لزوم جایگزینی بخاری‌های نسل جدید با فرسوده

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران جایگزینی بخاری‌های فرسوده گازی منازل با بخاری‌های پربازده نسل جدید را موجب صرفه‌جویی روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور دانست.

آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مشکل ناترازی گاز و استفاده غیربهینه از انرژی در کشور اظهار کرد: شیوه مصرف گاز در کشور ما باید اصلاح شود تا در این حد با ناترازی گاز مواجه نباشیم.

وی افزود: یکی از مسائلی که منجر به مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی می‌شود، استاندارد نبودن بخاری‌های موجود در منازل است این بخاری‌ها به میزان خیلی زیادی گاز را هدر می‌دهند و باید با بخاری‌های پربازده نسل جدید جایگزین شوند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: بخاری‌های گازی فوق‌العاده پرمصرف هستند و تعداد آن‌ها فوق‌العاده در کشور زیاد است. اگر این بخاری‌ها با بخاری‌های گرید A جایگزین شود، به این وسیله ساختار گرمایشی کشور تغییر پیدا می‌کند.

نجفی بیان کرد: ما می‌توانیم کمبود گاز را از این محل حل‌وفصل کنیم و نیازی به فشار وارد کردن به صنایع نیست.

وی ادامه داد: دولت باید بهینه‌سازی مصرف انرژی را جدی‌تر در کشور دنبال کند و ناترازی گاز کشور را به این وسیله حل و فصل کند، با صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توان این ناترازی را حل کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توان این مشکل را حل کرد. برای اولین بار است که رئیس‌جمهوری داریم که به دنبال صرفه‌جویی در مصرف گاز و اصلاح وسایل گرمایشی است، مجلس هم در این راستا اقدامات مؤثر و مفیدی انجام داده است.

نجفی درباره اقدامات انجام شده از سوی رئیس‌جمهور گفت: یکی از اقدامات مهم، تشکیل شورای عالی انرژی است؛ رئیس‌جمهور تاکنون چهار بار شورای عالی انرژی را تشکیل داده و به موضوع صرفه‌جویی انرژی و بهینه‌سازی مصرف علاقه‌مند است، اما مشکل ما به شرکت ملی گاز برمی‌گردد.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت ملی گاز به طرق مختلف در حال کارشکنی در مصرف بهینه گاز است و کار را عقب می‌اندازد، علی‌رغم اینکه دولت با برنامه به دنبال بهینه مصرف کردن گاز است، شرکت ملی گاز در این موضوع همکاری نمی‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: دولت به جای اینکه در طرح‌های توسعه گاز سرمایه‌گذاری کند، باید در حوزه بهینه‌سازی مصرف گاز هزینه کند، اما متأسفانه به این موضوع توجهی نشده است.

نجفی گفت: اگر تمام بخاری‌های فرسوده موجود در کشور را با بخاری‌های جدید جایگزین کنیم، روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود یعنی به همان میزان که در گاز ناترازی داریم، صرفه‌جویی خواهد شد و به این ترتیب مشکل صنایع برطرف می‌شود.

کد خبر 706833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.