عملیات اجرایی سد شفا رود سرعت می‌گیرد / آبگیری سد پلرود تا پایان سال

وزیر نیرو با بیان اینکه فاضلاب در رشت مشکلات زیادی برای مردم دارد و موجب آلوده شدن منابع آب شهر شده و برای رفع مشکلات این حوزه تلاش می‌شود، گفت: برای فاضلاب انزلی نیز از قبل اقداماتی با وام بانک توسعه اسلامی انجام شده اما کار نیمه تمام بود که اکنون با انتخاب پیمانکار، پروژه در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، علی اکبر محرابیان امروز پنجشنبه دوم آذر در پایان سفر یک روزه خود به گیلان و بازدید از سدهای در حال ساخت استان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از سال‌های گذشته سدهایی در گیلان طراحی و اجرا و تکمیل شد که برخی از این پروژه‌ها همچنان در حال انجام است.

وی افزود: برای سرعت دادن به اجرای این پروژه‌ها مشکلاتی به وجود آمده بود اما با جلسه‌ای که مدتی پیش با حضور استاندار گیلان در وزارت نیرو انجام شد و بازدید امروز در مجموع تصمیم‌های خوبی برای تسریع در کار گرفته شد و تصور می‌کنم که با اجرای این تصمیم‌ها شاهد سرعت بخشیدن به پروژه‌ها باشیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی سد شفا رود که از سدهای مهم گیلان است، طی یک ماه آینده سرعت قابل توجهی داشته باشد و به وسیله دو ایستگاه بتن، عملیات بتن‌ریزی با سرعت پیش برود و در انتهای سال آینده شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

محرابیان با بیان اینکه سد پلرود در شهرستان رودسر هم پروژه بزرگی است، تصریح کرد: این سد در حوزه آب شرب، کشاورزی و محیط زیست استان گیلان اهمیت زیادی دارد، برای رفع موانع و مشکلات اجرای این سد نیز دستورات خوبی صادر شد که با روند کار امید است تا پایان امسال شاهد آبگیری آن باشیم.

وی در خصوص سد دیورش در شهرستان رودبار اظهار کرد: تصمیم‌هایی برای سرعت بخشیدن به روند اجرا و پیشرفت این سد در نظر گرفته شد و بنای ما بر آنست تا در نیمه اول سال آینده شاهد آبگیری این سد پراهمیت برای گیلان باشیم.

وزیر نیرو افزود: توجه به موضوع مهم مدیریت منابع آبی به ویژه فراوانی آب در گیلان و بارش‌های خوب، مدیریت آب در این استان امری ضروری است.

محرابیان با بیان اینکه طرح‌های فاضلاب به ویژه در رشت از دیگر مسائل مهم گیلان و مورد تاکید رئیس جمهور در سفر به این استان بود، خاطرنشان کرد: بعد از سفر سال ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی و دستور وی، عملیات اجرایی بخش‌های ناقص این شبکه آغاز شد و با آغاز کار از یک ماه گذشته از سوی پیمانکار، پیش‌بینی می‌شود بخشی از این شبکه مهم در حفاظت از منابع آب گیلان و تصفیه فاضلاب سرعت خوبی بگیرد.

وی تصریح کرد: شبکه فاضلاب شهر رشت گسترده بوده و ضروری است تا علاوه بر دو تصفیه خانه تکمیل شده در شمال، افزایش ظرفیت نیز انجام شود، ضمن اینکه تصفیه خانه‌ای که از سال گذشته در مسکن مهر رشت آغاز شده و پیشرفت ۸۵ درصدی دارد باید در سال جاری افتتاح شود.

وزیر نیرو گفت: احداث یک تصفیه خانه در شرق شهر رشت نیز باید با دریافت مجوز آغاز شود، امروز برای این موضوع تصمیم گرفته شد که با تحقق این مهم بخش تصفیه‌خانه کامل می‌شود و باید شبکه‌ها را با این پیمان‌ها تکمیل کنیم.

محرابیان با بیان اینکه موضوع فاضلاب در شهر رشت مشکلات زیادی برای مردم دارد و موجب آلوده شدن منابع آب این شهر رشت شده و برای رفع مسائل و مشکلات این حوزه تلاش می‌شود، اضافه کرد: برای فاضلاب انزلی نیز از قبل اقداماتی با وام بانک توسعه اسلامی انجام شده اما کار نیمه تمام بود که اکنون با انتخاب پیمانکار، پروژه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با وجود منابع آبی خوب در گیلان ضرورت دارد که کارهای قابل توجهی در جهاد آبرسانی این استان انجام شود، اضافه کرد: در جهاد آبرسانی ۸۰۰ روستا در لیست طرح‌های جهادی در نظر گرفته شده که توسط سپاه پاسداران عملیات اجرایی آن با پیشرفت ۳۴ درصد در حال انجام است و با توجه به عقب بودن گیلان در این بخش از متوسط کشوری باید کار با سرعت بیشتری انجام شود.

وزیر نیرو گفت: شبکه توزیع برق در گیلان با توجه به گستردگی تعداد شهرها، روستاها، مشترکان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی گسترده بوده و افزایش استهلاک شبکه را همراه دارد، لذا مهمترین کار آن است که در بخش‌های پست‌های فوق توزیع و توزیع طرح‌هایی اجرا شود.

وی اضافه کرد: در این ارتباط پروژه‌ها در گیلان در حال اجرا است اما باید تسریع شود ضمن اینکه اعتباراتی برای آن پیش‌بینی شده است.

محرابیان اظهار کرد: هشت طرح را برای بهره برداری قبل از اوج بار تابستان سال آینده پیش بینی کرده‌ایم و برای آن اعتبارات به طور کامل تأمین شد و تصمیماتی برای تقویت پشتیبانی از این پروژه‌ها در نظر گرفته شد که با این کار تولید در بخش‌هایی از استان به ویژه منطقه پره‌سر از حبس خارج می‌شود و میزان پایداری شبکه افزایش یافته و از افت ولتاژ در برخی مناطق جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تبدیل سیم به کابل موجب افزایش پایداری و اطمینان بخشی شبکه می‌شود، گفت: در این بخش طی دو سال عملکرد دولت ۱۲ درصد از شبکه تکمیل شد و در مجموع متوسط تبدیل سیم به کابل ۳۶ درصد بوده است که در این بخش باید با پیش بینی اعتبارات این متوسط تا پایان دولت از ۵۰ درصد عبور کند.

وزیر نیرو امروز در سفره یک روزه به گیلان با همراهی استاندار گیلان و جمعی از مسئولان از از دو سد در حال ساخت پلرود رودسر و شفارود رضوانشهر و پروژه فاضلاب فخب رشت بازدید کرد.

کد خبر 706625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.