باران مهمان آسمان ایران است / بارش‌های پاییزی در پهنه غربی، شمالی و جنوبی کشور

امروز پهنه آسمان در بیشتر نقاط کشور باریدن گرفته است و شهرهای بسیاری از این نعمت الهی بهره‌مند شدند، بنابراین آماده‌باش و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کنترل چالش‌هایی که بارش‌ها در پی دارد، امری ضروری است که مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته و بیشتر چالش‌های ایجاد شده تحت کنترل بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بعد از روزها که اخبار آلودگی هوا در صدر رسانه‌های بود، از روز گذشته سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داده است و در راستای این خبر خوش تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط برخط شدند تا آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از مخاطرات جوی را داشته باشند و بارش باران بدون ایجاد چالش چهره شهر را از آلودگی بزداید.

در پی ورود سامانه بارشی از غرب کشور سازمان هواشناسی کشور هشدارهایی صادر کرده است که بر اساس آن، هشدار قرمز رنگ این سازمان مبنی بر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی و وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق و وزش باد شدید طی امروز در کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، نیمه شرقی و شمالی خوزستان، شمال غرب فارس، جنوب ایلام، جنوب لرستان، دامنه و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود، از این‌رو بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید از مخاطرات این وضعیت جوی در استان‌های مستعد کشور است.

در همین راستا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی اعلام کرده است، طی امروز بیست‌ونهم آبان وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، نیمه شرقی و شمالی خوزستان، شمال غرب فارس، جنوب ایلام، جنوب لرستان، دامنه و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود، لذا به توصیه سازمان هواشناسی؛ باید خودداری از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در این وضعیت جوی آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به ممانعت از تردد قایق‌های سبک و تفریحی و فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر و تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌کند.

باران مهمان آسمان ایران است / بارش‌های پاییزی در پهنه غربی، شمالی و جنوبی کشور

تداوم بارش‌ها تا روز چهارشنبه / وزش باد و کاهش دما در بیشتر مناطق کشور

بر این اساس صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز چهارشنبه و وزش باد و کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق کشور، اظهار کرد: سامانه بارشی از غرب وارد کشور و در نوار غربی سبب بارش خواهد شد، این سامانه امروز در نیمه غربی کشور و فردا در نوار شمالی، غرب و بعضی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب و جنوب کشور سبب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در بعضی نقاط گردوخاک و در مناطق مستعد، بارش تگرگ و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف می‌شود.

وی افزود: سامانه بارشی مذکور روز چهارشنبه در شمال شرق فعال خواهد بود و سپس از کشور خارج و طی روزهای پنجشنبه و جمعه، در بیشتر مناطق کشور، جوی آرام پیش‌بینی می‌شود، شدت فعالیت این سامانه امروز در استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب و فردا سه‌شنبه در شرق دریای خزر خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: طی سه روز آینده در بیشتر مناطق کشور، وزش باد به نسبت شدید و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود و خلیج‌فارس تا سه‌شنبه و دریای خزر امروز و فردا مواج خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت هوای کنونی استان اصفهان، صاف از بعدازظهر قسمتی ابری و گاهی وزش باد ملایم با بیشینه ۲۲ و کمینه پنج درجه سانتی‌گراد است و امروز، کمی ابری به‌تدریج افزایش ابر و بارش پراکنده پراکنده، گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۰ و کمینه پنج درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

بارش‌های رگباری اصفهان از دوشنبه آغاز می‌شود

در همین راستا، منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی در پی ورود سامانه بارشی به استان، اظهار کرد: سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد و ناسالم برای گروه‌های حساس را برای دو روز ابتدایی هفته جاری صادر کرده بود و ساعاتی از روز یکشنبه نیز شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای عموم رسید.

وی افزود: هشدار سطح نارنجی برای ورود سامانه‌های جوی به استان از سمت سازمان هواشناسی صادر شده و بنابر پیش‌بینی‌های این سازمان، از روز دوشنبه تا پایان روز سه‌شنبه در مناطق غرب و جنوب مانند فریدون‌شهر، بوئین‌میاندشت، خوانسار، داران، گلپایگان، سمیرم، چادگان، شهرضا، دهاقان، میمه، دهق شاهین‌شهر، مبارکه و اصفهان، شاهد بارش‌های رگباری خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فعالیت این سامانه بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان خواهد بود، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، به تدریج در ساعات بعدازظهر امروز در مناطقی از جمله اصفهان شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای روز سه‌شنبه، وزش باد شدید، طوفان‌های لحظه‌ای و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: طوفان‌های لحظه‌ای در روز مذکور در مناطق شرق و شمال استان خواهد بود.

شیشه فروش با اشاره به کاهش دو تا پنج درجه‌ای دما از اواخر روز سه‌شنبه تا چهارشنبه در مناطق غربی، گفت: دستورالعمل‌های ایمنی به منظور پیشگیری از رخداد حوادث متناسب با بارندگی‌، رعدوبرق و وزش تندباد پیش‌بینی شده به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های ایمنی به منظور پیشگیری از جاری شدن روان‌آب در مناطق غرب و جنوبی استان، اضافه کرد: دامداران و عشایر در مناطق غرب و جنوب از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و با توجه به احتمال بارش برف در مناطق مرتفع غرب، رانندگان زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

آماده‌باش ۲۵۷ نیم امدادی با پیش‌بینی وقوع سیلاب‌ها در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به لغزندگی جاده‌ها و لزوم رعایت موارد ایمنی به منظور پیشگیری از رخداد حوادث جاده‌ای، خاطرنشان کرد: افراد از استقرار در حاشیه مسیل‌ها و دامنه‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به لزوم ایمن‌سازی تابلوها و داربست‌ها در شرق و شمال استان در برابر تندباد، افزود: ۲۵۷ تیم امدادی شامل پایگاه‌های جاده‌ای، هلال‌احمر و فوریت‌های پزشکی، در جاده‌ها و مناطق تحت تأثیر سامانه بارشی در حالت آماده‌باش قرار دارند و نمک و شن مورد نیاز در راهدارخانه‌ها تعبیه شده است.

شیشه فروش با اشاره به مواجهه با تغییرات جوی در پاییز هر سال و کاهش آلاینده‌های جوی در چند روز اخیر با ورود سامانه بارشی به استان و وزش باد، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، برای روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز شاهد سکون جو خواهیم بود و آلودگی هوا تا پایان آبان‌ماه با شدت و ضعف پیش‌بینی می‌شود.

بارش‌های سیل‌آسا در راه لرستان

بر اساس این پیوند؛ احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه بارش‌های سیل‌آسا از نیمه امشب دوشنبه در استان آغاز می‌شود و با توجه به صدور هشدار قرمز هواشناسی، تمام دستگاه‌های مدیریت بحران باید در حالت آماده باش قرار بگیرند، اظهار کرد: هشدار وضعیت قرمز هواشناسی در استان‌های غرب کشور به ویژه لرستان صادر شده، بنابراین آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در استان ضروری است، از این رو بنابر اعلام هواشناسی سامانه جدید بارش برف و باران از امروز به مدت حدود ۲۴ ساعت در لرستان فعال می‌شود که سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، رعد و برق و کاهش دمای هوا را به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز داشته است که با توجه به بازه زمانی کوتاهی که در پیش داریم، کمتر از ۲۴ ساعت لازم است جلسات هماهنگی تشکیل شود که مسئولیت مدیریت بحران در شهرستان‌ها با فرمانداران است تا با توجه به فرصت کم میزان بارشی که به صورت نقطه‌ای از طرف سازمان هواشناسی اعلام شده است تمهیدات لازم را فراهم کنند، لذا با توجه به اعلام هواشناسی بارش‌های اصلی از صبح امروز آغاز شده که شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر با بارش‌های نقطه‌ای مواجه می‌شوند و نیازمند برنامه‌ریزی به موقع هستند، باید پل‌ها، تقاطع‌ها و رودخانه‌های حادثه‌خیز کنترل شود و دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی هم آمادگی لازم را در مواجه با هرگونه بحران داشته باشند.

ناپدید شدن ۳ خودرو گرفتار در سیل مسیر رودخانه‌ای نور

حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با اشاره به بارش شدید باران طی شب بیست‌وهفتم آبان درباره مفقود شدن سه خودرو در بالا دست رودخانه حاجی باهرود شهرستان نور، اظهار کرده است: با توجه به هشدارهای سطح نارنجی که روز چهارشنبه هفته گذشته صادر شد، هشدارهایی برای جاری شدن سیل و سیلاب داده شد.

وی با اعلام اینکه تمهیدات لازم در سطح ستادهای شهرستانی برای وقوع سیل اتفاق افتاد، ابراز داشته است: با عدم توجه برخی مسافران به هشدارهای صادر شده جدی، در بالا دست رودخانه حاجی باهرود نور، شاهد گرفتار شدن پنج خودرو در سیل و سیلاب هستیم که با تلاش عوامل امداد و نجات دو خودرو از سیل نجات پیدا کردند و از سرنوشت سه خودروی دیگر اطلاعی در دست نیست، عوامل امدادی و تیم‌های جست‌وجو نجات به منطقه اعزام شدند و هم اکنون تلاش برای نجات یافتن خودروهای گرفتار ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران اعلام کرده است؛ بلافاصله پس از یافتن خودروهای مفقود شده گزارش کامل اطلاع رسانی می‌شود، از این‌رو به همه مردم، همشهریان و مسافران توصیه جدی دارم تا در مسیر رودخانه‌ها و حاشیه آنها اتراق نکند زیرا با توجه به فعال بودن سامانه بارشی احتمال طغیان رودخانه‌ها، ایجاد سیل و سیلاب وجود دارد.

لزوم توجه تهرانی‌ها هشدارهای هواشناسی از دوشنبه تا پایان هفته جاری / ‏‬ هشدار احتمال طغیان رودخانه‌ها

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر فعالیت دو سامانه از ظهر امروز _دوشنبه بیست و نهم آبان_ تا صبح پنجشنبه _دوم آذر_ خبر داده و اعلام کرد که طبق اعلام سازمان هواشناسی سامانه اول بارشی و سامانه دوم همراه با نفوذ توده سرد است.

وی با بیان اینکه تاکید مدیریت بحران برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر است، افزوده است که با توجه به ارسال ابلاغیه این هشدار، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به اینکه صدور هشدار زرد به این معنا است که مردم آگاه شوند تا آمادگی لازم برای مواجهه با مخاطرات احتمالی را داشته باشند و مسئولان نیز تمهیدات لازم را بیندیشند، بر ضرورت پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها تاکید کرده است که دستگاه‌های خدمات‌رسان مسئول در این زمینه باید توجه جدی داشته باشند.

وی با اشاره به پیش‌بینی احتمال وقوع باد شدید، بر اجتناب مردم از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تابلوهای تبلیغاتی اضافه کرده است که با فعالیت سامانه بارشی شاهد اختلال در ترددها و احتمال آب‌گرفتگی و لغزندگی مسیرها و محورهای کوهستانی خواهیم بود که در این راستا از مردم و تمام رانندگانی که قصد عبور از محورهای دارای مخاطره را دارند می‌خواهیم با تجهیزات کافی و اطمینان از سلامت خودرو به عبور و مرور بپردازند، در مدت مذکور پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از پرواز پاراگلایدر و هواپیماهای آموزشی و جابه‌جا نشدن عشایر یا چرای دام در ارتفاعات نیز توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه دوم که از روز سه‌شنبه_ سی‌ام آبان_ تا دوم آذرماه فعال است، خاطرنشان کرد: در این مدت احتمال رخداد تنش دمایی، به ویژه در نیمه شمالی استان تهران و بارش برف در نواحی کوهستانی و ارتفاعات و وقوع یخبندان شبانه وجود دارد، لذا توصیه می‌شود نسبت به محافظت از ماشین‌آلات و تجهیزات حساس به دما مراقبت لازم به عمل آمده و عایق لوله‌های آب‌رسانی در این منطقه نیز در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت مدارس و ادارات کهگیلویه و بویراحمد در پی صدور هشدار قرمز هواشناسی

علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در راستای بارش‌های پاییزی در این استان از لغو مأموریت و مرخصی مدیران در پی صدور هشدار قرمز هواشناسی در استان خبر داد و گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی به جو استان و پیش‌بینی مبنی بر بارش‌های رگباری و شدید، هشدار سطح قرمز هواشناسی در استان صادر شده است و بارندگی‌ها تا اوایل روز سه شنبه در استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این خصوص طی دیروز ستاد بحران استان و شهرستان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: به عشایر استان اطلاع رسانی لازم صورت گرفت و بر پایداری شبکه برق، آب، گاز و تلفن استان تاکید شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نیروهای خدمات‌رسان و امدادی از جمله شهرداری‌ها، راهداری‌ها، هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی در حالت آماده‌باش کامل هستند، مأموریت و مرخصی مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد تا پایان این سامانه بارشی لغو شده است.

وی به شهروندان توصیه کرد: مردم خود مراقبتی را جدی بگیرند، از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار نگیرند.

نیکروز در خصوص تعطیلی ادارات و غیرحضوری شدن مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعطیلی مدارس و ادارات مطرح نیست البته بنا به شرایط و وضعیت فرمانداران می‌توانند در این خصوص تصمیم گیری کرده و اقدام کنند.

البته گفتنی است بارش باران از صبح امروز دوشنبه در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است، همچنین در پی صدور هشدار قرمز هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد مدارس نوبت عصر نیز بعضی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شد.

باران مهمان آسمان ایران است / بارش‌های پاییزی در پهنه غربی، شمالی و جنوبی کشور

مدارس و دانشگاه‌های بوشهر امروز غیرحضوری است‌

کورش دهقان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر اظهار کرد: تمام مدارس و دانشگاه‌های استان بوشهر روز دوشنبه _بیست و نهم آبان_ غیرحضوری است.

وی افزود: به دلیل بارندگی، رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر، تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان بوشهر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

ابراهیم قنبری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به آب‌گرفتگی معابر از تلاش برای جلوگیری از ورود آب به منازل شهروندان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به حجم بارندگی که از شب گذشته تاکنون رخ داده است، با دستور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز مأموریت تخلیه و روان‌سازی آب توسط این سازمان و با نظارت مستقیم خدمات شهری شهرداری آغاز شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از شش تانکر و چهار پمپ هشت، شش و سه اینچ تخلیه آب انجام شده است تا از رسیدن آب به خانه‌های مردم جلوگیری می‌شود.

استانداری خوزستان نیز در این راستا اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند با توجه به شرایط جوی مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت بعدازظهر در خوزستان در روز دوشنبه غیرحضوری است، البته پیش از این نیز مدارس نوبت صبح تمام مقاطع در استان خوزستان غیر حضوری اعلام شد.

تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های سراسر استان ایلام غیرحضوری شد

لازم به ذکر است در پی ورود سامانه بارشی که در حال حاضر روی آسمان کشور فعال است و به دلیل بارش شدید باران تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های سراسر استان ایلام غیرحضوری شد و ستاد بحران و مدیریت آموزش پرورش استان ایلام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به شدت بارندگی، تمام مدارس و دانشجویان در سراسر استان غیرحضوری و در بستر شاد برگزار می‌شود، همچنین با توجه به پایین بودن دید افقی، پروازهای امروز صبح فرودگاه شهدای ایلام باطل شد.

بارش باران در ایلام از صبح امروز دوشنبه آغاز شده است و در این راستا ابوالفضل کهزادی، رئیس پلیس راه استان ایلام از رانندگان خواست تا در روزهای بارانی با خودداری از عجله و شتاب، مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و فاصله طولی بیشتر با خودروی جلویی را رعایت کنند.

بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری از بارش باران بهره‌مند می‌شوند

بارش‌ها در سطح استان چهارمحال و بختیاری نیز آغاز شده است و برای بیشتر مناطق این استان بارش باران وجود دارد، لذا معصومه نوروزی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز بارش‌ها در این استان و صدور هشدار نارنجی از سوی اداره‌کل هواشناسی، اظهار کرد: بارش‌ها در سطح استان آغاز شده است، البته اواخر وقت دیشب شاهد بارش‌ها در منطقه کوهرنگ بودیم.

وی افزود: شدت فعالیت این سامانه بارشی از اواسط امروز تا اواخر امشب خواهد بود که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته رگبار و رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید لحظه‌ای، بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها برای امروز به خصوص در مناطق کوهرنگ، اردل، فارسان، غرب بن، شمال غرب شهرکرد، لردگان، کیار، فارسان، خانمیرزا، بخش‌هایی از فلارد و جنوب بروجن دور از انتظار نخواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای منطقه سامان بارش‌ها از سایر مناطق کمتر خواهد بود، البته احتمال تقویت این سامانه وجود دارد، همچنین مرکز استان هم از بارش‌ها بی‌نصیب نخواهد بود.

خسرو کیانی‌، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور هشدار قرمز سازمان هواشناسی برای این استان، گفت: اعلام آماده‌باش استانی و شهرستانی انجام شده و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی از جمله راهداری، هلال احمر و اورژانس در آماده‌باش کامل قرار دارند.

وی با اشاره به صدور هشدار قرمز سازمان هواشناسی برای چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کشور است که تحت تأثیر سامانه بارشی قرار گرفت، به طوری‌که از نیمه شب گذشته و بامداد امروز این سامانه وارد استان شده و همچنان با شدت و ضعف در سطح استان فعال است.

بر این اساس، تمام محورهای چهارمحال و بختیاری لغزنده است و سرهنگ غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیار ی گفت: با توجه به آغاز بارش باران، همه محورهای استان لغزنده‌اند.

آماده‌باش راهداران فارس برای مقابله با سیل احتمالی

استان فارس هم از بارش‌ها بی‌نصیب نبوده است و علیرضا راستیار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس از آماده‌باش راهداران فارس خبر داد و گفت: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در برخی از نقاط شمال غربی فارس و انسداد محورهای مواصلاتی استان، ۹۵۳ راهدار در قالب ۷۴ اکیپ به منظور مقابله با بحران‌های احتمالی و انجام راهداری زمستانی در تمامی محورهای استان فارس مستقر هستند.

وی افزود: ۸۲ راهدارخانه ثابت و سیار در استان فارس با نمک و سایر وسایل مورد نیاز تجهیز شدند و با ۳۸۰ انواع ماشین آلات سبک و سنگین در آماده‌باش به سر می‌برند.

مهم‌ترین اقدامات در هنگام بروز سیل

البته که لازم است بدانیم سیل انواع مختلفی دارد و شامل طغیان، سیل‌های ناگهانی یا برق‌آسا و سیل‌های شهری می‌شود، افراد با توجه به این‌که در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند شاهد وقوع سیل‌های متفاوتی هستند، در خصوص سیل‌های برق‌آسا که به یک‌باره اتفاق می‌افتند، نمی‌توانیم هیچ واکنشی از خود نشان دهیم، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به هشدارهای هواشناسی توجه کنیم و در کانون سیل قرار نگیریم.

در خصوص سیل‌های شهری یا سیل‌هایی که براثر طغیان یا آب‌گرفتگی ایجاد می‌شود مهم‌ترین نکته این است که پیش از وقوع سیل به پیام‌های هشداری توجه کنیم و هنگام وقوع آن در نقاط بالادست کانون رودخانه‌ها قرار بگیریم، همچنین از مناطقی که محل عبور تند آب‌ها و سیل است دوری‌کنیم و اسناد، مدارک و وسایل مهمی را که در منزل وجود دارند به مکان‌هایی که ارتفاع بالاتری دارند و خطر آبگرفتگی در آن کمتر است، منتقل کنیم.

اگر هنگام وقوع سیل و بارش‌های شدید در خیابان و داخل خودرو هستید، باید در مکانی ایمن متوقف شوید، نکته مهم در خصوص منطقه ایمن این است که در بالادست این مکان، دره، رودخانه، چشمه یا منطقه‌ای که درگذشته ردی از عبور آب و جریان‌های سریع آبی بوده است، وجود نداشته باشد، زیرا توقف در این مکان‌ها بسیار خطرناک است، باید درجایی متوقف شوید که به‌طور کامل مسطح باشد تا خطر سقوط سنگ در آن وجود نداشته باشد، همچنین باید در مناطقی به‌دور از کانون‌های خطر، تیرهای برق فشارقوی و از همه مهم‌تر به‌دور از سازه‌هایی که ایمن نیستند مانند ساختمان‌های نیمه‌کاره داربست دار، باشید.

برا این اساس؛ هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد، از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند. در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود، هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند، این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا تمهیدات لازم را برای کاهش خسارات جانی و مالی را بیندیشند، روی دیگر سکه؛ ساخت‌وساز خانه‌ها تابع اصول مهندسی شهرها است، چرا که مهم‌ترین فاکتور درباره سیل و ساخت‌وسازها امروزه این است که شهرها، روستاها و مکان‌هایی که محل زندگی هستند باید بر مبنای پهنای محیط‌های آبخیزداری، بارش‌ها و رودخانه‌ها باشند و مطابق طرح‌های آمایش سرزمینی صورت بگیرد و مکان‌های ایجاد شهرها مناسب و به‌دور از نقاط مستعد سیلاب باشد، لذا بروز سیل امروزه با پیش‌بینی و مکان‌یابی صحیح ایجاد منازل و شهرک‌ها و محیط‌های مسکونی قابل‌کنترل است.

باران مهمان آسمان ایران است / بارش‌های پاییزی در پهنه غربی، شمالی و جنوبی کشور

بارش‌های سیل آسا در مقطع کوتاهی بسیار ناگهانی و فراوان است که به‌طور معمول در ارتفاعات کوه‌ها شاهد این بارندگی‌های شدید هستیم و با سیلاب‌هایی بستر رودخانه‌های فصلی و روستاهای کنار رودخانه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد باوجود این شرایط با اقدامات پیش و حین بروز سیلاب می‌توان از خسارات و تلفات این پدیده را کاهش داد چرا که سیل‌های اخیر در کشور که به ویژه در استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان به وقوع پیوست، خسارات جانی و مالی فراوانی را به روستاها، مزارع، تأسیسات، پل‌ها و راه‌های ارتباطی وارد ساخته است، از این رو طبق پیش‌بینی‌ها و صدور هشدار قرمز هواشناسی، سامانه بارشی جدیدی از امروز وارد تعدادی از استان‌های کشور می‌شود که احتمال وقوع سیلاب جدی است و هرگونه تردد، اتراق در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها خطرآفرین و عبور نکردن از عرض جریان‌های سیلابی باید مورد توجه جدی شهروندان قرار بگیرد.

به گفته متخصصان و کارشناسان زیست محیطی؛ تأثیرات بشر بر محیط زیست، مانند تغییر کاربری زمین از طریق جنگل‌زدایی و از بین بردن تالاب‌ها، تغییر مسیر آبراهه‌ها و مشکلات اساسی‌تر مانند تغییر اقلیم و افزایش سطح آب دریاها، اغلب سبب افزایش شدت و دفعات وقوع سیل می‌شود و علاوه بر آن فعالیت‌های انسان نیز در اکثر موارد احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به ساختمان‌سازی در دشت سیلابی که باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد، به این ترتیب محدوده‌ای از دشت سیلابی که در زمان طغیان زیر آب می‌رود، نیز گسترده‌تر می‌شود. شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود و حجم زیاد آب از یک طرف بر طغیان‌ها می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آن‌ها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد، اما سیل‌های ناگهانی و فاجعه‌آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

در نهایت لازم است هشدارهای هواشناسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا در شرایطی که بارش‌ها شدت می‌گیرد و سیلاب و آب‌گرفتگی و سایر چالش‌هایی که مخاطرات جوی زمینه‌ساز بروز آن می‌شود، تحت کنترل دستگاه‌های ذی‌ربط باشد تا بارش‌ها آلودگی را از چهره پر دود شهرهای کشور بشوید و رنگین‌کمان در پهنه آسمان رخ بنماید.

کد خبر 705650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.