حمایت از طرح‌های پژوهشی تا رسیدن به شرکت دانش‌بنیان

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان گفت: یکی از مزایای این سازمان این است که می‌توانیم از امتیاز کسر خدمت یا جایگزین خدمت برای نخبگان استفاده کنیم و بر این اساس بسیاری از نخبگان با اجرای پروژه می‌توانند تا سقف شش ماه از کسری خدمت بهره‌مند شوند.

مسعود نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره فعالیت‌های اخیر سازمان بسیج علمی اظهار کرد: این سازمان، مرکز جهاد علمی در بسیج است و رسالت ما این است که شبکه نخبگانی را شناسایی و در جهت رفع مسائل و نیازهای کشور سازماندهی کنیم، از این‌رو مأموریت اصلی ما رفع مسائل کشور است.

وی افزود: سازماندهی ما به شکل مراکز رشدی است که ایجاد و راه‌اندازی می‌کنیم، به این صورت که هسته‌های علمی، شبکه‌ها و تیم‌های علمی در مرکز مستقر شدند و روی مسائل مختلف کار می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر شش مرکز رشد در استان اصفهان وجود دارد که سه مرکز رشد در شهر اصفهان و در دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و مرکز رشد دانشجویی مستقر هستند و سه مرکز رشد نیز در شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد و مبارکه وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون چهار مرکز هدایت و حمایت راه‌اندازی شده و از ستاد مرکزی مجوز گرفته‌اند که عبارتند از مراکز هوش مصنوعی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گردشگری و صنایع دستی و شیمی مواد و بازیافت مواد تخصصی که این مراکز با عمق بیشتری به مسائل می‌پردازند و تحقیقات و پژوهش‌ها را جهت‌دهی می‌کنند.

نیلی اضافه کرد: در این مراکز از طرح‌های مختلف و ایده‌های ویژه بسته به نوع طرح، حمایت مادی از هفت تا ۱۸۰ میلیون تومان و حمایت معنوی به عمل می‌آید.

وی تشریح کرد: پروژه‌های کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در این مراکز می‌تواند جهت‌دهی شود و از دستگاه‌های استانی که به وظایف خود عمل کنند مطالبه‌گری کنند تا پروژه‌ها به نتیجه برسند.

کسری خدمت سربازی با انجام پروژه علمی/ حمایت از طرح های علمی تا رسیدن به شرکت دانش بنیان

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان ادامه داد: به واسطه همین مرکز هدایت و حمایت در خصوص احیای قنوات در مناطق جنوب استان کار می‌کنیم که پروژه بزرگی است تا در آینده قنوات جنوب احیا شوند و به چرخه آب‌رسانی بازگردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ طرح مورد حمایت این سازمان قرار گرفته است، در خصوص حمایت‌های معنوی از طرح‌ها تصریح کرد: در اختیار گذاشتن مشاور، راهبر، ناظر برای طرح‌های مورد نیاز نمونه‌ای از حمایت‌های معنوی ما است تا این طرح‌ها رشد کنند و هسته‌های علمی به واحدهای فناور تبدیل و در ادامه واحدهای فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.

نیلی در خصوص حمایت از نخبگان مشمول نیز گفت: یکی از مزایای سازمان ما این است که می‌توانیم از امتیاز کسر خدمت یا جایگزین خدمت برای نخبگان استفاده کنیم و بر این اساس بسیاری از نخبگان با اجرای پروژه می‌توانند تا سقف شش ماه از کسری خدمت بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: حتی بعضی پروژه‌های ویژه را می‌توان جایگزین خدمت تعریف کنیم تا کل خدمت مشمولان نخبه بر اساس اجرای یک پروژه علمی کسر شود و در حال حاضر برخی از دانشجویان ارشد و دکتری در حال انجام چنین پروژه‌هایی هستند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون توانسته‌ایم سه شرکت دانش‌بنیان را به نتیجه برسانیم که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر شده‌اند، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال پنج شرکت دیگر به جرگه شرکت‌های دانش‌بنیان بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای فناور همان هسته‌های اولیه بلوغ‌یافته هستند که در مراحل پایانی رشد قرار می‌گیرند و سپس می‌توانند مجوز بگیرند و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان شوند؛ حمایت‌های ما از نخبگان تا رسیدن به شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه دارد.

نیلی همچنین از رونمایی سامانه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خبر داد و گفت: در این سامانه مسائل و مشکلات از یک‌سو و ظرفیت‌های علمی از سوی دیگر ثبت می‌شود تا بین شبکه نخبگانی و مسائل مورد نیاز هم‌رسانی ایجاد شود. نخبگان می‌توانند در این سامانه مسائل را مشاهده، انتخاب و در جهت رفع و حل آن مسئله اقدام کنند.

کد خبر 706476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.