مربیان پایه در ناکامی‌ها مقصر هستند و در موفقیت‌ها بدون سهم

مربی سابق تیم ملی نونهالان معتقد است عملکرد تیم ملی نوجوانان در جام‌جهانی حاصل زحمات مربیان متعددی است که در زمان ناکامی، اشکالات را به آن‌ها وارد می‌کنند، اما در زمان موفقیت‌ها نام و نشانی از آن‌ها در میان نیست.

محمد یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عملکرد تیم‌ملی نوجوانان در جام‌جهانی اظهار کرد: از نظر من تیم ملی نوجوانان عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داد و امیدوارم این یک جرقه نباشد، یعنی تنها راه پیشرفت در فوتبال را پیروزی‌های مقطعی ندانیم؛ سبک بازی آن‌ها واقعاً غرورآفرین بود و بی‌شک اگر در جدال با انگلیس هم دچار اشتباهات فردی و لغزندگی زمین نمی‌شدیم، نتیجه خوبی کسب می‌کردیم.

وی افزود: در تقابل با انگلیس تمام تصمیمات کادر فنی بجا بود و به غیر از بازی ندادن به کسری طاهری، کار حسین عبدی و دستیاران وی بی‌نظیر بود، تمام این بازیکنان از سال ۹۶ تحت نظر فدراسیون فعالیت می‌کنند، سال ۹۶ یک فستیوال در مشهد برگزار شد و بیش از نیمی از این بچه‌ها، آنجا انتخاب شدند و در اختیار کادرهای فنی مختلف قرار گرفتند، طی دو سال گذشته نیز تمرینات خود را زیر نظر حسین عبدی پیش بردند و این سرمربی نیز موفق شد یک تیم در حد بین‌المللی بسازد که بسیار قابل تقدیر است.

عملکرد نوجوانان حاصل زحمات مربیان متعدد است

مربی تیم‌های پایه نوجوانان با اشاره به عملکرد حسین عبدی در رأس کادر فنی تیم‌ملی تصریح کرد: عبدی از معدود افرادی به‌شمار می‌رود که در رده‌های پایه کار کرده و موفق به کسب نتیجه لازم شده است؛ چراکه بسیار سریع با روحیات بازیکنان در این سن آشنا شد و با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کرد و بازیکنان نیز عملکرد مطلوبی از خود ارائه داده‌اند، بهترین تصمیم عبدی در مرحله گروهی به دیدار با برزیل برمی‌گردد، این سرمربی در نیمه دوم برخلاف آنچه حریف تصور می‌کرد فاز دفاعی به خود گرفت و سلسائو نیز با نهایت غرور حمله کرد و تیم کشورمان از طریق ضد حمله موفق به زدن سه گل شد.

وی گفت: امیدوارم در مرحله حذفی یک پیروزی خوب کسب کنیم تا دل مردم و همه افرادی که در رده‌های پایه مشغول به کار هستند، شاد شود، عملکرد درخشان نوجوانان در جام‌جهانی حاصل زحمات مربیان متعددی است که نام و نشان آنها در دسترس نیست، هرچند که نباید منکر زحمات حسین عبدی و حمایت فدراسیون شویم.

فقط هنگام شکست از مربیان پایه یاد می‌کنند

یاوری پیرامون اهمیت نقش مربیان پایه خاطرنشان کرد: زمانی‌که تیم‌های باشگاهی یا ملی موفق نمی‌شوند، بیشتر کارشناسان فوتبال ما که از شرایط تیم‌های پایه بی‌اطلاع هستند، قضاوت ظالمانه‌ای نسبت به رده‌های پایه وارد می‌کنند و درست زمانی که تیم‌ملی در رده‌های مختلف نتیجه می‌گیرد، آن را به پای سرمربی وقت می‌نویسند، درواقع هیچ‌گاه از نقش مربیان پایه یاد نمی‌کنند، متأسفانه هیچ‌یک از کارشناسان ما اشاره‌ای به نقش مربیان پایه نمی‌کنند، امیدوارم این پیروزی‌ها فریبنده نباشد و روی ساختارهای فوتبال و رده‌های پایه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: دستمزد مربیان پایه باید از رده بزرگسالان بیشتر باشد، اما در کشور ما شرایط متفاوت است، اعتقاد دارم کار کردن در رده‌های پایه به فریاد زدن زیر آب شباهت دارد؛ چراکه هیچ‌کس صدای شما را نمی‌شنود، به‌طور کلی به کادر فنی تیم نوجوانان تبریک می‌گویم.

توقف برخی بازیکنان در این سن طبیعی است

کارشناس فوتبال کشورمان درباره آینده بازیکنان نوجوان تصریح کرد: اینکه بیشتر این بازیکنان به رده بزرگسالان راه پیدا نمی‌کنند، امری طبیعی است، برای مثال کنار ساحل ممکن است سه میلیون تخم لاک‌پشت وجود داشته باشد، اما تنها ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار لاک‌پشت به آب می‌رسند، فوتبال پایه هم همین‌گونه است و هرچه جلوتر می‌رویم، عواملی همچون سقف قرارداد، میزان شکوفایی استعداد و سبک زندگی بازیکنان در رسیدن آن‌ها به جایگاه‌های بالاتر تأثیر گذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر من اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ۳۰ درصد این بازیکنان به جایگاه بالاتر خواهند رسید. از کسانی که از این تیم حمایت کرده‌اند و این بازیکنان را پرورش داده‌اند، تشکر می‌کنم، امیدوارم کشور ما همچون ژاپن یک برنامه مدون را ترسیم کند و بر اساس آن جلو برود، در فوتبال ژاپن برنامه‌ریزی بر اساس سلیقه شخص نیست و مطابق با آنچه در برنامه خود در نظر گرفته‌اند، قدم به قدم روبه‌جلو حرکت می‌کنند.

کد خبر 705535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.