اختصاص ۴۱ میلیارد تومان برای اصلاح مراتع و بیابان‌زدایی در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از محل اعتبارات استانی و ملی مبلغ ۱۶ میلیارد تومان، از محل اعتبارات حوزه پروژه بیولوژیک و آبخیزداری مبلغ ۲۵ میلیارد تومان و در مجموع ۴۱ میلیارد تومان برای اصلاح مرتع و پروژه‌های بیابان‌زدایی در شمال گلستان در نظر گرفته شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، حمید سلامتی پیش از ظهر امروز _دوشنبه بیست‌ونهم آبان_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اعتبارات امسال در حوزه اصلاح مراتع و بیابان‌زدایی به اندازه اعتبارات هشت‌ساله منابع طبیعی است و این با مشارکت و پیگیری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و استاندار گلستان برای جلوگیری از ورود ریزگردها به گلستان است‌.

وی با اشاره به همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در اجرای پروژه‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان، افزود: با همکاری این قرارگاه عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی در اراضی شمال گلستان با اعتبار دو هزار میلیارد تومان در مدت زمان سه سال اجرا می‌شود که از این میزان، امسال ۲۲۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: وسعت استان گلستان یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار است که ۳۰۶ هزار هکتار از این اراضی، فقیر مرتعی است که حدود یک‌سوم آن در حال بیابانی شدن قرار دارد. استان گلستان ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که دو صحرای «قره‌قوم و بالکان» در شمال آن، منشأ ریزگردها است.

سلامتی با بیان اینکه تغییرات اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی ۲۰ درصد از عوامل داخلی وجود ریزگردها در گلستان است، تاکید کرد: دامداران استان بومی هستند و از آنجا که میان‌بند و ییلاق ندارند مجبور هستند به‌جای چهار ماه استفاده از مراتع هشت‌ماه از آن‌ها استفاده کنند که همین عوامل باعث فقر پوشش گیاهی در مراتع شده است.

وی ۸۰ درصد منشأ ریزگردها در گلستان تحت تأثیر عوامل خارجی است، ادامه داد: وسعت استان گلستان یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار است که از این میزان ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع فقیر گلستان چیزی حدود یک‌سوم در خطر بیابانی شدن قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت» یکی از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی مرتعی، تهیه طرح مرتعداری با مشارکت بهره‌برداران و دامداران گلستانی با هدف اصلاح و مدیریت مراتع در ۸۰ درصد از مراتع استان است، در این طرح میزان تولید علوفه مرتعی از ۲۰۰ کیلو در هکتار تا هزار کیلو در هکتار افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 705617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.