روز جهانی یادبود خبرنگاران فداکار

جنگ غزه مرگ‌بارترین واقعه برای خبرنگاران بوده است؛ تاکنون مرگ ۴۲ خبرنگار و کارمند رسانه تایید شده است که از این میان، ۳۶ نفر فلسطینی بوده‌اند. روز جهانی یادبود خبرنگاران هر سال ۱۹ نوامبر برگزار می‌شود و مناسبتی برای بزرگداشت یاد خبرنگارانی است که حین انجام‌ وظیفه جان خود را از دست دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خبرنگاران به‌عنوان چشم و گوش مردم خدمت می‌کنند و مسئول ارائه اطلاعات لازم به آن‌ها هستند. تعدادی به‌واسطه شغل خود از روی عمد مورد هدف قرار می‌گیرند و به قتل می‌رسند و بعضی در حوادثی مانند انفجار بمب کشته می‌شوند. خبرنگاران در سراسر جهان گاهی به‌واسطه پوشش اخباری خاص نیز توسط فردی خاص مورد آزار و اذیت، ارعاب و خشونت هدف قرار می‌گیرند.

روز جهانی یادبود خبرنگاران

روز جهانی یادبود خبرنگاران هر سال نوزدهم نوامبر برگزار می‌شود و مناسبتی برای بزرگداشت یاد و خاطره و قدردانی از مردان و زنان شجاعی است که حین انجام وظیفه جان و در راه دستیابی به حقیقت جان خود از دست داده‌اند.

خبرنگاری از مشاغل سخت دنیا است و روز جهانی یادبود خبرنگاران نخستین بار در سال ۲۰۰۲ برای بزرگداشت خبرنگارانی شکل گرفت که هنگام گزارش درگیری‌ها در سراسر جهان کشته یا مجروح می‌شدند و یادآوری بر این امر است که آگاهی هرگز نباید خاموش شود، صرف‌نظر از اینکه بهای آن چقدر باشد.

روز جهانی یادبود خبرنگاران فداکار

تلفات خبرنگاران در جنگ غزه

از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم نوامبر، تلفات شدیدی بر خبرنگاران وارد شده استy در این میان گزارش‌های بسیاری مربوط به کشته‌شدن، مجروح شدن یا مفقود شدن خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها در جنگ ارائه شده HSJ که نشان می‌دهد از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها از ۱۹۹۲، جنگ غزه مرگبارترین جنگ برای خبرنگاران بوده است.

تحقیقات اولیه کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ) نشان می‌دهد تا هجدهم نوامبر حداقل ۴۲ خبرنگار و کارمند رسانه در میان بیش از ۱۳ هزار کشته از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر بوده‌اند که شامل کشته شدن بیش از ۱۲ هزار فلسطینی در غزه و کرانه باختری می‌شود.

نیروهای رژیم اسرائیلی در پاسخ با خبرگزاری‌هایی که به‌دنبال تضمین امنیت کارمندان و خبرنگاران خود در برابر حملات این رژیم بودند، اعلام کردند که نمی‌توانند امنیت خبرنگاران فعال آن‌ها در نوار غزه را تضمین کنند.

خبرنگاران حاضر در غزه به‌ویژه در تلاش برای پوشش درگیری‌ها در طول حملات زمینی و هوایی ویرانگر اسرائیل، اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی گسترده برق، با خطرات بالایی مواجه هستند.

آمار تلفات خبرنگاران تا ۱۸ نوامبر

  • مرگ ۳۶ خبرنگار و کارمند رسانه فلسطینی.
  • ۹ خبرنگار زخمی شدند.
  • ۳ خبرنگار مفقودشده‌اند.
  • ۱۳ خبرنگار دستگیر شده‌اند.
  • اعضای خانواده خبرنگاران با حملات متعدد، تهدید، حملات سایبری و قتل مواجه بوده‌اند.

مقامات در حال بررسی گزارش‌های تأیید نشده متعددی از کشته شدن، مفقود شدن، بازداشت، زخمی شدن، یا تهدید شدن خبرنگاران دیگر و آسیب‌های وارد آمده به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های خبرنگاران بوده و تأکید دارند که خبرنگاران غیرنظامیانی هستند که در مواقع بحران کار مهمی انجام می‌دهندtآن‌ها نباید مورد هدف حملات متخاصم قرار گیرند.

خبرنگاران در سراسر منطقه به‌ویژه حاضران در نوار غزه برای پوشش این درگیری دلخراش فداکاری‌های بزرگی انجام می‌دهند و هزینه‌های بی‌سابقه‌ای را پرداخته و همچنان می‌پردازند. آن‌ها با تهدیدهای تصاعدی روبه‌رو هستند. بسیاری از آنها همکاران، خانواده‌ها و امکانات رسانه‌ای خود را از دست داده‌اند و در حالی که پناهگاه یا خروجی امنی وجود ندارد، در منطقه باقی مانده‌اند.

کد خبر 705228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.