آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلان‌شهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (پنجشنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلان‌شهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز پنجشنبه دوم آذر بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز همچون پنج روز قبل کلانشهر یاسوج با اندکی اختلاف با قرار گرفتن روی عدد ۲۱۱ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شد، در این مدت شاخص کیفی این استان بین ۲۱۸ تا ۲۱۹ بود.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز کلانشهر اصفهان در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچکدام از کلانشهرها در وضعیت (قرمز) نبودند و شاخص کیفیت هوای اصفهان بر روی عدد ۷۹ سالم (زرد) قرار داشت.

به این ترتیب، شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای کرج، تهران، اراک و همدان در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته یکم آذر هیچکدام از شهرهای کشور در شرایط ناسالم (نارنجی) نبودند، به طوری که شهر کرج، تهران، اراک در وضعیت سالم (زرد) و همدان جزو شهرهای پاک (سبز) بود.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز، ارومیه، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما طی یکم آذر_ شاخص کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، خرم‌آباد، اراک و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) بود، گفتنی است؛ شهرهای سنندج، کرمان، کرمانشاه، قزوین، بجنورد در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ امروز کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۲۶، ایلام با شاخص ۳۴، بیرجند با شاخص ۳۱، بوشهر با شاخص ۱۴، قم با شاخص ۳۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اردبیل با شاخص ۲۳، ایلام با شاخص ۴۲، بجنورد با شاخص ۲۲، قزوین با شاخص ۴۹، قم با شاخص ۲۷، سنندج با شاخص ۲۲، کرمان با شاخص ۳۵، کرمانشاه با شاخص ۳۶، همدان با شاخص ۳۷، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

بر این اساس امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر اصفهان با شاخص ۱۵۱ در وضعیت ناسالم (قرمز)، شهرهای کرج با شاخص ۱۲۵، تهران با شاخص ۱۰۵، اراک با شاخص ۱۰۱، همدان با شاخص ۱۲۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

لازم است بدانیم؛ دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۸۹، ارومیه با شاخص ۷۶، شهرکرد با شاخص ۶۲، مشهد با شاخص ۹۲، بجنورد با شاخص ۶۹، اهواز با شاخص ۸۰، سمنان با شاخص ۷۹، زاهدان با شاخص ۷۰، شیراز با شاخص ۶۲، قزوین با شاخص ۷۱، سنندج با شاخص ۵۴، کرمان با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۵۵، یزد با شاخص ۶۰ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای زنجان، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است، در حالی که وضعیت کیفی هوای کلان‌شهرهای زنجان، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس بدون داده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 706536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.