هشدار داده بودیم! / رژیم صهیونیستی از یک گروه مقاومت، شکست راهبردی خورده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اتهام دست داشتن ایران در توقیف کشتی صهیونیستی توسط یمن گفت: بارها اعلام کردیم نیروهای مقاومت در منطقه نماینده کشورهای خود هستند و بر اساس منافع کشور و ملت خود تصمیم می‌گیرند و به‌صورت خودجوش اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به روز جهانی کودک، اظهارداشت: ادای احترام می‌کنم به روح بیش از ۵ هزار شهید کودک فلسطینی از سنین مختلف از نوزدان نارس در بیمارستان شفای غزه تا دیگر کودکان شهید شده توسط این رژیم و آرزوی شفای عاجل دارم برای چند ده هزار مجروح فلسطینی که تعداد زیادی از اینها هم از کودکان فلسطینی هستند.

وی گفت: این روزها برای کودکان فلسطینی بسیار تلخ است و قلب ما داغ‌دار آنها است.

کنعانی بیان کرد: اساساً ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌هایی که به نحوی از سهام صهیونیست‌ها را دارند بر اساس قوانین ورودش به ایران ممنوع است و مردم ایران هم اساساً تمایلی به استفاده از کالاهای رژیم صهیونیستی ندارند، اما در چارچوب این احتمال که برخی شرکت‌ها بخواهند با روش‌های غیر اصولی کالاهایی که وابسته به رژیم صهیونیستی هستند را با نام یا بی نام وارد کشور کنند بر اساس قانون وزارت امور خارجه در کنار دیگر دستگاه‌ها موظف است که موضوع را بررسی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خودش را در سال‌های اخیر انجام داده و فهرست این گونه کالاها و شرکت‌هایی که مد نظر هست به وزارت صمت داده شده و این وزارتخانه در چارچوب وظایف محوله این موضوع را باید بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در هر صورت دستگاه‌های ذی ربط جمهوری اسلامی ایران به شرح وظایف خود در این خصوص واقف هستند و در اجرای قانون در این ارتباط مصر هستند.

واکنش به اتهام دست داشتن ایران در توقیف کشتی صهیونیستی توسط یمن

کنعانی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه واکنش ایران به اتهام زنی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در دخالت داشتن توقیف کشتی وابسته به آن رژیم در یمن، اظهارداشت: این اتهام زنی‌ها ناشی از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است و بارها ما اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع ملت خود تصمیم می‌گیرند و بر اساس آن خودجوش اقدام می‌کنند و این اظهارات به نوعی فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که این رژیم در آن گرفتار آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکستی چند بُعدی را از یک گروه مقاومت فلسطینی در غزه پذیرا شده و به انحای مختلف به دنبال اتهام زنی به این و آن و از جمله جمهوری اسلامی ایران است، اما باید بدانند که این قبیل اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای رژیم ندارد.

وی با بیان اینکه ادامه درگیری‌های منطقه نتیجه حمایت همه جانبه دولتمردان آمریکا از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی است، ادامه داد: به دلیل حمایت غرب و به ویژه آمریکا شاهد حملات بی وقفه زمینی، دریایی و هوایی این رژیم علیه مردم بی دفاع غزه هستیم.

هشدار داده بودیم!

کنعانی گفت: پشتیبانی نامحدود آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی با واکنش‌های جدی از سوی کشورهای منطقه مواجه شده و البته شاهد صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت هم بودیم که خواهان آتش بس فوری و قطعی است و اینها از جمله اقداماتی در واکنش به وضعیت اسفبار انسانی غزه است. بنابراین اقدامات رژیم صهیونیستی باعث واکنش گروه‌های مقاومت منطقه می‌شود و این موضوع را بارها به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که اگر این حملات استمرار داشته باشد، گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موج گسترده مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف جهان نسبت به استمرار حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که ملت‌های دنیا از آنچه در غزه می‌گذرد ناخرسند و خواهان توقف جنگ هستند.

وی عنوان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی باید درک کنند که تنها با توقف کامل و فوری جنگ و اجازه به ارسال کمک‌های انسانی و پایان دادن به کوچاندن اجباری مردم غزه است که می‌توانند از این شرایط رهایی پیدا کنند و تا زمانیکه بخواهند این جنایات را ادامه دهند بلکه باید بدانند که ملت‌های منطقه دست بسته نخواهند بود.

دولت آمریکا از حمایت تمام عیار از جنایات رژیم صهیونیستی دست بردارد

کنعانی در خصوص اظهارات اخیر برخی نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص تحولات در غزه گفت: نمایندگان کنگره آمریکا در طول سالیان مختلف نشان داده‌اند که بیشتر از آنکه مدافع حقوق و منافع ملت آمریکا باشند حافظ رژیم صهیونیستی هستند و منافع مردم آمریکا را به پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی می‌کنند.

وی ادامه داد: بهتر است دولت آمریکا به جای درخواست کردن از دیگران برای انجام دادن یا ندادن کاری، به امینت و صلح جهانی توجه کند و از حمایت تمام عیار از جنایات رژیم صهیونیستی دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر معاون وزیر خارجه روسیه به ایران در قالب رئیس دوره‌ای بریکس، بیان داشت: باتوجه به آغاز ریاست دوره‌ای روسیه در بریکس از ابتدای ۲۰۲۴ سفر آقای ریابکوف به تهران انجام شده که در چارچوب استمرار و توسعه همکاری‌های گسترده دو کشور و البته در قالب همکاری‌ها در بریکس بود. در این سفر تحولات غزه هم مورد گفتگو قرار گرفت.

کنعانی ادامه داد: موضوع مقابله با تحریم‌ها باتوجه به اینکه دو طرف مورد تحریم‌های گسترده آمریکا هستند هم از دیگر موضوعات مورد توجه ایران و روسیه در این گفت‌وگو بود.

گلایه از کشورهای اسلامی در خصوص امتناع از اقدامات عملیاتی برای کمک به فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحرکات دیپلماتیک ایران در قبال کشورهای اسلامی به منظور اقدامات عملیاتی در راستای توقف جنگ غزه، گفت: ایران در چارچوب رویکرد اصولی و حمایتی خود از ملت فلسطین و در قالب بخشی از تحرکات دیپلماتیک خود در راستای توقف جنایت جنگی علیه مردم فلسطین مشورت‌های مستمری را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای اسلامی انجام داده است.

کنعانی افزود: قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی یکی از موضوعات مهمی است که همواره ما مطرح کردیم و این انتظار به حق ملت فلسطین از کشورهای اسلامی است که از تمام توان و ظرفیت‌های خود استفاده کنند. نشست‌هایی در این چارجوب برگزار شد که لازم بود، اما کافی نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه سازمان‌های بین المللی از جمله شورای امنیت نتوانستند آنطور که باید به وظایق خود عمل کنند، تصریح کرد: کشورهای اسلامی اقدامات بسیاری را می‌توانند در راستای حمایت از مردم غزه انجام دهند، اما متاسفانه تا کنون نتوانستند اقداماتی عملیاتی آنطور که ملت فلسطین انتظار داشتند را انجام دهند.

طرح شکایت برخی کشورها به دیوان کیفری بین المللی

وی در خصوص اقدامات حقوقی و دیپلماتیک ایران در جهت معرفی رژیم صهیونیستی به دادگاه‌های بین المللی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به طور متمادی در چهل روز گذشته مرتکب جنایات جنگی بی شماری شده است. نسل کشی، نقض حقوق بشر، کوچاندن اجباری بخشی از مردم فلسطین و اقدام به جنایات دسته جمعی مردم و شهروندان بدون هیچ گونه تفکیکی بین نظامیان و غیرنظامیان، بی توجهی به تناسب در اصل واکنش، همه نشان دهنده ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اسراییل در انواع مختلف است.

کنعانی بیان داشت: دیوان کیفری بین المللی هم در رسیدگی به این جنایات مشکل صلاحیتی ندارد. از چند سال قبل هم پرونده‌هایی در دیوان علیه این رژیم باز است. خوشبختانه در ایام اخیر هم تعدادی از دولت‌ها اقدام به اقامه شکایت علیه مقامات صهیونیستی در دیوان کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران از ایده شکایت کشورها به دیوان بین المللی کیفری حمایت می‌کند، افزود: ما بارها این خواسته را مطرح کردیم و انتظاری که از دیوان می‌رود این است که به وظیفه خود عمل کند. سوابق عملکرد دیوان تاکنون نشان دهنده عملکرد موفق و مطلوب نبوده، اما اکنون دیوان کیفری بین المللی با توجه به درخواست‌ها در مقابل آزمون جدی قرار دارد. امروز صحنه روشن است، از منظر همه متخصصان حقوق بین الملل و دولت‌ها، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت جنگی شده است و ادله و شواهد کافی وجود دارد.

وی عنوان داشت: امیدواریم این دیوان اثبات کند که بی طرفانه عمل می‌کند، وزیر امور خارجه ایران در سفر به ژنو هم این موضوع را با مقامات سازمان ملل متذکر شده است.

واکنش ایران به ادعای آژانس

کنعانی در خصوص گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص میزان ذخایر غنی شده ایران و تهدید اتمی رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: فعالیت‌های صلح آمیز ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس و تحت چارچوب پادمان و ان پی تی است و این همکاری ادامه دارد. همکاری‌های ما با آژانس مستمر است و طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما اینها را مواضع سازنده تلقی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در عین حال مجامع بین المللی در ارتباط با توانایی‌هایی هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارند و به ویژه این رژیم نشان داده در ارتکاب جنایت علیه بشریت خط قرمزی را رعایت نمی‌کند.

وی گفت: تهدید وزیر کابینه این رژیم علیه مردم غزه تردیدی را باقی نگذاشته که این رژیم دارای سلاح هسته‌ای است و هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست و باید توجه کنیم که رژیم صهیونیستی در ایام اخیر از سلاح‌های ممنوعه و غیرمتعارف هم استفاده کرده و ما همچنان امیدواریم که مجامع بین المللی به این موضوعات توجه داشته باشند.

کنعانی با بیان اینکه همکاری یک مسیر دو طرفه است، ادامه داد: ما به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبندیم و ایران در انجام مسئولیت‌های خود هیچگاه کوتاهی نکرده و آژانس هم مسئولیت‌هایی دارد و باید به وظایف خود عمل کند، بنابراین ارتباط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمر است.

ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر عدم همکاری مصر برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه تصریح کرد: ما همانند بسیاری از کشورهای دنیا کمک‌های خودمان را با هماهنگی قبلی با دولت مصر برای ملت مظلوم غزه ارسال کردیم اما در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و سازمان‌های بین المللی، بسیاری از کمک‌ها امکان ارسال را پیدا نکردند.

وی گفت: شاید به طور روزانه تبادل پیام‌ها بین ایران و هلال احمر مصر ادامه دارد، اما در نتیجه مصونیت سوال برانگیزی که برخی طرف‌ها از جمله آمریکا برای رژیم ایجاد کردند، رژیم صهیونیستی به مسئولیت‌های خود عمل نکرده و جلوی ارسال کمک‌ها را می‌گیرد. حجم کمک‌های عبور کرده به اندازه قطره در مقابل دریا است. فقط روزانه ۲۵ تا ۴۰ کامیون اجازه عبور پیدا می‌کنند که بسیار ناچیز است.

آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود حرف می‌زنند

کنعانی در خصوص اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود حرف می‌زنند چرا که آمریکا حق مداخله در مناسبات دوستانه ایران با همسایگان خود را ندارد، بهتر است آمریکا از مداخله در امور منطقه دست بردارد.

وی در خصوص انتظارات از چین در خصوص تحولات غزه نیز، گفت: چین کشور مهمی به عنوان عضو دائم شورای امنیت به حساب می‌آید و تمایلی ندارم از انتظار ایران صحبت کنم، اما ملت فلسطین از چین انتظار دارد که در حمایت از آنها در مقابل تجاوز رژیم اقدام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: متاسفانه آمریکا با استفاده از حق وتو مانع تصویب قطعنامه شده که باعث ایجاد آتش بس شود، این انتظار می‌رود که اعضای شورای امنیت به وظایف خود عمل کند.

کنعانی افزود: اینکه رژیم صهیونیستی توان دستیابی به آنچه اعلام کرده را دارد یا خیر، این رژیم نشان داده که می‌تواند حمام خون راه بیندازد و مردم بی گناه را قتل عام کند و اینکه می‌تواند بیمارستان‌ها را مورد حمله قرار دهد. رژیم صهیونیستی نشان داده که می‌تواند مدارس را بمباران کند، بیمارستان‌ها را محاصره و مانع ارسال آب و دارو شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نشان داده که می‌تواند جمعیت غزه را طی ۱۶ سال در محاصره قرار دهد، اما نتوانسته با مقاومت فلسطین پنجه در پنجه بینداز و پیروز شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی از شکست‌های خود درس نگرفته و اکنون بر اساس گزارش‌ها، مردم سرزمین‌های اشغالی می‌گویند نتانیاهو نه مرد جنگ و نه صلح است. آنچه رخ داده نتیجه خواست همین شخص است. می‌توان گفت در ارتکاب جنایت این رژیم بله موفق بوده، اما هیچ‌گونه پیروزی نظامی تاکنون به ثبت نرسانده است.

گفت‌وگوی موفق وزرای خارجه ایران و فرانسه

کنعانی در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه در حاشیه سفر وزیر به ژنو نیز تصریح کرد: طبیعتاً پیام مبادله‌ای را در گفت‌وگو نخواهیم داشت، گفتگوی وزرای خارجه دو طرف در خصوص تحولات فلسطین و برخی موضوعات دوجانبه بود. این موضوعات در همان چارچوب مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های دو کشور در برخی زمینه‌ها متفاوت است، اما این گفتگو را موفق می‌دانیم، گفت: ما در این گفت‌وگو در خصوص فلسطین صحبت کردیم و طبیعی است که دیدگاه‌های ما با فرانسه منطبق نباشد، اما اینکه ما موضوعات مشترکی هم داشته باشیم، بحث توقف جنگ یک امر مورد اتفاق است. اما اینکه چه کسی مسئول است، طبیعتاً در درجه اول متوجه رژیم صهیونیستی و در درجه دوم متوجه کشورهایی است که از جنایات رژیم حمایت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مسئولیت کشورها روشن است و ملت‌ها هم می‌دانند مسئولیت این وضعیت متوجه چه کسانی است و بهتر است اینها به راهپیمایی‌های گسترده ملت خود هم توجه کنند.

کنعانی در خصوص خروجی نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض هم بیان کرد: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده، نشان می‌دهد کشورهای اسلامی به مسئله فلسطین توجه دارند و اینکه توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف کنند و باعث بازگشایی گذرگاه برای ارسال کمک‌ها شوند.

وی افزود: علاوه بر این کمیته‌ای جهت پیگیری تشکیل شد، اما خروجی این جلسه آیا ملموس بوده یا خیر طبیعتاً ملت فلسطین خروجی مورد انتظار خود را دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: انتظار این است که کشورهای اسلامی در چارچوب توافقات صورت گرفته نشست ریاض، همه تلاش‌های خود را در ارتباط با نیازهای فوری فلسطین یعنی پایان دادن جنایت‌ها و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه انجام دهند.

کنعانی در خصوص مشورت‌های ایران و ترکیه در خصوص تحولات فلسطین هم افزود: این یکی از موضوعات مورد گفتگو ما با ترکیه است، در ارتباط با ضرورت توقف جنایات رژیم صهیونیستی و موضوع اسرا دیدگاه‌های مشترک داریم و دو کشور ظرفیت‌های خوبی دارند.

وی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: در این ارتباط تحول جدیدی نداریم، اما مسیر باز است، وقفه‌ها در تبادل پیام‌ها و گفتگوهای با واسطه می‌تواند نتیجه شرایط باشد. مسیر بسته نیست و باز است و گفتگوهای با واسطه هم می‌تواند انجام بشود.

هیئت رئیسه مجلس استیضاحی برای امیرعبداللهیان ثبت نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص معافیت آمریکا برای عراق در خصوص واردات برق از ایران، بیان کرد: چیزی که منابع آمریکایی اعلام کردند تمدید معافیت‌های آمریکا در ارتباط با عراق است و تحول جدیدی نیست و قبلاً هم معافیت‌های دوره‌ای را داشتند. همکاری‌های تجاری ایران و عراق در زمینه‌های مختلف در حال انجام است.

کنعانی در خصوص تعامل مجلس و وزارت خارجه و بحث استیضاح وزیر خارجه در مجلس اظهارداشت: هیئت رئیسه مجلس ثبت چنین استیضاحی را تایید نکرده و تعامل وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی به خوبی انجام می‌شود. اهتمام مشترک میان وزرات خارجه و مجلس در خصوص تحولات فلسطین وجود دارد.

وی بیان کرد: نشست‌هایی را فراکسیون‌های مجلس با وزیر انجام می‌دهند، دیروز هم وزیر مهمان مجلس بود و مشورت‌های خوبی در ارتباط با تحولات جاری در منطقه صورت گرفته است و البته همکاری‌ها میان مجلس شورای اسلامی و دستگاه دیپلماسی مکمل و هم افزا است.

شاهد افزایش جنگ در منطقه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گشایش جبهه‌های جدید در منطقه و تلاش مقاومت تصریح کرد: من از طرف کسی صحبت نمی‌کنم، کما اینکه عملیات حماس مستقلانه و در چارچوب حق آنان برای دفاع مشروع بود که انجام دادند. ما از طرف مقاومت صحبت نمی‌کنیم. مقاومت نشان داد آنچه نیاز است انجام می‌دهد. اینکه جنگ گسترش پیدا خواهد کرد، اکنون هم شاهد افزایش جنگ در منطقه هستیم.

وی افزود: قابل پیش بینی است که اگر تداوم جنایات ادامه پیدا کند، ابعاد جنگ هم در منطقه گسترش پیدا می‌کند. آنهایی که باد می‌کارند طوفان درو خواهند کرد. آنان باید به عواقب رفتار خود فکر کنند.

کنعانی در خصوص تحریم ورزشی ایران توسط آمریکا هم بیان داشت: ما با تحریم ورزشی مواجه نیستیم. در طول سالیان گذشته میزان افتخار آفرینی ورزشکاران ایران و حتی تیم‌های ورزشی پارالمپیکی ما جزو افتخارات ملت بوده است. ما چیزی به عنوان تحریم ورزشی را نمی‌پذیریم و تیم‌های ورزشی ما الحمدالله با کشورهای دنیا روابط خوبی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما برخی‌ها متاسفانه سیاست را در ورزش مداخله می‌دهند، مانند دیر صادر کردن روادید که نشان می‌دهد از حضور ورزشکاران ما در میدان می‌ترسند.

وی خصوص حمایت کنسولی از شهروندان گروگان گرفته شده در سومالی گفت: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی در ارتباط حمایت از شهروندان ایران در هیچ جای دنیا غفلت نمی‌کنیم. در هرجایی که میسر باشد ما این حمایت کنسولی را دریغ نخواهیم کرد.

کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع مورد تاکید شخص رئیس جمهور است و لازم است که اشاره کنم جزو یکی از بخش‌های داخلی وزارت خارجه که آقای وزیر اهتمام بر بازدید از آنان دارند، حوزه معاونت کنسولی است. این نشان دهنده اهتمام دستگاه دیپلماسی به خدمات کنسولی است. ما این موضوع را از شهروندان خود دریغ نخواهیم کرد.

کد خبر 705636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.