ارتباط متقابل میان نخبگان هنری ایران و ترکمنستان باعث تعمیق علاقه میان این دو کشور می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سابقه و تجربه سال‌های گذشته نشان داد ارتباط نخبگان هنری و ادبی ایران و ترکمنستان باعث تعمیق علاقه و عاطفه میان دو کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز _پنجشنبه، دوم آذر_ در آئین افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان اظهار کرد: امروز به نمایندگی از مردم عزیز ایران و فرهنگ‌دوست اصفهان به تمام مهمانان ترکمنستانی عرض خیر مقدم دارم؛ تاریخ تمدن سرزمین اجدادی مشترک ما مملو از هنر، زیبایی و خلاقیت است.

وی افزود: این مردم در تمام عرصه‌ها، خصوصاً در گستره علم، ادب، فرهنگ، هنر و ایجاد و گسترش تمدن بشری همچون خورشیدی در آسمان بشریت درخشان بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن، ساز و فرهنگ‌گستر ایران و ترکمنستان نشان از ارادت عظیم مقامات عالی و دولت فرهنگ‌دوست این دو کشور برای تعامل نخبگانی میان این دو ملت است.

اسماعیلی بیان کرد: سابقه و تجربه سال‌های گذشته نشان داد ارتباط نخبگان هنری و ادبی ایران و ترکمنستان باعث تعمیق علاقه و عاطفه میان دو کشور شده است.

وی با بیان اینکه تاریخ ایران و فرهنگ و تمدن این جغرافیای متمدن، امروز را فراموش نخواهد کرد و این روز و جمع مبارک ما را به بهانه بازنمایی روابط شیرین، تاریخی و ناگسستنی دو ملت کنار هم نشانده است، خاطرنشان کرد: نگاه به محتوای تاریخی نشان می‌دهد این پیوندها، همواره پیام‌آور خویشاوندی، صلح و دوستی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نمادهای فرهنگی و هنری مشترک میان دو سرزمین، مانند احترام به نوروز و بزرگداشت هنرمندانه اجداد و نیاکان و جشن‌های موسیقی همه دلیل بر آن است که مردمان این دیار نیکی را نه در ظاهر بلکه در روح و روان جامعه دنبال می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه در این جمع ادبی و فرهنگی به یکی از جلوه‌های ادبی ایران یعنی شعر که از رشته‌های پیوند میان این دو کشور است اشاره می‌کنم، گفت: در این راستا نظامی، مولوی، شهریار، حافظ، فردوسی، سعدی و… شعرای خوش بیانی هستند که عطر کلام موزون و ابیات آسمانی‌شان تاریخ دو کشور را درخشان کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: پدر ادبیات معاصر ترکمن که از او به‌عنوان فردوسی ترکمن یاد می‌کنند، هویت قومی را نه تنها به هویت ملی گره زده بلکه آن را به هویت ملی تبدیل کرده است.

اسماعیلی اظهار کرد: ما و مردم ترکمنستان با بیت «بوی جوی مولیان آید همی، یاد یار مهربان آید همی» با یکدیگر صحبت می‌کنیم و امروز شاهدیم که ارزش‌های انسانی به یک گوهر والا در میان مردم منطقه تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این میان نمی‌توان از غم بزرگی که بر مردم فلسطین وارد شده عبور کنیم، ادامه داد: کودکان مظلوم، زنان بی‌پناه و مردمان این منطقه بزرگ تمدنی مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته‌اند و از خدای متعال ریشه‌کنی همه اهالی ظلم را مسئلت می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وزیر فرهنگ ترکمنستان خاطرنشان کرد: امروز ایران و ترکمنستان کنار هم به توسعه و تعالی فرهنگ منطقه کمک خواهند کرد و ما به‌عنوان تصمیم‌گیران دو کشور باید کمک کنیم تا اهل فرهنگ دو کشور فارغ از دغدغه‌های ظاهری به روابط مستحکم خود ادامه دهند.

اسماعیلی عنوان کرد: البته ناگفته پیداست که به برکت پیوست روحیه ایرانیان به اهل بیت، میزبانی ترکمنستان‌ها از امام رضا (ع) و حضور ترکمن‌ها در ایران روابط این دو کشور اعتلایی ویژه پیدا کرده است.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه عنوان کرد: امید است با عزم و اراده دو دولت و دو رئیس‌جمهور شاهد اعتلای هرچه بیشتر در همه وجوه خصوصاً در عرصه تمدنی و تاریخی باشیم.

کد خبر 706545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.