نگاه به اصفهان باید جهانی باشد / چرا چشم‌ها را بر فرونشست بسته‌ایم؟

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: نگاه به اصفهان باید جهانی باشد، این سرزمین به مردم جهان و ایران تعلق دارد و مشخص نیست چرا چشم‌ها را بر فرونشست بسته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده عصر امروز_بیست‌و هشتم آبان_ در نشستی که در استانداری اصفهان با محوریت انعکاس مطالبات مردمی حول محور احیای رودخانه زاینده‌رود و بیان مطالبات مردمی در این بخش به وزیران کشور و نیرو در حال برگزاری است، اظهار کرد: طی هفت سال اخیر تعداد روزهای ناسالم در هوای کلانشهر اصفهان بیش از ۲۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: مقایسه وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان در ۲۳ روز اول آبانماه نشان می‌دهد که روزهای ناسالم افزایش قابل توجهی داشته است. از روز ۱۳ آبان ماه تا بیست‌وچهارم در کل کشور با پدیده محبوس شدن هوا بر منطقه خاور میانه مواجه بودیم، اما شهر اصفهان بالاترین میزان و شدت آلودگی را داشت، شب‌هایی را در ۱۰ روز گذشته گذراندیم که میزان شاخص aqi در ساعت ۱۲ بامداد به عدد ۳۰۰ رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان تصریح کرد: برخی تعهدات وزارت کشور داشته که سال گذشته در بخش حمل و نقل و مترو مورد توجه قرار گرفت اما عملی نشد، در بخش نیروگاهی سال گذشته در روز هوای پاک تبدیل نیروگاه منتظری به سیکل ترکیبی با جدیت مورد توجه قرار گرفت ولی تا امروز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: در سال گذشته و سال ماقبل آن ۸۳۰ میلیون لیتر مازوت فقط در نیروگاه منتظری سوزانده شد که سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را مستقیماً تحت تأثیر آلودگی قرار می‌دهد و تعهداتی برای خودرو و حمل و نقل و نیروگاهی داده شده که باید عملی شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان از ۳۵ دشت مطالعاتی ۲۹ دشت در شرایط بحرانی و ۱۲۰۰ کیلومتر مکعب در اصفهان و شهرهای اطراف دچار فرونشست با نرخ ۱۵.۱ سانتیمتر است، تاکید کرد: فرونشست در دشت اصفهان جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر جریان زاینده‌رود برقرار نشود، این فرونشست تا سال ۱۴۱۰ به نیم متر خواهد رسید و عملاً بخش شمالی شهر اصفهان باید تخلیه شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرونشست تا ۱۵۰ متری ورزشگاه نقش جهان رسیده است، افزود: نگاه به اصفهان باید جهانی باشد، این سرزمین به مردم جهان و ایران تعلق دارد و مشخص نیست چرا چشم‌ها را بر فرونشست بسته‌ایم، ۱۸ سال است تالاب گاوخونی خشکیده است و. حقابه آن داده نمی‌شود. در تابستان گذشته گرد و غبار شدیدی از سمت تالاب به اصفهان آمد.

کد خبر 705115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.