راهکار مصر برای کشاورزی در بحران آب چه بود؟

کشاورزان مصری به علت کمبود آب و کاهش زمین‌های قابل کشت به کشاورزی بدون خاک موسوم به هیدروپونیک یا آب‌کشت روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مصر با کمبود آب مواجه است و طبق گزارش سازمان ملل پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ به دلیل تغییرات آب و هوایی و سدی که به‌تازگی توسط اتیوپی روی یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه نیل ساخته شده، به عنوان کشور کم‌آب طبقه‌بندی شود.

علاوه بر آن، زمین‌های قابل کشت که کمتر از پنج درصد مصر را تشکیل می‌دهند به دلیل شهرنشینی در حال کاهش هستند. این امر منجر به شکل‌گیری استارتاپ‌های کشاورزی در این کشور شده که طیف گسترده‌ای از راه حل‌های کشاورزی بدون خاک را در مناطق به کشاورزان ارائه می‌دهند.

هیدروپونیک، راه‌حل رونق کشاورزی در بحران آب مصر

مزایای هیدروپونیک برای کشاورزی در بحران آب

کشاورزی بدون خاک که با نام هیدروپونیک نیز شناخته می‌شود، به معنای رشد گیاهان تنها با استفاده از آب غنی از مواد مغذی است. در این روش به جای استفاده از خاک، ریشه در تماس مستقیم با محلول غنی از مواد مغذی قرار می‌گیرد و برای محافظت از ریشه گیاه، از بسترهایی مانند ماسه، گلوله‌های رسی یا فوم استفاده می‌شود که به میزان قابل‌توجهی مصرف آب مورد نیاز کشاورزی را کاهش می‌دهد.

همچنین مقدار کود مورد نیاز را که یکی از گران‌ترین مواد کشاورزی است، تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. حتی در برخی موارد، مخازن ماهی به سیستم متصل می‌شوند تا فضولات حیوانی مغذی را به گیاهان منتقل کنند.

به گزارش سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۲۰، هیدروپونیک تنها از ۱۰ درصد آب مورد نیاز برای کشت سنتی استفاده می‌کند و در عین حال جنگل‌زدایی را کاهش می‌دهد و استفاده از آفت‌کش‌ها را به حداقل می‌رساند. جدا از مزایای زیست‌محیطی، هیدروپونیک باعث رشد سریع‌تر و تولید محصول بیشتر می‌شود و می‌تواند به رشد اقتصادی بازار کمک کند.

اگر از هیدروپونیک برای کشت ۱۰ هزار فدان (۰.۰۴۲ کیلومتر مربع) استفاده شود، می‌توان دو میلیون تن سبزیجات در مصر تولید کرد که تقریباً نیمی از صادرات کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار (۱.۱ میلیارد یورو) سودآوری خواهد داشت.

هیدروپونیک، راه‌حل رونق کشاورزی در بحران آب مصر

با توجه به اینکه هیدروپونیک فقط برای پرورش سبزیجات برگدار و بعضی سبزیجات ساده استفاده می‌شود و برای محصولاتی مانند گندم، برنج، جو یا ذرت معمول نیست، کارشناسان توصیه می‌کنند که آب صرفه‌جویی شده حاصل از هیدروپونیک برای کشت محصول استراتژیک مصر، یعنی گندم، هدایت شود و بدین ترتیب جلوی آسیب‌های ناشی از شوک‌های جهانی بازار گندم گرفته خواهد شد.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که هزینه‌های بالای راه‌اندازی و محدودیت‌های محصول خاص می‌تواند استفاده گسترده در این کشور آفریقایی را محدود کند.

هیدروپونیک، راه‌حل رونق کشاورزی در بحران آب مصر

مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان است، زیرا نان اصلی‌ترین غذای بیش از ۷۰ میلیون مصری است. در سال‌های اخیر، اختلال در زنجیره تأمین گندم مربوط به تنش روسیه و اوکراین، آسیب‌پذیری مصر را در برابر شوک‌های جهانی و ناامنی غذایی تشدید کرده است.

کد خبر 706832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.