فلسطین در قلب ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران تصویر صفحه اول خود را به تجمع روز گذشته مردم تهران در میدان انقلاب برای حمایت از کودکان فلسطینی اختصاص داد و با تیتر «فلسطین در قلب ایران» نوشت: مردم ایران که بیش از ۴ دهه است در همه مناسبت‌ها و بویژه با حضور در راهپیمایی اثرگذار روز قدس هر سال همراهی‌شان را از آرمان رهایی فلسطین از اشغال اعلام کرده‌اند و در نزدیک به ۴۰ روزی که از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد نیز بر حمایت از محور مقاومت تأکید داشته‌اند، روز گذشته در سراسر ایران اسلامی یک بار دیگر برای حمایت از کودکان و زنان مظلوم غزه به خیابان آمدند تا اعتراض خود به سکوت مجامع بین‌المللی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و خشم و انزجار خود از این جنایات را اعلام کنند. راهپیمایی که برای هم‌زمانی با اعتراضات و راهپیمایی‌های جهانی و با تأکید بر اتحاد همه عدالت‌خواهان جهان بر خلاف سنت برگزاری تجمعات روز جمعه، این بار روز شنبه برگزار شد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به جنایت روز گذشته صهیونیست‌ها در حمله به مدرسه «الفاخوره» پرداخت و نوشت ارتش رژیم صهیونیستی بعد از کشتارهایی که در بیمارستان‌های غزه به راه انداخت، از جمعه‌شب به حملات به مدارسی روی آورده است که اکنون تبدیل به جایی برای زندگی آوارگان غزه شده‌اند. ارتش این رژیم جمعه‌شب مدرسه الفلاح در جنوب باریکه غزه را هدف حمله قرار داد و بعدازظهر دیروز نیز به مدرسه الفاخوره و مدرسه تل الزعتر در شمال غزه حمله کرد.

فلسطین در قلب ایران

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «مردم به طرفدار نسل‌کشی در غزه رأی نخواهند داد» به نقل از هفته نامه نیوزویک نوشت: واکنش بایدن به جنگ غزه، وی را در موقعیت دشواری قرار داده و برخی از دموکرات‌ها از جمله نیروهای ترقی‌خواه، جوانان و رنگین‌پوستان از حمایت‌های بی‌دریغ او از رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند. به گزارش ایرنا نیوزویک افزود: «در حالی که سیاست خارجی به طور سنتی نقش محوری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد، تعداد آمریکایی‌هایی که علاقه‌مند نیستند به بایدن برای دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش رأی دهند رو به افزایش است. این بی‌میلی رای‌دهندگان آمریکایی به دلیل خودداری بایدن از خواسته آنها برای درخواست اعلام آتش‌بس در جنگ غزه است.

کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان «سگ به دریای هفت‌گانه مشوی» به قلم حسین شریعتمداری سردبیر و مدیر مسئول این روزنامه، در مورد اسنادی که ثابت می‌کند هدف از تأسیس اسرائیل تسلط بر جهان اسلام بوده است، نوشت: اوایل قرن بیستم این نگرانی جدی به جان قدرت‌های استعمارگر غرب افتاده بود که بیداری ملت‌ها در غرب آسیا مانع از ادامه حضور استعماری آنها در این منطقه استراتژیک باشد. «هنری کمپل بنرمن» (Henry Campbel BannerMan) نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال‌های اولیه قرن بیستم می‌گوید؛ «مهم‌ترین آبراه‌های استراتژیک و ذخایر زیرزمینی در خاورمیانه و در منطقه مسلمان‌نشین جهان قرار دارد. باید در این منطقه به فکر ایجاد یک «جای پای» مطمئن برای خود باشیم‌»! بنرمن، به گواهی اسناد منتشر شده وزارت خارجه انگلیس تاکید می‌کند که «‌اقتدار غرب و سیادتش در منطقه تنها با ایجاد این جای پا امکان‌پذیر است‌»!

فلسطین در قلب ایران

روزنامه جوان در سرمقاله امروز خود به قلم محمد جواد اخوان، مدیر مسئول این روزنامه با تیتر «تاریخ فشرده استعمار در جنگ غزه» نوشت: معیارهای دوگانه درباره حقوق بشر، نادیده گرفتن کودک‌کشی‌ها، اختلاف افکندن میان فلسطینیان، تصاحب اراضی و منابع فلسطینیان و … در واقع فلسطین تاریخ مجسم استعمار غربی در پنج قرن گذشته است، با این تفاوت که در قرن بیست‌ویکم هم که اروپایی‌ها مدعی پایان دوره استعمار هستند ادامه یافته است. جنایات صهیونیست‌ها چیزی جز تجمیع همه خاطرات تلخ رفتارهای استعمارگران در آسیا و آفریقا و در مواجهه با بومیان آمریکا و استرالیا نیست. تمدن برخاسته از گفتمان لیبرال سرمایه‌داری، هرچه را که مانع تحقق منافعشان شود از سر راه برمی‌دارد حتی اگر به قیمت زیر پا گذاردن شعارهای فریبنده‌ای شود که با آن‌ها جهانیان را اغوا می‌کند. صهیونیست‌های غاصب وارث رفتارهای زیاده‌خواهانه و جنایت‌کارانه اروپاییان استعمارگر در چهار قاره دیگر هستند و شاید به همین دلیل است که حامیان چشم آبی آن‌ها روی دست خون‌آلود آنان غمض عین کرده‌اند.

فلسطین در قلب ایران

روزنامه وطن امروز تصویر صفحه اصلی خود را به قاب‌های مختلف تجمع حمایتی مردم شهرهای ایران در حمایت از کودکان اختصاص داد و با تیتر «میدان غزه» از آن یاد کرد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری در پاسخ به این پرسش که بهترین روش قیمت‌گذاری خودرو چیست؟ نوشت: قیمت‌گذاری اشتباه از سوی شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار طی یک دهه گذشته ضمن ایجاد زیان‌های گسترده در شرکت‌های خودروسازی، باعث تشدید اختلاف میان قیمت فروش کارخانه و قیمت بازار و ایجاد رانت برای افرادی شده است که می‌توانستند از این دو شرکت خودرو خریداری کنند. همین امر ضرورت اصلاح نظام قیمت‌گذاری خودرو را دوچندان می‌کند.

فلسطین در قلب ایران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آرامش مطلوب نفت» به بررسی شرایط بازار جهانی انرژی و چشم‌انداز درآمدهای نفتی ایران پرداخت و نوشت: بیشتر از ۹۰ درصد نفت ایران را چین می‌خرد. بر اساس گزارش مؤسسه کپلر، پس از چین شش درصد نفت کشور به سوریه صادر می‌شود، دو درصد به ونزوئلا و یک درصد باقی‌مانده نصیب سایر مشتریان می‌شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا تقاضای چین برای نفت کاهش یافته و شوک جنگ غزه بر قیمت جهانی نفت تأثیر گذاشته است. گذشته از این، مجلس نمایندگان آمریکا به‌تازگی تحریم‌های دیگری برای نفت ایران وضع کرده است، اما آیا مجموع این اتفاقات درآمد نفتی کشور را کاهش خواهد داد؟

سپس در ادامه نوشت: قیمت نفت پس از پشت‌سر گذاشتن شوک جنگ غزه، روند نزولی به خود گرفت. هرچند بهای آن دوباره اندکی صعودی شد اما برآورد کارشناسان فعلاً آرامش بازار نفت است.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری در واکنش به خبر محکومیت اسحاق جهانگیری با تیتر «محکومیت با رأی دادرس نه قاضی!» نوشت وکیل اسحاق جهانگیری به محکومیت وی به یک سال حبس تعزیری واکنش نشان داد و گفت: اگرچه رأی صادره بدوی بوده و ما در فرصت قانونی با مستندات کافی به آن اعتراض خواهیم کرد، اما متأسفانه برخلاف مر قانون و ممنوعیت صریح قانونی، مفاد رأی غیرقطعی از ناحیه برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

فلسطین در قلب ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به گزارش بلومبرگ درباره بازار بورس تهران پرداخت و با تیتر «بورس ناشناخته جهان» نوشت: بررسی بازار سهام ایران از نگاه کارشناسان بلومبرگ نشان می‌دهد این بازار با داشتن بیش از ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف، بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته در دنیا است. مچ وجتال (Maciej Wojtal)، مدیر شرکت آمتلون (Amtelon)، تنها شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بورس ایران معتقد است: یکی از دلایل ناشناخته بودن این بازار در دنیا، عدم دسترسی به سایت بازار سهام ایران با آی‌‏پی کشورهای غربی به‌دلیل تحریم‌ها است. علاوه بر تحریم‌ها، کنترل سرمایه توسط دولت و نبود سرمایه‌گذار خارجی از دلایل کوچک ماندن اقتصاد ایران، در مقایسه با کشورهای همسایه است. از نگاه بلومبرگ، برخلاف اقتصاد متلاطم ایران، بازار سهام آن همواره از آرامشی نسبی برخوردار بوده و حتی در شوک‌های سیستماتیک، عملکرد خوبی از خود نشان داده است. بنابراین می‌توان گفت، بزرگ‌ترین مشکل بازار سهام ایران شوک‌های ژئوپلیتیک نیست، بلکه این بازار از کمبود سرمایه رنج می‌برد، همچنین علاقه‏‌مندی بالای سهامداران خرد به بازارهای املاک و خودروی دست دو نیز از دیگر نکات جالب مطرح‌شده در این گفت‌وگوی پادکستی است.

فلسطین در قلب ایران

کد خبر 705065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.