الگوگیری از حضرت زینب(س)؛ راهکاری برای شکست مارپیچ سکوت

در جهان امروز با معرفی ابرشخصیت‌ها و اسطوره‌های زنان در تاریخ می‌توان مارپیچ سکوت را با مدیریت ذائقه اجتماعی و در ادامه ریل‌گذاری برای کنشگری فعال و منتشر شدن استعدادهای واقعی زنان در فضای رسانه‌ای ایجاد کرد و بار دیگر زنانی به عظمت زینب(س) ساخت.

خبرگزاری ایمنا؛ فرزانه دهقانی، دکترای ارتباطات و رسانه در یادداشتی به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) نوشت: «با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام کمتر شخصیتی را می‌توان مانند زینب کبری (س) بیابیم؛ او در شریف‌ترین خاندان متولد شد و در دامن بهترین زنان عالم پرورش یافت، چرا که عقیله بنی‌هاشم با اصیل‌ترین مخلوقات عالم حشر و نشر داشت و از محضر همه «اصحاب کسا» کسب فیض کرد.

زینب کبری (س) حاکمیت رحمانی جدش پیامبر خاتم (ص)، حق‌خواهی و حقیقت طلبی مادرش فاطمه زهرا (س)، سکوت و مبارزه پدرش علی (ع)، صلح برادرش امام حسن (ع) و قیام و حماسه برادرش حسین (ع) را مشاهده و در بسیاری با آنان همراه بود؛ عرفان او به اسلام، اندیشه‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی تا آنجا شد که او را «اندیشمند و متفکر» لقب دادند، بی آنکه کسی به او مستقیم علم بیاموزد، دانش را فرا گرفت و بی آنکه کسی به او مستقیم معرفت بیاموزد، به فهم و معرفت دست یافت؛ پرستار صحرای طف دانش و معرفت اسلامی و قرآنی را بی‌واسطه از عالمان و مفسران حقیقی دین دریافت کرد.

همه این تجارب و معارف ذخیره و پشتوانه او در هنگامه سخت تاریخی شد، آنگاه که «امر» به او واگذار گردید!، تاریخ گواهی داده است که زینب کبری (س) چنان صبورانه و شجاعانه و با صلابت ایفای نقش کرد که مایه شگفتی شد. دشمنان او مشاهده کردند که چگونه یک زن داغ‌دیده با شجاعت و عزم استوار بر ظالمان شوریده و آنان را رسوا کرد، به‌گونه‌ای که خواریشان را در چشم همگان نمایان کرد! و دوستان او ملاحظه کردند که چگونه در سخت‌ترین شرایط زندگی، به دستگیری مظلومان و ستمدیدگان و پرستاری از آنان پرداخت.

برای درک عظمت شخصیت و فضیلت او کافی است بدانیم که حضرت زینب با عالی‌ترین و رفیع‌ترین مقام معنوی یعنی شهادت پیوند ناگسستنی داشت؛ او فرزند شهید، خواهر شهیدان، مادر شهیدان و مبلغ پیام شهیدان و مصداق تام و تمام مهاجران الی الله بود؛ ویژگی، فضائل، اندیشه و رفتار او نیز چنان است که اهل ایمان و کسانی که زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را طلب می‌کنند، شخصیت او را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند، همانگونه که قرآن کریم برای اهل ایمان همسر فرعون (حضرت آسیه) و حضرت مریم را الگو قرار داده است.

و اما در اینجاست که نقش اصلی زن مسلمان در تربیت دینی با محوریت رسانه تمدن‌ساز می‌شود؛ از آنجایی که مأموریت رسانه در سطح کلان و سیستمی، شبکه‌سازی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است، حضرت زینب (س) در ساحت خرد و مدیریت فرد مأموریت رسانه را از طریق نگاره‌سازی، ذائقه‌سازی و رفتارسازی رقم می‌زند؛ ایشان در سیمای رسانه و در نگاه دینی بازوی عدالت و ابزار تربیت عمل می‌کند و این است که هویت دینی غنی و منسجمی را در سطح فرد و جامعه خواهد گذاشت.

در جهان امروز با معرفی ابر شخصیت‌ها و اسطوره‌های زنان در تاریخ می‌توان مارپیچ سکوت را با مدیریت ذائقه اجتماعی با خلق این انگاره‌های صحیح و در ادامه نیز ریل‌گذاری برای کنشگری فعال و منتشر شدن استعدادهای واقعی زنان در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی ایجاد و بار دیگر زنانی به عظمت زینب (س)،یک رسانه تاریخی دیگر ساخت؛ رسانه دینی و تمدن ساز در نسبت با زنان جامعه را می‌توان با عنصر خودآگاهی فردی و راهبری محیطی گره زد و از تقلید کورکورانه و مدزدگی و ابزاری زیستن تحذیر کرد.»

کد خبر 705259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.