هنوز با شرایط ایده‌آل در کتاب‌خوانی فاصله زیادی داریم

فرماندار سنندج گفت: آمارها نشان می‌دهد که هنوز با شرایط ایده‌آل‌ در کتاب‌خوانی و سرانه مطالعه فاصله زیادی داریم که رسانه‌ها و آموزش و پرورش می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سنندج، حسن عسکری امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ در مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کتابخانه امام خامنه‌ای شهر سنندج اظهار کرد: مفتخریم پیرو دینی هستیم که معجزه پیامبر آن کتاب است و این جایگاه مهم کتاب و کتاب‌خوانی را در دین اسلام نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) خود اولین پرچمدار کتاب‌خوانی بودند و کتاب را برای بشریت به ارمغان آوردند، افزود: کتاب آن‌قدر جایگاه والایی در جامعه دارد که هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود.

فرماندار سنندج تصریح کرد: امروز افراد تنها به مطالعه در فضای مجازی بسنده می‌کنند که این مسئله پشتوانه علمی ندارد و باعث کسادی بازار کتاب و کتاب‌خوانی شده است.

عسکری توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را یک وظیفه عمومی دانست و گفت: دستگاه‌های فرهنگی صرفاً در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی مسئول نیستند و همه آحاد جامعه باید در این راستا اهتمام داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آمار تعداد کتابخانه، نسخ کتاب و سرانه مطالعه ما نشان می‌دهد که هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم که رسانه‌ها و آموزش و پرورش می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش مهمی را ایفا کنند.

فرماندار سنندج اضافه کرد: در حال حاضر هفت باب کتابخانه مشارکتی در شهر سنندج و شش باب در روستاهای این شهرستان فعال است که توسعه فضاهای کتابخانه‌ای نیازمند همت خیران است.

عسکری خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج همواره اهتمام ویژه‌ای نسبت به پرداخت سهم ۰.۵ درصدی کتابخانه‌ها داشته‌اند که در این راستا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به کتابخانه‌های عمومی شهر سنندج طی یک‌سال گذشته پرداخت شده است.

هنوز با شرایط ایده‌آل در کتابخوانی فاصله زیادی داریم

عضویت ۴۷ هزار کردستانی در کتابخانه‌های عمومی

معصومه حسنی‌خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروزه نگاه به کتابخانه‌های عمومی و کارکرد کتابخانه‌ها تغییر کرده است، در واقع فعالیت‌ها از صرف عضویت و امانت بردن کتاب فراتر رفته و بر مسائلی همچون یادگیری، مهارت‌افزایی و توانمندسازی گروه‌های مختلف جامعه تمرکز شده است.

وی با اشاره به شعار سال جاری هفته کتاب‌خوانی با عنوان «آینده خواندنی است» افزود: با نگاه دولت سیزدهم، دو مقوله مهم توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی آسان به کتاب و کتاب‌خوانی مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های خوبی برای توسعه فرهنگ مطالعه در کل کشور و استان کردستان تبیین شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ادامه داد: در حال حاضر ۵۴ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۲۸ باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان وجود دارد که بیش از ۴۷ هزار نفر از مردم استان در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

حسنی‌خونسار تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را ۸۹۰ هزار نسخه دانست و گفت: در یک سال گذشته ۳۷ هزار نسخه کتاب توسط مردم و سازمان‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی اضافه کرد: در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان کردستان، کتابخانه عمومی ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج افتتاح شد که در این راستا یک باب کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه درصددیم کتابخانه شهرستان قروه را نیز در آینده افتتاح کنیم، خاطرنشان کرد: برپایی موکب فرهنگی حسینی در مرز باشماق مریوان و شهرستان‌های کامیاران و دیواندره، برپایی غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در ویژه برنامه امت احمد در هفته وحدت، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی و جلسات نقد و رونمایی از کتاب از جمله فعالیت‌های این نهاد در یک‌سال گذشته بوده است.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از ۱۵ نفر از کتابداران، کتاب‌خوانان و اعضای برتر کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 705371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.