شناسایی ۵۷۰ هزار مبتلا به فشار خون بالا در کرمانشاه

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه طرح غربالگری در استان از ۲۰ آبان آغاز و تا ۱۵ دی ادامه دارد، گفت: طبق آمار به دست آمده و میزان وجود بیماران در استان انتظار داریم در این غربالگری ۵۷۰ هزار مبتلا شناسایی شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا روز شنبه _بیست و هفتم آبان ماه در نشست خبری اظهار کرد: تمام افراد بالای ۱۸ سال در زمینه فشار خون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال در خصوص دیابت غربالگری می‌شوند.

وی ادامه داد: در این طرح روستاییان با مراجعه به خانه‌های بهداشت و در افراد ساکن در شهرها با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت تست دیابت و فشار خون بدهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در خصوص دیابت، علاوه بر افراد بالای ۴۰ سال، همه افرادی که اضافه وزن و چاقی داشته و یا مادران باردار و یا سابقه ابتلای خانوادگی به دیابت در بستگان درجه یک خود داشته باشند نیز در این طرح غربالگری شده و از آنها تست دیابت گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۰ خانه بهداشت و ۲۸۰ پایگاه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت در استان فعال است، بیان کرد: طبق برآوردها ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه دیابت دارند که در استان ما هم همین درصد مبتلا وجود دارد و ۲۷ درصد دیگر نیز در مرحله «پره دیابت» قرار دارند.

شکیبا افزود: در خصوص فشارخون بالا هم برآوردها حاکی از ابتلای بیش از ۲۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان به این بیماری است که از این تعداد تنها ۵۹ درصد از بیماری خود اطلاع دارند.

وی با بیان اینکه این آمارها و اطلاع نداشتن مردم از این ۲ بیماری خطرناک ضرورت اجرای این طرح را چند برابر کرده است، افزود: با مراجعه افراد و انجام تست فشار خون و دیابت، اطلاعات آنها در سامانه «سیب» ثبت شده و در صورت ابتلاء روند درمان آنها پیگیری می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در این طرح پس از شناسایی افراد، مراقبین سلامت پیگیر روند درمان بیماران خواهند بود و مراقب هستند درمان به خوبی پیگیری شده و داروها به موقع مصرف شود.

وی بیان کرد: جمعیت هدف در غربالگری فشار خون «افراد بالای ۱۸ سال» را در استان بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار نفر و جمعیت هدف غربالگری دیابت «افراد بالای ۴۰ سال» را بیش از یک میلیون و ۲۷۸ هزار نفر است.

شکیبا با بیان اینکه با توجه به برآوردهای صورت گرفته، انتظار داریم بیش از ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در این طرح در کرمانشاه شناسایی شوند که از این تعداد ۱۴۰ هزار بیمار جدید خواهند بود، افزود: برآورد دیگر شناسایی ۱۷۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در این طرح است که از این تعداد ۱۰۰ هزار بیمار جدید خواهند بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۲ درصد از مرگ و میرها در ایران به علت بیماری‌های واگیر مانند کرونا و آنفولانزا است و ۷۸ دیگر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و فشار خون است.

وی افزود: علت توجه به بیماری‌های واگیر با توجه به درصد مرگ و میر پایین سرعت شیوع زیاد آنها است و برای جلوگیری از شیوع خارج از کنترل آن است.

شکیبا ادامه داد: ۷۸ درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون و دیابت است و ۴۵ درصد مرگ در کشور به علت بیماری‌های قلب و عروق است و همین آمار نشان می‌دهد که توجه به این موضوع چقدر مهم است.

وی با بیان اینکه ریسک فاکتورهای بسیار مهم مانند دیابت و فشار خون برای بیماری‌های غیر واگیر وجود دارد، بیان کرد: هر دو این ریسک فاکتورها به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شوند و فشار خون هیچ علامتی ندارد مگر اینکه درجه فشار خون بالا برود و در عین خطرناک بودن این بیماری‌ها با دارو قابل کنترل هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت یک ریسک فاکتور بسیار مهم است؛ دیابت تیپ ۲ با داشتن یک روش زندگی سالم می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد یا فرد بیمار را با تغذیه مناسب و داشتن یک روتین سالم در زندگی به فرد بیمار کمک کرد که سالیان سال یک زندگی عادی داشته باشد.

وی افزود: اگر شخصی دچار دیابت شود با رعایت اصول زندگی سالم می‌تواند عوارض بیماری را به تعویق بیندازد و در دنیا شایع‌ترین علت نارسایی کلیه، نابینایی و قطع عضو دیابت است، فرد هیچ علامتی ندارد و به یکباره برای یک بیماری دیگر مانند گیجی یا منگی به دکتر مراجع می‌کند و متوجه می‌شود دچار بیماری دیابت شده است

منبع: ایرنا

کد خبر 705142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.