ترکیب شورای راهبری صندوق‌های تضمین تعیین شد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه شورای راهبری صندوق‌های تضمین برای ایجاد تنوع در روش‌های تامین مالی تولید ایجاد شده است، گفت: آیین‌نامه صندوق‌های تضمین امروز در هیئت وزیران تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احسان خاندوزی امروز _چهارشنبه یکم آذر_ در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب آئین نامه صندوق‌های ضمانت صادرات، اظهار کرد: یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی شرکت‌های تولیدی به‌ویژه در زمانی که کشور با شرایط تنگنای اعتباری، تسهیلات و محدودیت‌های بانکی مواجه است، ضمانت‌نامه‌هایی است که بسیار به کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور می‌آید و ما هر چقدر بتوانیم ضمانت‌نامه‌های بیشتری صادر کنیم، قدرت مالی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما افزایش پیدا می‌کند. این صندوق‌های ضمانت در بسیاری از کشورها نقش محوری دارند از کره جنوبی تا مالزی و ترکیه، فقط در آلمان ۶۷۰ میلیون یورو ضمانت‌نامه‌هایی است که توسط این مؤسسات برای شرکت‌های تولیدی صادر شده است.

وی افزود: آئین‌نامه صندوق‌های تضمین امروز در هیئت وزیران مصوب شد، شورای راهبری صندوق‌های تضمین با ریاست وزیر اقتصادی و با عضویت رئیس سازمان برنامه، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صمت و وزیر ارتباطات و دو سه عضو دیگر به عنوان رئیس سازمان بورس و رئیس بیمه مرکزی در کشور ایجاد می‌شود.

خاندوزی افزود: با ایجاد این شورای راهبری صندوق‌های تضمین امیدواریم در ماه‌های پایانی امسال به‌ویژه سال ۱۴۰۳ که مصوبات رسماً ابلاغ و اجرایی خواهد شد بتوانیم روش‌های تأمین مالی تولید را برای صادرکنندگان کشور متنوع کنیم که فقط گرفتار مسیرهای بانکی و تسهیلاتی در کشور نباشند.

وی درباره دومین نمایشگاه اقتصادی اوراسیا گفت: با توجه به اینکه جزئیات نمایشگاه را همکاران ما در سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت می‌کنند، اطلاعات تفصیلی را در این خصوص وزیر صمت منتشر خواهد کرد.

امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ رفت‌وآمدها و مذاکرات اولین هیئت اقتصادی ایران و عربستان انجام شود

خاندوزی درباره توافق سرمایه‌گذاری گمرکی و تجاری ایران و عربستان، گفت: با توجه به اینکه سال‌های متمادی روابط اقتصادی ایران و عربستان تقریباً در حد صفر مسدود شده بود و وجود نداشت بعد از توافقاتی که از اسفند سال گذشته در حوزه دیپلماسی و بعد در حوزه دیپلماسی اقتصادی صورت گرفت به ویژه دیداری که رئیس جمهور در جریان اجلاس ریاض با مقام عربستانی داشت، امیدواریم تا پایان ۱۴۰۲ رفت‌وآمدهای و مذاکرات اولین هیئت اقتصادی فی‌مابین دو کشور صورت بگیرد و بتوانیم مسیر همکاری‌های بخش‌های غیردولتی و دولتی را ریل‌گذاری کنیم.

ثبت سفارش‌ها در بانک مرکزی قدرت فرزین در مدیریت تقاضای واردات ارز را افزایش داد

وزیر اقتصاد گفت: تاکید جدی دولت مبنی بر مدیریت بازار ارز به عنوان یک اهرم در هدف‌گذاری کنترل تورم و مهار تورم ۱۴۰۲ منجر به این شد که ترتیبات چندگانه‌ای که پیش از این در حوزه ثبت سفارش وجود داشت و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مختلف متشتت عمل می‌کردند امسال به شکل یکپارچه عمل شود. امروز شاهد هستیم که همه ثبت سفارش‌ها مورد تأیید بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بعد از آن نهایی می‌شود به همین دلیل هم بانک مرکزی امکان و قدرت بیشتری برای مدیریت تقاضای وارداتی ارز دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: امیدواریم با سختگیری‌ها در حوزه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارزها به کشور، آزاد شدن بخشی از منابع ارزی که در کشورهای دیگر وجود داشت، رفع تعهد صادراتی و مدیریت تقاضای واردات، مقابله با سفته‌بازی در بازار ارز غیررسمی، مجموعاً این امکان را فراهم شود که بانک مرکزی تا پایان امسال بتواند به بهترین نحو بازار ارز را مدیریت کند.

افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۳ از محل مودیان جدید و فرارهای مالیاتی است

وی درباره افزایش بودجه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تأثیر آن در بخش خصوصی گفت: آن چیزی که تحت عنوان افزایش درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده، بخش مهمی از آن از طریق پشتیبانی اطلاعات اقتصادی به‌دست آمده در طول ۲ سال گذشته از مودیان جدید و فرارهای مالیاتی است که شناسایی شده است و در سال ۱۴۰۳ سهم بسیار بیشتری از مالیات کشور را بر دوش خواهند گرفت و بنابراین فشار بر روی طبقات متوسط و ضعیف جامعه، حقوق‌بگیران، فعالان اقتصادی منضبط قانونی و شفاف کسبه افزایش پیدا نخواهد کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر لزوم تسهیل تولید برای فعالان و تجار، گفت: دولت در گام اول خود را موظف و منضبط کرده که هر بخشنامه و دستورالعملی که در حوزه مقررات کسب و کار خواهد بود وفق ماده ۲۴ قانون و آئین‌نامه‌های این ماده که مصوب هیأت وزیران است، از پیش اعلام خواهد شد.

خاندوزی یادآور شد: نظر انجمن‌ها، تولیدکنندگان و اتاق‌های سه‌گانه و همه تشکل‌های تولیدی قبل از ابلاغ قابل اخذ است، صدور بخشنامه و آئین‌نامه ناگهانی، برای فعالان اقتصادی که لب مرز می‌روند «که غافلگیر شوند و بگویند از امروز فلان تصمیم اجرا خواهد شد و فلان نرخ تعرفه تغییر خواهد کرد» ممنوع شده است. این ماده به بخش تولیدی و پیش‌بینی پذیری برای فعالان بخش خصوصی و تعاونی که بخش‌های غیردولتی ما هستند و بار اصلی روی دوش آنها در حوزه تولید، صادرات و اشتغال است، کمک خواهد کرد، علاوه بر این دولت خود را منضبط کرده است و هزینه‌های خود را مدیریت کرده و سهم درآمدهای نفتی در دولت کاهش پیدا کرده مجموعاً امیدواریم به لحاظ مدیر کسب و کار سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال یک قدم رو به جلو باشیم.

کد خبر 706226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.