آماده هر اقدامی برای حمایت از شهروندان غزه هستیم

شهرداران ۲۰ کلان‌شهر کشور با صدور بیانیه‌ای خطاب به انجمن جهانی مترو پلیس، با اعلام آمادگی به آن نهاد بین‌المللی، هر نوع اقدامی با محوریت «انجمن جهانی متروپلیس» جهت حمایت از شهر و شهروندان غزه و پایان دادن به جنگ و خشونت و آتش‌بس در مناطق شهری را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، شهرداران ۲۰ کلان‌شهر کشور با صدور بیانیه‌ای خطاب به انجمن جهانی مترو پلیس، ضمن محکوم کردن حملات رژیم غاصب اسرائیل به مردم مظلوم غزه، با اعلام آمادگی به آن نهاد بین‌المللی، هر نوع اقدامی با محوریت «انجمن جهانی مترو پلیس» جهت حمایت از شهر و شهروندان غزه و پایان دادن به جنگ و خشونت و آتش بس در مناطق شهری را خواستار شدند.

متن این بیانیه که به زبان‌های فارسی و انگلیسی نیز منتشر شده، به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

دبیر کل محترم انجمن جهانی مترو پلیس

می‌دانیم که کتاب تاریخ، چیزی نیست که بتوان آن را از میانه خواند، باید از ابتدا، برگ به برگ جلو آمد تا تمام اتفاقات را در زمینه و فضای درست خود تحلیل کرد. عملیات خودجوش «طوفان الاقصی»، توسط گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین به اذعان آقای آنتونیو گوترش دبیر کل محترم سازمان ملل متحد، پاسخی از سوی یک ملت ستمدیده به ۷۵ سال اشغال‌گری بوده است. ناگفته پیداست که دفاع از میهن از جانب تمامی انسان‌های آزاداندیش از هر دین و آئین و مسلکی مورد تأیید است و به رسمیت شناخته می‌شود.

اشغالگران راه تلافی شکست خود را نه در میدان نبرد با نظامیان بلکه در خیابان‌ها، راهروهای بیمارستان‌ها، کلاس‌های درس و اتاق خواب کودکان بی‌گناه فلسطینی جست جو می‌کنند. آنان که امکان مبارزه با جنبش بر آمده از آرای مردم را ندارند، کلان‌شهر و شهروندان غزه را هدف قرار داده و این مناطق را به تلی از خاک تبدیل کردند و مردمان آن را می‌کشند. بمباران مناطق شهری اعم از درمانی، آموزشی و سکونت‌گاهی به دست اشغالگران سرزمین فلسطین، احساسات جهانیان را جریحه‌دار کرده است. مناطق شهری غزه اکنون تبدیل به قبرستان زنان و کودکان بی‌گناهی شده است که توسط نظامیان یکی پس از دیگری شهید می‌شوند. کسانی که خود را قربانی نسل کشی می‌دانند امروز در پیش چشمان ما دست به نسل کشی می‌زنند.

رژیم اشغالگر بدون ارائه شواهد معتبر و صرفاً به بهانه واهی استفاده نظامی نیروهای مقاومت از تأسیسات غیرنظامی، دست به جنایتی گسترده علیه مدارس، بیمارستان‌ها و سکونت‌گاه شهروندان زده است و زمانی هم که بیمارستان الشفا در شهر غزه را به عنوان بزرگترین تأسیسات بهداشت و درمان این شهر اشغال کرد، از ارائه شواهدی در دفاع از مدعای خود ناتوان ماند. اشغالگران تاکنون به بیش از ۲۰ بیمارستان حمله کرده‌اند. در این حملات حدود ۱۳ هزار غیر نظامی از جمله بیش از ۵ هزار کودک به شهادت رسیده‌اند. قطع عمدی آب و برق بیمارستان‌ها و دیگر اماکن غیر نظامی و ممانعت از دسترسی به دارو و نیازهای اولیه تصریح شده در قوانین بین‌المللی در حوزه جنگ، نشانگر آن است که اگر جهانیان سکوت کنند، آنان از زیر پا نهادن هیچ قانونی ابا ندارند. آنان تمام زیر ساخت‌های حیاتی شهرها را نابود کرده‌اند تا مردم غزه حتی پس از جنگ نیز امکانات اولیه زندگی را در اختیار نداشته باشند.

بر خلاف آنچه رسانه‌های جریان اصلی القا می‌کنند مسئله‌ی غزه، مسئله‌ای منطقه‌ای یا عربی و اسلامی نیست، مسئله‌ای است که نشانگر پایبندی جهانیان به انسانیت و حقوق بشر است و متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از قدرت‌های جهانی در قبال آن با استانداردی دوگانه رفتار می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر که نهادی بین‌المللی است، از غزه به عنوان بزرگترین زندان روباز جهان یاد کرده بود، امروز دیگر چنین نیست، این سرزمین را می‌توان، بزرگ‌ترین گورستان جهان نامید. سرزمینی که حتی قبر کافی برای دفن شهروندان فلسطینی هم ندارد.

امروزه مردم در سراسر جهان، در تجمعات و تظاهراتی که برگزار کرده‌اند، نقش خود را در حمایت از مردم غزه ایفا کرده‌اند، و اعتراض خود را نسبت به دولت مردانی که در قبال این نسل کشی سکوت کرده و یا آن را تأیید می‌کنند، نشان داده‌اند. جناب آقای وکور، امروز زمان نقش آفرینی دولت‌ها و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و غیر دولتی است. «انجمن جهانی مترو پلیس»، برزگ‌ترین تشکل غیر دولتی بین‌المللی کلان‌شهرها است که همواره در طی دوران فعالیت خود، حامی شهر و شهروندان آن بوده است. لذا امروز نیز در قبال از بین بردن تمامی زیرساخت‌های شهری و سکونت‌گاه بیش از دو میلیون نفر و آواره کردن آنها و کشتار مردمان این سرزمین، نباید سکوت کند.

چنان که استحضار دارید، هدف اصلی اشغالگران نابودی تمامی زیرساخت‌های شهری غزه به منظور به صفر رساندن کیفیت زندگی شهروندان فلسطینی است که پیامد آن چیزی جز مهاجرت اجباری دوباره فلسطینی‌ها از سرزمین اجدادی‌شان نیست و ما می‌دانیم که این موضوعات از مواردی است که همواره در مرکز توجه «انجمن جهانی مترو پلیس» بوده است. پیشنهاد ما به عنوان مجمع کلان‌شهرهای ایران آن است که جهت حمایت از شهر و شهروندان غزه، اقداماتی به شرح ذیل صورت پذیرد. بدیهی است که انجام یا عدم انجام آن با تشخیص آن نهاد بین‌المللی خواهد بود و ما آمادگی هر نوع اقدامی با محوریت «انجمن جهانی مترو پلیس» جهت حمایت از شهروندان غزه و پایان دادن به جنگ و خشونت را داریم.

  • تشکیل نشست اضطراری در تهران و یا هر شهر دیگر به عنوان یکی از اعضای اصلی انجمن؛
  • اعلام حمایت و همبستگی جامعه مترو پلیس با شهروندان ساکن در غزه و درخواست پایان دادن به خشونت‌ها و آتش بس در مناطق شهری؛
  • تعریف دستور کار جدید در انجمن جهانی مترو پلیس با موضوع صلح پایدار به عنوان بخشی از توسعه پایدار شهری؛
  • تعریف پروژه‌های بازسازی مناطق سکونت‌گاهی با همکاری سایر نهادهای بین‌المللی دولتی و غیردولتی؛
  • کمک برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر آوارگان به محل سکونت اصلی خود در غزه؛
  • اعطای عضویت افتخاری به غزه برای عضویت در جامعه مترو پلیس؛

شهرداران کلانشهرهای ایران

کد خبر 705916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.