تغییرات کنکور گامی بلند برای التیام زخمی کهنه

اهمیت بیش از اندازه به هوش و نادیده گرفتن مفهوم مطالب درسی، کهنه دغدغه‌ای است که سال‌ها است مطرح می‌شود، اما کسی به آن توجه زیادی نمی‌کند و حال روند جدید کنکور با حرکت به سمت مفهومی شدن قدمی کوچک در راستای حل این دغدغه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های علمی در کشور است که تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش به صورت منظم برگزار می‌شود. داوطلبانی که از سد بزرگ کنکور عبور می‌کنند، وارد دانشگاه می‌شوند و در رشته تحصیلی مورد نظر خود به ادامه تحصیل می‌پردازند.

کنکور سراسری از سال ۱۳۴۸ در ایران با توجه به قوانین خاصی برگزار می‌شود. سازمان سنجش و آموزش به صورت سالانه اطلاعیه‌های خود را در مورد برگزاری کنکور سراسری در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. با توجه به اطلاعیه‌هایی سازمان سنجش، کنکور ۱۴۰۱ به عنوان پنجاه و چهارمین آزمون کنکور در ایران همچون دوره‌های پیش و با همان قوانین برگزار شد، اما شرایط و قوانین برای کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات زیادی روبه‌رو شد.

کنکور سال ۱۴۰۲ با چهار تغییر بزرگ و اساسی در کشور برگزار شد:

۱. حذف دروس عمومی از کنکور
۲. تأثیر سوابق تحصیلی بر رتبه‌
۳. برگزاری دو نوبت کنکور در سال
۴. حذف زیرگروه‌ها

پس از برگزاری کنکور متفاوت سال ۱۴۰۲ نارضایتی برخی داوطلبان کنکور و مشکلاتی که اجرای مصوبه کنکور برای آن‌ها به وجود آورد سبب شد نمایندگان ملت برای رسیدگی به این مشکلات به فکر راه چاره باشند و مصوبات کنکور را به صحن مجلس بکشند.

تغییرات کنکور گامی بلند برای التیام زخمی کهنه!

با این حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت قوانین قبلی با اندکی تغییر به مدت پنج سال تصویب شده و کنکور سال ۱۴۰۳ نیز مانند سال گذشته رنگ و بوی دروس عمومی را به خود نمی‌بیند.

تجربه خبر از رضایت می‌دهد

زهرا، دانشجوی ترم اول دکترای عمومی پزشکی در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در راستای روند رتبه‌بندی کنکور سال گذشته به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حذف فشار دروس عمومی از آزمون کنکور برخلاف تصورات عمومی مزایای بسیاری برای داوطلبان داشت، در روند قبلی دانش‌آموز باید مجموعه‌ای از نتایج دروس عمومی و تخصصی چند سال تحصیلی را در قالب یک آزمون ارائه می‌داد. فشار بار سنگین مطالب و در نهایت ایجاد استرس موجب می‌شد داوطلب برخلاف تسلط کامل نسبت به مطالب درسی، رتبه خوبی کسب نکند و نتیجه زحمات خود را نبیند.

وی می‌افزاید: در کنکور ادوار گذشته، میانگین زمان هر تست عمومی نهایتاً ۴۰ ثانیه بود، اما در روند جدید و با حذف دروس عمومی برای ۲۰ سوال حداقل یک ساعت زمان اختصاص داده می‌شود و این فرصت اندیشیدن بهتر را به داوطلب خواهد داد.

تغییرات کنکور گامی بلند برای التیام زخمی کهنه!

این دانشجوی پزشکی اذعان می‌کند: ارزیابی دروس عمومی در امتحانات نهایی علاوه بر افزایش زمان پاسخ‌دهی، فشار کنکور را به چند بخش تقسیم کرده است و تحمل آن را برای دانش‌آموز ممکن می‌سازد. در روند جدید رتبه‌بندی در صورتی که داوطلب حتی در یک درس امتیاز خوبی کسب نکرده باشد، هنوز فرصت برای وی باقی است و می‌تواند با تمرکز بر امتحانات باقی‌مانده و در نهایت کنکور نمرات بد را جبران کند، اما این امکان در سال‌های گذشته نبوده و کنکور به معنای اولین و آخرین فرصتی بود که اشتباه در آن تمام تلاش‌های یک‌ساله را به یک‌باره بر باد می‌داد.

وی تصریح می‌کند: درصد بالای نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی و تأثیر زیاد آن بر رتبه‌بندی و در نهایت قبولی در دانشگاه از دیگر مزیت‌های روند جدید برگزاری کنکور برای داوطلبان است. در کنکور سال جاری نمرات امتحانات نهایی به کمک دانشجویان آمد و تغییرات قابل توجهی در رتبه داوطلبان ایجاد کرد.

کلاس درس را برای دانش‌آموزان جهنم نکنید

ملیکا، دانش‌آموز سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مصوبات جدید فشار کنکور را کاهش داده است، اما از سوی دیگر فشار تحصیلی طول سال را افزایش داده است. عامل اصلی این فشار روند تصحیح نادرست امتحانات نهایی است.

وی می‌افزاید: دانش‌آموز کامپیوتر نیست که بتواند تمام کلمات کتاب را به‌طور دقیق به‌خاطر بسپارد. سختگیری بیش از اندازه در تصحیح امتحانات نهایی معلمان را وادار کرده است در طول سال نیز به دانش‌آموزان فشار مضاعفی وارد کنند تا دانش‌آموز توان مقابله با غول امتحانات نهایی را داشته باشد و این به معنای جهنم کلاس درس برای دانش‌آموز است، باید توجه داشت که روند تصحیح در نهایت بر رتبه و آینده دانش‌آموز و دانشجو تأثیر می‌گذارد و سرنوشت وی را تعیین می‌کند.

سوت پایان سهل‌انگاری دانش‌آموزان

مجتبی مرجایی، مشاور تحصیلی و کارشناس ارشد مشاوره در راستای روند جدیدی کنکور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ شامل حذف دروس عمومی، تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها و برگزاری کنکور در دو نوبت بوده است. در کنکور سال ۱۴۰۱ هر رشته دارای تعدادی زیرگروه بود که رشته‌های فرعی مرتبط را دسته‌بندی می‌کرد به‌طوری که زیرگروه‌های هر رشته ضرایب متفاوتی داشت، اما در کنکور امسال این زیرگروه‌ها حذف شده و تمام رشته‌های فرعی با ضریبی یکسان محاسبه شدند.

وی می‌افزاید: برگزاری کنکور در دو نوبت به معنای دو مرحله‌ای شدن کنکور نیست و در واقع هدف آن تکرار مجدد کنکور برای متقاضیان است. کنکور امسال در دو نوبت دی و تیر برگزار شد، اما کنکور سال آینده در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار خواهد شد.

این کارشناس ارشد مشاوره درباره مزیت روند جدید کنکور اذعان می‌کند: روند قبلی کنکور، کل فرآیند سنجش دانش‌آموز را در چهار ساعت آزمون سراسری خلاصه می‌کرد، اما تأثیر سوابق تحصیلی در روند جدید نتیجه عادلانه‌تر و در عین حال آسان‌تری را برای دانش‌آموز رقم می‌زند. تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال ۴۰ درصد بود، در کنکور سال آینده ۵۰ درصد و بعد از آن نیز ۶۰ درصد خواهد بود. به علاوه کاهش سهل‌انگاری دانش‌آموزان در طول سال و در نهایت افزایش سطح علمی دانش‌آموزان بزرگترین مزیت روند جدید کنکور است.

تغییرات کنکور گامی بلند برای التیام زخمی کهنه!

وی تاکید می‌کند: سوالات دروس عمومی در فرآیند کنکور، دانش‌آموز را مجبور به حفظ تک‌تک کلمات کتاب می‌کرد؛ چرا که عمده سوالات تستی انحرافی بوده و در صورتی که فرد کلمه کتاب را به‌طور دقیق مطالعه نمی‌کرد، دچار اشتباه می‌شد، اما نهایی شدن دروس عمومی روند تحصیل را به سمت مفاهیم تشریحی سوق داده است و فشار تحصیلی را کاهش می‌دهد.

مرجایی در راستای نامساوی بودن تعداد دروس تخصصی و عمومی رشته‌های مختلف اذعان می‌کند: دروس تخصصی و عمومی در رشته‌های متفاوت به‌طور طبیعی یکسان نیست و دانش‌آموز با اطلاع کامل نسبت به این موضوع رشته خود را در دوران متوسطه دوم انتخاب کرده است، به همین جهت جای اعتراضی نیست. هرچند که تقریباً تعداد دروس تخصصی و عمومی رشته‌ها برابر است و تفاوت آن‌چنانی ندارد.

وی تشریح می‌کند: در فرآیند رتبه بندی ابتدا تراز علمی تک‌تک دروس رشته‌ها محاسبه می‌شود و در ضریب عمومی آن درس ضرب می‌شود. تراز یعنی سطح علمی کل دانش‌آموزان آن رشته در هر درس که به صورت میانگین به دست می‌آید. «نمره امتحان نهایی دانش‌آموز ×ضریب درس ×۱۰۰» فرمول محاسبه نمرات نهایی است.

داوطلبان کنکور به گوش باشید!

این مشاور تحصیلی درباره تأثیر سوابق تحصیلی اذعان می‌کند: تأثیر سوابق تحصیلی شامل معدل کل و معدل امتحانات کتبی نهایی است. معدل کل مربوط به سطح علمی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموز است که برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد، اما معدل کتبی نهایی مربوط به امتحانات نهایی خردادماه سال دوازدهم است و تأثیر آن بر کنکور قطعی است. لازم به ذکر است با وجود نهایی شدن امتحانات سال دهم و یازدهم تأثیر آن بر کنکور هنوز تصویب نشده است.

وی به داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۳ پیشنهاد می‌دهد: برنامه مطالعاتی کنکور به سه مقطع زمانی مهم تقسیم می‌شود که رعایت آن تأثیر زیادی بر دستیابی به نتایج خوب دارد. یکم مهر تا اوایل دی مقطع اول است که طی این زمان دانش‌آموز باید ۷۰ درصد از دروس پایه دهم و یازدهم و ۳۰ درصد از دروس سال دوازدهم را مطالعه کند. هفته اول دی‌ماه دروس سال‌های گذشته کنار گذاشته می‌شود و دانش‌آموز برای امتحانات نوبت اول آماده می‌شود.

مرجایی می‌افزاید: بعد از استراحت امتحانات نوبت اول مرحله دوم مطالعه کنکور از اوایل بهمن تا اواخر اسفند آغاز می‌شود که در این بازه زمان دروس پایه دو سال گذشته به پایان می‌رسد. از سوم فروردین و بعد از استراحت تعطیلات نوروزی تا سوم اردیبهشت مقطع سوم است که برنامه جمع‌بندی و مرور دروس اعمال شده و در نهایت دانش‌آموز به استقبال کنکور نوبت اول خواهد رفت.

وی ادامه می‌دهد: بعد از نوبت اول کنکور تا اواخر اردیبهشت فرصت برتر دانش‌آموز در کسب آمادگی برای امتحانات نهایی سال دوازدهم است. فاصله بین امتحانات نهایی و کنکور دوم نیز ۱۰ روز است که فرصتی مناسب جهت مرور کل دروس است.

این مشاور در پاسخ به شایعه جدا شدن آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان از کنکور اظهار کرد: این شایعه کاملاً باطل بوده و ورود به دانشگاه فرهنگیان مشروط به شرکت در کنکور اردیبهشت است.

وی با تاکید فراوان در نهایت متذکر می‌شود: شرکت نکردن در امتحانات نهایی نوبت خرداد با هدف جایگزین آن در شهریور اشتباهی بزرگ است؛ چراکه غیبت در امتحان به منظور نمره صفر است و این به معنای تراز منفی دو هزار در آن درس برای دانش‌آموز است به همین جهت امتحان تک ماده قطعاً بهتر از غیبت و در نهایت نمره صفر است.

به گزارش ایمنا، مصوبات جدید کنکور در میان امواج مخالفان و موافقان همچنان راست ایستاده و تا پنج سال آینده پابرجا خواهد ماند با این حال استفاده درست از روند جدید کنکور فرصتی مناسب جهت قبولی در رشته دلخواه برای دانش‌آموزان است.

به علاوه اهمیت بیش از اندازه به هوش و نادیده گرفتن مفهوم مطالب درسی، کهنه دغدغه‌ای است که سال‌ها است مطرح می‌شود، اما کسی به آن توجه زیادی نمی‌کند و حال روند جدید کنکور با حرکت به سمت مفهومی شدن قدمی کوچک در راستای رفع این دغدغه خواهد بود.

کد خبر 706451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.