کاهش آمار گازگرفتگی در کشور / سهم بالاتر زنان در بروز مسمومیت‌ها

مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن، از طریق انواع وسایل گازسوز مانند بخاری، آب‌گرم‌کن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل سرما رخ می‌دهد و هر سال نیز شاهد رخداد حوادث متعددی از مسمومیت با گاز CO هستیم که بعضی حتی فوت افراد را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میل ترکیبی منواکسید کربن با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است که در صورت تنفس از طریق ریه وارد خون می‌شود و ظرفیت هموگلوبین برای جابه‌جایی اکسیژن را اشغال می‌کند، گاز منواکسید کربن رنگ و بویی ندارد و فرد پس از تنفس متوجه خواب‌آلودگی، سرگیجه و تهوع می‌شود و در صورتی که این اتفاق هنگام خواب بیفتد، به‌طور معمول احتمال بیدار شدن افراد وجود ندارد و منجر به مرگ خواهد شد.

مسمومیت با گاز منواکسید کربن در مقدار کم، حس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند و در موارد شدید منجر به نرسیدن اکسیژن به مغز و در نتیجه کما و مرگ می‌شود، تمام افراد در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب‌پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

کاهش آمار گازگرفتگی در کشور / سهم بالاتر زنان در بروز مسمومیت‌ها

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، درباره آمار مأموریت‌های اورژانس برای امدادرسانی به حوادث گازگرفتگی اظهار کرد: آمار مأموریت‌های اورژانس کشور در مهر و آبان سال جاری حاکی از آن است که در این مدت ۸۲۴ نفر بر اثر استنشاق گاز سمی مونواکسید کربن مسموم، از این تعداد ۶۱۳ نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و آمار موارد انتقالی به مراکز درمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش پنج درصدی حکایت دارد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۶۷ نفر از مسموم شدگان بر اثر استنشاق منواکسید کربن در محل درمان شدند، افزود: در این بخش هم نسبت به مهر و آبان سال قبل با کاهشی ۴۰ درصدی مواجه بودیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آمار جانباختگان گازگرفتگی در کشور نیز گفت: آمار نهایی از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود، اما در آمار مأموریت‌های اورژانس ۴۴ نفر به دلیل شدت مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۵ درصد کاهش داشته است.

وی درخصوص توزیع جنسیتی بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در کشور طی آبان و مهر سال جاری نیز تصریح کرد: از ۸۲۴ نفری که با گاز مونوکسید کربن مسموم شدند سهم مردان ۴۰ درصد، سهم زنان ۵۱ درصد و سهم کودکان کمتر از پنج سال نیز ۹ درصد بوده است.

میعادفر با بیان اینکه کاهش آمار مسمومیت با گاز منواکسید کربن نباید منجر به بی‌توجهی به اصول ایمنی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز موج سرما در کشور احتمال افزایش موارد گازگرفتگی در آذر و دی ماه وجود دارد و از این رو لازم است که شهروندان نکات ایمنی در نصب لوازم گازسوز به خصوص بخاری را رعایت کنند.

کاهش آمار گازگرفتگی در کشور / سهم بالاتر زنان در بروز مسمومیت‌ها

راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با گاز CO

محسن بگدلی، رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های موجود با فرا رسیدن فصول سرد سال، حوادث مرتبط به مسمومیت با گاز منواکسید کربن است، اظهار کرد: گاز منواکسید کربن در پی سوختن ناقص کربن تولید می‌شود، بی‌رنگ و بی‌مزه و در صورت تنفس شدن، بسیار سمی و کشنده است.

وی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی بسته به میزان تنفس و استنشاق گاز متفاوت است، افزود: سوزش چشم، احساس خواب‌آلودگی، گزگز کردن بدن، سرگیجه، حالت تهوع، خون‌ریزی از بینی و در بعضی اوقات بیهوشی از علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن به شمار می‌روند.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: میل ترکیبی گاز منواکسید کربن با هموگلوبین خون نسبت به اکسیژن ۲۰۰ برابر بیشتر است و با در معرض گاز قرار گرفتن فرد، منواکسید کربن به سرعت جایگزین اکسیژن و در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه هر سال شاهد رخداد حوادث متعددی در خصوص مسمومیت با گاز CO هستیم که بعضی از آنها فوت افراد را نیز در پی داشته است، ادامه داد: در سال گذشته هشت مورد حادثه گاز گرفتگی به آتش‌نشانی شهر اصفهان گزارش که پنج مورد از آنها منجر به فوت افراد شده است.

بگدلی با بیان اینکه مأموران این سازمان به منظور بازدید و ارائه راهکارهای ایمنی به اماکن متعددی اعزام شده‌اند، گفت: رعایت موارد ایمنی و شناخت خطرات، بهترین راهکار پیشگیری از رخداد حوادث مربوط به مسمومیت با گاز منواکسید کربن است.

کاهش آمار گازگرفتگی در کشور / سهم بالاتر زنان در بروز مسمومیت‌ها

ممنوعیت استفاده از لوله آکاردئونی برای وسایل گازسوز

وی اضافه کرد: پیش از استفاده از وسایل گازسوز، خروجی دودکش و خود دودکش باید به طور کامل بررسی شود و کارکرد آن به منظور خارج کردن گاز و مکش با استفاده از شعله یک کبریت مورد امتحان و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه لوله‌کشی وسایل گازسوز باید به صورت مستقیم باشد و از ایجاد پیچ و خم پرهیز شود، اظهار کرد: تحت هیچ عنوانی نباید از لوله آکاردئونی برای وسایل گازسوز استفاده شود.

وی با بیان اینکه ارتفاع خروجی دودکش از سطح پشت‌بام حداقل باید برابر با یک متر و ۱۰ سانتی‌متر، کلاهک اچ روی آن نصب شده و لوله‌های آب‌گرم‌کن دارای قطر ۱۵ باشد، افزود: ماده سوختنی برای شعله‌ور شدن و سوختن نیازمند اکسیژن است و در صورت حذف اکسیژن شعله خاموش خواهد شد؛ وسایل گازسوز برای کار کردن نیازمند اکسیژن هستند و هنگامی که اکسیژن به میزان کافی به شعله برسد، شعله به رنگ آبی خواهد بود.

بگدلی با بیان اینکه تغییر رنگ شعله وسایل گازسوز به سمت رنگ نارنجی، نشان از کم شدن اکسیژن در محیط دارد، تصریح کرد: هنگامی که تمام روزنه‌های یک محیط بسته باشد، اکسیژن محیط به صورت کامل مصرف می‌شود و وسیله گازسوز برای تداوم شعله‌وری، از دودکش مکش اکسیژن انجام می‌دهد و گاز منواکسید کربن در محیط پخش و منجر به ایجاد مسمومیت می‌شود.

کاهش آمار گازگرفتگی در کشور / سهم بالاتر زنان در بروز مسمومیت‌ها

لزوم پرهیز از بستن تمام منافذ در منازل و محیط‌های بسته

وی با تاکید بر اینکه از بستن تمام منافذ در منازل و محیط‌های بسته پرهیز شود، ادامه داد: هنگامی که بخاری و دودکش آن به شیوه درست نصب شده باشند و کار کنند، لوله دودکش گرم می‌شود، اما در صورت خارج نشدن منواکسید کربن از محیط، لوله بخاری سرد خواهد شد.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: تحت هیچ شرایطی نباید از بخاری‌های بدون دودکش در مناطق مسکونی استفاده کرد و کاربرد این وسایل برای اماکن پرتردد از جمله مغازه یا فروشگاه بلامانع است.

وی با بیان اینکه آمار مسمومیت با گاز منواکسید کربن با کاهش مواجه شده است، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی افراد نسبت به علائم مسمومیت با گاز CO و راهکارهای پیشگیری از رخداد حوادث مرتبط با گاز گرفتگی در راستای کاهش این حوادث مؤثر بوده و امید است این آمار به صفر برسد.

کد خبر 706520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.