۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
روزنامه اعتماد مجرم شناخته شد

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اعضای هیئت منصفه با اکثریت آراء، مدیرمسئول روزنامه اعتماد را مجرم شناختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اکبر نصراللهی اظهار کرد: اتهام‌های بهروز بهروزی، نشر اکاذیب و تخلف از مفاد بند ۴ مصوبه ۲۹۸ شورای امنیت ملی موضوع تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات در صفحه ۹ روزنامه تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ بود که هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات متهم با اکثریت آرا در موضوع اتهام وی را مجرم دانست، همچنین وی را با اکثریت آرا مستحق تخفیف ندانست.

وی افزود: بهروزی مدعی شد از مصوبه شورای امنیت ملی خبر نداشته و به او ابلاغ نشده است. در مقابل برخی اعضای هیئت نظارت یادآوری کردند که مصوبه‌های شورای امنیت ملی از طریق معاونت مطبوعاتی به رسانه‌ها ابلاغ می‌شود و مدیرمسئول اعتماد هم در اظهارات خود به موارد قبلی تعامل با بخش‌های مسئول، اشاره کرده است.

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی ادامه داد: رأی دادگاه رسیدگی به شکایت هیئت نظارت بر مطبوعات در مورد پرونده اتهام‌های روزنامه اعتماد که به ریاست قاضی کریمی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقباً صادر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آخرین حکم دادگاه در مورد پرونده قبلی متهم، یک سال ممنوعیت از فعالیت مطبوعاتی بود که با اعتراض وی، پرونده در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.

به گزارش ایمنا، بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آن‌ها را قانون معین می‌کند.

مطابق ماده ۳۴ قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در محاکم عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضائی است که در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه در آن الزامی است.

تبصره ماده ۴ اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱ بیان می‌دارد رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل خواهد آمد که طبق ماده ۲۰ قانون مذکور رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص عضو یا قصاص نفس یا اعدام یا رجم یا سلب و یا حبس ابد باشد و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدید نظر استان به عمل خواهد آمد و در این مورد دادگاه مذکور دادگاه کیفری استان نامیده می‌شود.

دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و این دادگاه اکنون صلاحیت رسیدگی به جرم مطبوعاتی را نیز دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 705684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.