گذار از بودجه نفتی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو پرداخت و با انتخاب تیتر «بی رحمی رژیم صهیونیستی بی پاسخ نخواهد ماند» از میان صحبت‌های ایشان، نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، به بیان نوعی جمع‌بندی از حوادث اخیر غزه در قالب یک تعبیر ورزشی پرداختند و گفتند: رژیم صهیونیستی در حادثه طوفان‌الاقصی ضربه فنی شد و حماس نه به‌عنوان یک دولت و کشور با امکانات زیاد، بلکه به‌عنوان یک گروه مبارز توانست رژیم غاصب صهیونیست را با آن‌همه امکانات ضربه فنی کند. ایشان با اشاره به ناتوانی صهیونیست‌ها برای خارج شدن از زیر بار فشار و ننگ این شکست مفتضحانه، افزودند: آنها برای جبران، در بیمارستان‌ها و مدارس غزه قدرت‌نمایی می‌کنند، اما این کار مشابه کار ورزشکاری است که در میدان شکست خورده اما برای تلافی با حمله به طرفداران تیم مقابل، به آنها فحاشی و کتک‌کاری می‌کند.رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه باخت سنگین رژیم صهیونیستی با این جنایات جبران نخواهد شد، گفتند: بدانند که این ظلم و بی‌رحمی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند و بمباران‌ها عمر رژیم غاصب را کوتاه‌تر خواهد کرد. ایشان با اشاره به خودداری تحسین‌برانگیز ورزشکاران ایرانی از مسابقه با نمایندگان رژیم صهیونیستی، افزودند: امروز همه دنیا علت این کار ورزشکاران ما را فهمیده‌اند چون آن افراد برای یک رژیم تروریست و جنایتکار به میدان می‌آیند.

این روزنامه همچنین تصویر صفحه اول خود را به خاکسپاری گروهی ۱۱۰ شهید بیمارستان شفا اختصاص داد و در توضیح آن نوشت پیکرهای ۱۱۰ شهید فلسطینی که اسرائیل آن‌ها را از بیمارستان شفای غزه ربوده بود، و روز گذشته آن‌ها را آزاد کرد، در گورستانی دسته‌جمعی در خان‌یونس به خاک سپرده شد.

گذار از بودجه نفتی

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با اشاره به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و مقاومت فلسطین، با تیتر «چرا اسرائیل تسلیم آتش‌بس شد؟» نوشت: سه‌شنبه شب یعنی سی‌ام آبان ۱۴۰۲ و در چهل‌وششمین روز جنگ غزه، سرانجام نتانیاهو برخلاف تمام ادعاهایی که داشت، تن به آتش‌بسی ۴ روزه داد. این آتش‌بس که قرار است از صبح امروز، پنجشنبه آغاز شود، هم مهم است، هم متزلزل است و هم حقایقی را برملا می‌کند. در این باره گفتنی‌هایی هست:

۱- هیچ بعید نیست این آتش‌بس، حتی دقایقی پس از آغاز، از سوی صهیونیست‌ها نقض شود؛ چرا در این‌جا، با یک طرف متعادل و عادی که پایبند به تعهداتش باشد، مواجه نیستیم.

۲- این آتش‌بس از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. برای یافتن چرایی این اهمیت، کافی است به اظهارات بلندپایه‌ترین مقامات رژیم صهیونیستی که طی روزهای آغازین جنگ به طور مرتب تکرار می‌شد، رجوع کنید. بنیامین نتانیاهو، گالانت و هرتزوگ، به ترتیب نخست‌وزیر، وزیر جنگ و رئیس رژیم صهیونیستی نه یک یا دو بار بلکه بارها تاکید کرده بودند «هیچ‌گونه وقفه بشردوستانه‌ای» را نخواهند پذیرفت و تا زمان تسخیر کامل غزه و ریشه‌کن کردن حماس و آزادی تمام اسرای جنگ را با قدرت ادامه خواهند داد.

۳- از آنجایی که کنترل امور اسرائیل، از همان روز هفتم اکتبر و ضربه تاریخی حماس به این رژیم، از دست صهیونیست‌ها خارج شد و اداره امور این رژیم جعلی به دست آمریکایی‌ها افتاد، می‌توان شکست اسرائیل را مساوی با شکست آمریکا دانست.

۴- در چرایی تسلیم شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی و تن دادن آنها به آتش‌بس، می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد. رسانه‌های عبری زبان مثل «هاآرتص» می‌گویند، دلیل این عقب‌نشینی، فشارهای گسترده افکار عمومی جهان بوده است.

گذار از بودجه نفتی

روزنامه جوان در سرمقاله امروز خود به قلم فریدون حسن، تیتر «حقانیت مسابقه ندادن ورزشکار ایرانی با صهیونیست‌ها روشن شد» را از میان سخنان روز گذشته رهبر انقلاب برگزید و نوشت: مسابقه ندادن ورزشکاران ایرانی و برخی از ورزشکاران کشورهای اسلامی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی سال‌هاست که از طرف فدراسیون‌های بین‌المللی و برخی رسانه‌ها و افراد به‌عنوان چالشی پیش پای نظام اسلامی ایران و آن ورزشکاران مسلمان قرار داده می‌شود. سال‌هاست می‌گویند چرا ایران سیاست را در ورزش دخالت می‌دهد. حالا حقانیت این کنش اخلاقی ورزشی نظام اسلامی روشن و پاسخ آن نیز روشن شده است. ۴۷ روز است که رژیم غاصب هر جنایتی را که روی جنایتکاران سیاه تاریخ را سفید کرده، انجام می‌دهد و کسی جلودارش نیست. حالا کار به جایی رسیده که فریاد مردم جهان و برخی دولت‌های مستقل هم درآمده و کار به اخراج سفیر این رژیم منحوس از برخی کشورها رسیده است. رقابت با ورزشکارشان که جای خود دارد، دیگر آزادی‌خواهان جهان حاضر به دیدار با سفیران رژیم صهیونیستی نیستند. حالا حتی حجت برای آن عده معدود در داخل ایران هم که به این آرمان شک داشتند تمام شده است.

گذار از بودجه نفتی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به بررسی جزئیات بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و با تیتر «گذار از بودجه نفتی» نوشت: یکی از بزرگ‌ترین آمال سیاست‌گذاران اقتصادی و دولت‌های مختلف کشورمان کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است. این درآمدها از یک طرف باعث بدعادت شدن و تنبلی اقتصاد می‌شود و از سوی دیگر نقطه ضعفی در زمان تحریم است. روند نفت‌زدایی از بودجه از دهه ۹۰ شروع شد؛ زمانی که دولت‌های وقت متوجه شدند تحریم‌های نفتی می‌تواند تا چه میزان برای اقتصاد کشورمان گران تمام شود. رفته‌رفته سهم نفت از درآمدهای دولت به زیر ۵۰ درصد سوق یافت و در ۲ سال گذشته از دولت سیزدهم هم با وجود بهبود شرایط فروش نفت، این روند ادامه داشته و حتی سرعت گرفته است. از اصلی‌ترین گام‌هایی که برای این مهم برداشته شده است، شناسایی مودیان مالیاتی و ردیف‌های مالیاتی جدید بود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم درآمدهای نفتی کاهش و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است، به گونه‌ای که درآمد مالیاتی تقریباً ۲ برابر درآمد نفت از سوی دولت پیشنهاد داده شده است.

گذار از بودجه نفتی

روزنامه شرق تصویر صفحه اول خود را به سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با ورزشکاران اختصاص داد و از تیتر «ایران قوی ورزش قوی» استفاده کرد.

این روزنامه در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم سید مصطفی هاشمی‌طبا با عنوان «اشتراک در نقد و پاسخ نقد» نوشت: ظاهراً برنامه هفتم توسعه در مراحل آخر تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است، هرچند معلوم نیست که آیا مجموع آن یا بخشی از آن به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود یا مستقیم پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و البته بعید است که مجمع تشخیص مصلحت نسبت به آن بی‌نظر باقی بماند. به‌هرحال بعید است مصوبات مجلس درباره برنامه هفتم حتی در صورت تغییر، حسب نظرات احتمالی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت چندان دستخوش دگرگونی شود و برنامه هفتم مانند برنامه‌های قبلی و ضعیف‌تر از برنامه ششم اما از لحاظ ماهیت مشابه آنها مصوب خواهد شد. برنامه‌ای که شامل همه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور خواهد بود و منابع لازم همچون برنامه ششم در آن دیده نشده و در حقیقت متنی است از ایدئال‌های نویسندگان و تصویب‌کنندگان که بعضاً به توسعه ارتباطی ندارد و حتی برخی بندهای قانونی آنکه از لحاظ اجتماعی خلاف امر توسعه و پیشرفت است در برخی موارد مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفته است.

گذار از بودجه نفتی

در صفحه نخست امروز خود به این سوال پرداخت که اولویت سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف کدام بازار است؟ و در پاسخ با تیتر «سبد دارایی مردم جهان» نوشت: در روزهای اخیر انتشار یک نظرسنجی درباره ذائقه سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها، سوالاتی را ایجاد کرد که آیا میان ذائقه ایرانی‌ها با سایر کشورها تفاوت قابل توجهی وجود دارد؟ «دنیای‌اقتصاد» برای پاسخ به این پرسش، ذائقه سرمایه‌گذاری برخی کشورها را مورد ارزیابی قرار داده است. در ایران حدود یک‌سوم از مردم سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را ترجیح می‌دهند که این نوع سرمایه‌گذاری در کشورهای آمریکا و چین به‌عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا، رتبه اول را دارد. در ایران خرید طلا و سکه، در رتبه دوم قرار دارد، نکته جالب اینکه در ترکیه حدود نیمی از مردم این کشور سرمایه‌گذاری در زمینه طلا را ترجیح می‌دهند و خرید ملک در ترکیه پس از طلا قرار دارد. نکته مهم در این مقایسه این است که در بسیاری از کشورها مانند ایران، سرمایه‌گذاری در بازار سهام اولویت اصلی سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و حتی در آمریکا حدود یک‌پنجم مردم، مایل به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. البته که متناسب با پیشرفت بازارهای سرمایه و تنوع ابزارهای مالی، سهم سرمایه‌گذاری در بورس رشد می‌کند.

گذار از بودجه نفتی

کد خبر 706403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.