حیات دوباره زاینده‌رود با بارگذاری جدید بدون تأمین منابع آبی با خطر مواجه می‌شود

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان اصفهان در بیانیه‌ای خطاب به وزیر نیرو نوشتند: حیات دوباره زاینده رود و تالاب گاوخونی که تحت تأثیر خشکسالی‌های اخیر و برداشت‌های بی‌رویه آب در مناطق بالادستی چند سالی است از خروش ایستاده‌اند با بارگذاری جدید بدون تأمین منابع آبی به‌طور کامل با خطر مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان اصفهان خطاب به وزیر نیرو بیانیه‌ای صادر کردند و در آن از وزیر نیرو خواستند تا زمان تعیین تکلیف عملیاتی احیای زاینده‌رود دستور توقف فوری این طرح را صادر کند.

متن بیانیه تشکل‌های دانشجویی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس محرابیان

با سلام و احترام؛

با کمال تأسف و نگرانی از اجرای طرح غیر قانونی بن بروجن مطلع شدیم. این طرح که با هدف انتقال آب از حوضه زاینده رود به حوضه کارون آغاز شده است، با قوانین و مقررات جاری کشور مغایرت دارد.

مصوبات ۹ ماده‌ای حوضه آبریز زاینده رود و همچنین مصوبات شورای عالی آب به صراحت تاکید دارد که از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید حتی برای شرب بر حوضه زاینده رود ممنوع است.

همچنین طرح انتقال آب بین حوضه‌ای بن بروجن از آغاز فاقد مجوزات الزامی زیست محیطی بوده و تأمین آب از زاینده رود برای این طرح نیز، مستلزم نقض حقوق حقابه داران و سهامداران قانونی حوضه زاینده رود است. طرح بن بروجن تبعات جبران ناپذیری بر محیط زیست و کشاورزی اصفهان خواهد داشت.

حیات دوباره زاینده رود و تالاب گاوخونی که تحت تأثیر خشکسالی‌های اخیر و برداشت‌های بی رویه آب در مناطق بالادستی چند سالی هست از خروش ایستاده اند با بارگذاری جدید بدون تأمین منابع آبی کاملاً با خطر مواجه می‌شود.

عجیب است که وزارت نیرو به جای تأمین کسری یک میلیارد متر مکعبی آب در حوضه زاینده رود که به موجب بی تدبیری عدم اجرای، قانون برداشت بی رویه در بالادست و انتقال ا در دو دهه گذشته بر این حوضه چیره گشته است، طرحی را اجرا می‌کند که حکم تیر آخر بر پیکره نحیف این رودخانه را دارد.

لذا، ما جمعی از تشکل‌های دانشجویی استان، اصفهان از شما خواستاریم که به عنوان متولی وزارتخانه، نیرو تا زمان تعیین تکلیف عملیاتی احیای زاینده رود دستور توقف فوری این طرح را صادر فرمائید.

-جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های:

اصفهان

علوم پزشکی

صنعتی اصفهان

فرهنگیان اصفهان

آزاد اصفهان (خوراسگان)

آزاد نجف آباد

آزاد خمینی شهر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های:

اصفهان و علوم پزشکی

پیام نور مرکز اصفهان

آزاد اصفهان (خوراسگان)

غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی

بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها:

اصفهان و علوم پزشکی

صنعتی اصفهان

آزاد اصفهان (خوراسگان)

آزاد نجف آباد

آزاد خمینی شهر

آزاد تیران

علوم قرآنی اصفهان (دولت آباد)

پیام نور مرکز اصفهان

تشکل‌های دانشجویی:

آرمان صنعتی اصفهان

جهاد علمی صنعتی اصفهان»

کد خبر 705179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.