نمونه‌های موفق جنبش اقدامات سبز در شهرهای جهان

شهرهای جهان در عصر فجایع آب‌وهوایی در حال حرکت به سمت ایجاد جهانی سبزتر، بهتر، سالم‌تر و پایدارتر به کمک اجرای پروژه‌هایی شگفت‌انگیز و نوآورانه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بحران آب‌وهوایی زمین در حال بدتر شدن است و دولت‌ها در سرتاسر جهان به تزلزل و تأخیر در برنامه‌های مقابله با این بحران ادامه می‌دهند. به‌رغم تداوم هشدارهای جدی و پیش‌بینی‌های نگران‌کننده، بشر به شدت و به‌طور غیرقابل برگشت در حال آسیب زدن به سیاره است، با این وجود شواهدی از تغییرات مثبت در بعضی از نقاط جهان دیده می‌شود؛ شهرها هنوز در حال نوآوری هستند، تمام تلاش خود را برای آغاز طرح‌های سبز به‌کار می‌برند و مردم، کسب‌وکارها و دولت‌های محلی در سرتاسر جهان، راه‌هایی را پیدا کرده‌اند که تلاش آن‌ها را برای پایداری بیشتر تقویت می‌کند.

سبزتر شدن جهان به‌کمک شهرها

شهرها از پروژه‌های احیای انبوه جنگل‌ها و توسعه فروشگاه‌های بزرگ پایدار گرفته تا مسکن تعاونی و برنامه‌ریزی انقلابی برای بهبود، در حال تغییر شیوه زندگی شهروندان خود هستند. بدیهی است که افراد زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که از صمیم قلب برای ایجاد تغییرات واقعی تلاش می‌کنند؛ به این ترتیب پروژه‌های شگفت‌انگیزی در سراسر جهان ارائه شده است که شهرها را سبزتر می‌کند و می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر نقاط جهان در نظر گرفته شود.

نمونه‌های موفق جنبش اقدامات سبز در شهرهای جهان

کاهش زباله‌ها با پروژه راه‌اندازی مجدد / لندن، انگلستان

پروژه راه‌اندازی مجدد لندن درباره چگونگی کاهش زباله‌ها است. کاهش ضایعات ناشی از دستگاه‌های الکترونیکی به مهارت بالایی نیاز دارد، اما پروژه راه‌اندازی مجدد به‌عنوان یک رویداد اجتماعی در یک زمان تلاش کرد این امر را اصلاح کند. این امر به اهالی لندنی کمک کرد تا از تلفن‌های هوشمند و تبلت گرفته تا توستر و جاروبرقی، درباره لوازم الکترونیکی پایدار و چگونگی کاهش مصرف همه اقلام الکترونیکی نکات بیشتری بیاموزند، این پروژه همچنین یک وبگاه آموزشی راه‌اندازی کرد که هدف آن کمک به کودکان در سراسر بریتانیا برای درک تأثیرات زیست‌محیطی گوشی‌های هوشمند است.

سبزتر کردن باغ‌ها با پروژه بازسازی / نیویورک، ایالات‌متحده

پروژه بازسازی نیویورک تقریباً برای یک ربع قرن است که تلاش دارد این شهر را سبزتر کند، اما برنامه‌های این تیم در ۲۰۲۱ شگفت‌انگیز بود. خانه‌های جفرسون در شرق هارلم، باغ جوانان کالدول در برانکس جنوبی و باغ اجتماعی هیل‌استریت در استاتن آیلند تنها تعدادی از مکان‌هایی بودند که توسط نرده‌ها، تراس‌ها، درختچه‌ها، تخت‌های مرتفع، کمپوست و سیستم‌های جمع‌آوری آب باران در این سال در نیویورک ساخته شدند.

دگرگونی خیابان‌های شهر با پروژه سوپر بلوک‌ها / بارسلونا، اسپانیا

پروژه سوپربلوک‌های باشکوه بارسلونا با طرح ایجاد بلوک‌های بزرگ با تغییر تدریجی کاربری زیرساخت‌ها، همچنان مناطق بیشتری از شهر را درمی‌نوردد و آن‌ها را سبزتر و قابل پیاده‌روی می‌کند. پایتخت کاتالونیا در سال ۲۰۲۱ به دگرگونی خیابان‌های شهر در راستای این پروژه سرعت بخشید و مساحت کل سوپربلوک را بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع گسترش داد؛ این طرح از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری قرن بیست‌ویکم است که هر سال نیز چشمگیرتر می‌شود.

اقدامات خنک‌کننده پیشگام / توکیو، ژاپن

خنک نگه‌داشتن شهرها به‌طور طبیعی نیاز به تهویه مطبوع دارد و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. توکیو طی بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ تلاش کرد راه‌هایی پیدا کند تا تابستان ۴۰ درجه سانتی‌گرادی شهر را برای بازدیدکنندگان قابل تحمل‌تر کند. نتیجه مجموعه‌ای مبتکرانه از فناوری خنک‌کننده، از معماری چوبی (مانند استادیوم ملی) گرفته تا رنگ‌های خورشیدی (روی سطوح و جاده‌ها) و سیستم‌های پاشش آب بود.

نمونه‌های موفق جنبش اقدامات سبز در شهرهای جهان

مسیرهای جدید دوچرخه‌سواری / میلان، ایتالیا

میلان طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی روی طرح‌های سبز انجام داده است، اما سال ۲۰۲۱ شاهد ظهور و افزایش چشمگیر خطوط دوچرخه‌سواری شهر بود و بیش از ۳۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید ساخت که تا حومه‌ها کشیده شده و خیابان‌های مرکزی آن را کاملاً متحول کرده است. میلان به‌عنوان یک شهر مسطح می‌تواند روزی بهشت دوچرخه‌سواران باشد که این پتانسیل در حال شروع به تحقق کامل است.

انقلاب غذاخوری سازگار با محیط زیست / پاریس، فرانسه

پروژه انقلاب غذاخوری سازگار با محیط زیست پاریس نه‌تنها عموم مردم را به سمت رستوران‌های دوستدار محیط‌زیست هدایت می‌کند، مؤسسات پذیرایی را نیز برای پایدارتر شدن آموزش می‌دهد و پشتیبانی می‌کند. این پروژه طی تجمعاتی برای حمایت از نیازمندان در ۲۰۲۱، از مارس تا ژوئن این سال شبکه‌ای متشکل از ۲۴ رستوران را در سراسر پاریس بسیج کرد تا بیش از ۱۲ هزار وعده غذایی برای دانش‌آموزانی فراهم کند که دچار ناامنی غذایی بودند.

فناوری ساختمان پایدار در یک مرکز فرهنگی / شلفتئو، سوئد

پروژه ساخت یک آسمان‌خراش عظیم و باشکوه در شلفتئو سوئد با هدف غلبه بر باورهای غلط موجود مبنی بر ضعیف بودن چوب به‌عنوان یک ماده ساختمانی اجرا شد. به این ترتیب یک مرکز فرهنگی ۲۰ طبقه با ۷۵ متر ارتفاع ساخته شد تا نشان دهد چوب تقویت‌شده می‌تواند از مصالح ساختمانی پایدار در آینده باشد. این بنای عظیم که جدیدترین پروژه در صف طولانی پروژه‌های سبز شلفتئو به‌شمار می‌رود، با استقبالی گسترده، سپتامبر در اختیار عموم قرار گرفت. شلفتئو در حال حاضر مملو از ساختمان‌های چوبی است و به زودی قصد دارد ۱۰۰ درصد از برق تجدیدپذیر تأمین شود.

تغییر زندگی با پروژه کیسه‌های آشپزی / دوربان، آفریقای جنوبی

کیسه‌های آشپزی شگفت‌انگیز دوربان، آرام‌پزهای بزرگ ساخته‌شده از پارچه هستند که نه‌تنها با محدود کردن مصرف سوخت، آلودگی و مصرف آب، مزایای زیست‌محیطی بالایی دارند، بلکه به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این کیسه‌ها همچنین مدت زمانی را که زنان برای انجام کارهای خطرناکی مانند جمع‌آوری سوخت صرف می‌کنند کاهش می‌دهد.

نمونه‌های موفق جنبش اقدامات سبز در شهرهای جهان

زیبایی و فناوری در توربین‌های گل / روتردام، هلند

توربین‌های گل روتردام با تعهد به ساخت توربین‌های بادی که هر کسی دوست دارد در کنار آن زندگی و کار کند، کوچک، بی‌صدا و فوق‌العاده زیبا هستند. این توربین‌ها در طول سال ۲۰۲۱ از مرکز حمل‌ونقل تا انبارهای منطقه بندری شهر، در سرتاسر روتردام ظاهر شدند. توربین‌های گل لاله‌شکل و دارای برگ‌هایی از جنس پنل خورشیدی روتردام، نمونه‌های کاملی از این امر هستند که چگونه شهرها می‌توانند فناوری محیطی را با طراحی خیره‌کننده ترکیب کنند.

کارخانه جذب کربن / ریکیاویک، ایسلند

ریکیاویک میزبان بزرگ‌ترین کارخانه جذب مستقیم کربن است که در سپتامبر روشن شد و هر سال چهار تن کربن را از هوا جذب می‌کند. این رقم چندان بالا نیست و با وجود شرایط امروزی آلودگی هوا، جهان به بیش از ۱۰ میلیون مورد از این نوع کارخانه‌ها نیاز دارد تا کربن موجود در هوای آن را جذب کند، با این حال کارخانه جذب کربن ریکیاویک هیجان‌انگیزترین موردی است که نشان می‌دهد ممکن است روزی فناوری جذب کربن راه‌حلی برای پیشگیری از گرم شدن کره زمین پیدا کند.

برج بهشت سبز / کپنهاگ، دانمارک

معماران دانمارکی یک ساختمان خشن، متروک و بی‌روح را با افزودن تعداد بی‌شماری گل و گیاه به محیطی باشکوه تبدیل کردند، چراکه این بنا پتانسیل تبدیل شدن به یک پناهگاه مسکونی سبز را داشت. آن‌ها به این بنا نمای بالکن‌های مشترکی اضافه کردند که شامل پرده‌هایی از گیاهان، پنجره‌های بزرگ، عرشه‌های چوبی و تخت‌های گل بود و نتیجه آن باغ شگفت‌انگیز شد.

نمونه‌های موفق جنبش اقدامات سبز در شهرهای جهان

پروژه فضاهای اجتماعی وی‌پارک / بانکوک، تایلند

پروژه فضاهای اجتماعی وی‌پارک، فضاهای شهری متروکه و بدون استفاده از بانکوک را با پارک‌های اجتماعی لذت‌بخش جایگزین کرد. این فضاها نه‌تنها سرسبز، بلکه دارای دستگاه‌های ورزشی، نیمکت‌ها و زمین‌های بازی رنگارنگ برای کودکان است.

مرکز خرید دوستدار محیط‌زیست / تورین، ایتالیا

تورین یک مرکز خرید کامل دارد که به کالاها و خدمات سبز اختصاص داده شده است. این مرکز از زمان افتتاح به سرعت خود را به‌عنوان مرکز خرید دارای آینده‌ای پایدار معرفی کرد. تمام پنج طبقه خرده‌فروشی و بیش از ۶۰ مغازه آن بر کالاهای قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت از منابع محلی متمرکز شده‌اند.

کد خبر 705680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.