افزایش تلفات مسمومیت با قرص برنج در ۷ ماه گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: در هفت ماهه سال جاری ۱۵ نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۱ نفر بود، افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی قانونی استان اصفهان، منصور فیروزبخت با بیان اینکه در هفت ماهه سال جاری از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان سیزده نفر مرد و دو نفر زن بودند، در مدت مشابه سال قبل یازده نفر به‌دنبال مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند که ۱۰ نفر مرد و یک نفر زن بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از شش ساعت ممکن است رخ دهد.

وی افزود: در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است، بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و ناشی از ایست قلبی تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است، همچنین در مدت مشابه سال قبل یازده نفر به دنبال مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌ اند که ۱۰ نفر مرد و یک نفر زن بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از شش ساعت ممکن است رخ دهد.

کد خبر 705024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.