه در حین انجماد و عملیات ریزکردگی (مانند فولادهای رسوب سخت شده طبیعی) است.

توری مش چیست و چه تفاوتی با آرماتوربندی دارد؟

نقش سیم فولادی و شبکه در آرماتور بندی

تولید شبکه‌های جوشکاری شده از فولاد گرید Bst 500M به روش کار سرد آج دار صورت می‌گیرد. این شبکه‌ها دارای ابعاد اسمی از 4 تا 12 میلی‌متر می‌باشند و سیم‌های طولی و یا عرضی در طول شبکه دارند.

آرماتوربندی ستون‌های بتنی

مقطع ستون

ابعاد مش

تعداد میلگرد اصلی

قطر میلگرد

مربع

30*30

4

14

مستطیل

45*25

6

14

چند ضلعی

20 سانتی متر

-

12

دایره

25 سانتی متر

6

12

اتصال در محل‌های تقاطع با جوشکاری نقطه‌ای مقاومتی انجام می‌شود. سیم‌های طولی و یا عرضی شامل دو نوع هستند: سیم‌های تکی و سیم‌های دوتایی که شامل دو سیم با قطر یکسان که کنار هم چسبیده‌اند.

تفاوت توری مش با آرماتوربندی چیست؟

توری مش و آرماتوربندی دو نوع سازه‌ای هستند که در ساخت و ساز و استفاده از آنها در بنای ساختمانی تفاوت‌هایی وجود دارد. در این متن می‌خواهیم به سوال توری مش چیست؟ پاسخ دهیم، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

استفاده در ساخت بتن

توری مش: به عنوان یک لایه مسلح در بتن استفاده می‌شود تا استحکام و انعطاف‌پذیری بتن را افزایش دهد. معمولاً در سطوح افقی یا عمودی بتن نصب می‌شود. برای خرید و دریافت قیمت مش می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://fouladtofighi.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4/

آرماتوربندی: آرماتورها به عنوان تقویت‌کننده در داخل بتن جهت افزایش قدرت کششی بتن استفاده می‌شوند. آنها معمولاً در سطوحی از بتن که در آن نیاز به مقاومت بیشتر در برابر فشار و کشش وجود دارد، جایگذاری می‌شوند.

شکل و ساختار

توری مش: به صورت شبکه فلزی با سلول‌های چهارگوشی یا مستطیلی ساخته می‌شود.

آرماتوربندی: آرماتورها به صورت توده‌های فلزی با قطر و طول متغیر ساخته می‌شوند.

نصب و اجرا

توری مش: نسبت به آرماتورها به راحتی قابل اجرا و نصب است. معمولاً به عنوان شبکه‌های بزرگ به سطوح بتنی متصل می‌شوند.

آرماتوربندی: نیاز به نصب دقیق‌تر و به کمک اتصالات خاص دارد. آرماتورها به صورت افقی و عمودی در داخل بتن قرار می‌گیرند.

هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و بسته به نوع سازه و نیازهای طراحی، انتخاب می‌شوند.

خرید توری مش رولی و آرماتوربندی

برای خرید توری مش رولی و آرماتوربندی، شما می‌توانید به مراکز عرضه مواد ساختمانی، فروشگاه‌های ساختمانی، یا فروشگاه‌های فلزات مراجعه کنید. قبل از خرید، جستجوی اینترنتی یا مشاوره با کارشناسان مرتبط می‌تواند به شناخت بهتر نیازهای شما کمک کند.مقایسه قیمت و مشخصات محصولات در چندین منبع مختلف به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

ابعاد سلول‌ها، ضخامت و نوع روکش فلزی مهمی هستند. برای آرماتورها نیز نوع فولاد، قطر، و طول مهمند. این اطلاعات بسته به نیازهای ساختمانی شما ممکن است متغیر باشند. مهم است که هنگام خرید توری مش رولی و آرماتوربندی، به استانداردها و مشخصات فنی محصولات توجه کنید تا از کیفیت و مطابقت با نیازهای پروژه‌تان اطمینان حاصل شود. مطلب توری مش چیست توسط کارشناسان مجموعه فولاد توفیقی گردآوری شده است.

کد خبر 707160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.