شهربازی گرگان در هزارتوی مدیریت شهری/ گره به دست سرمایه‌گذار باز می‌شود

به‌رغم گذشت چهار سال از کلنگ‌زنی پروژه شهربازی مدرن گرگان و وعده‌های مدیریت شهری برای این طرح شاخص در زمان‌های مختلف، این پروژه در ابتدایی‌ترین مراحل در انتظار ورود سرمایه‌گذار مانده است.

به خبرگزاری ایمنا از گلستان، با وجود برخورداری شهرستان گرگان از قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون پارک جنگلی النگدره، ناهارخوران، آبشار روستای زیارت و طبیعتی زیبا در تمام فصول سال، هنوز این منطقه به‌عنوان شهری با جاذبه گردشگری برای هم‌وطنان شناخته شده نیست. برخی علت این عقب‌ماندگی در شهر گرگان را بلندپروازی‌ها و سخنرانی نمایشی مدیران شهری در دوره‌های مختلف می‌دانند، چراکه در هر دوره‌ای شهرداران گرگان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر پروژه‌های بزرگی را در بوق‌وکرنا کردند که شاید به لحاظ کارشناسی حتی بررسی نشده بود که قابلیت اجرا دارد یا خیر.

پروژه‌هایی همچون مجموعه گردشگری ملل در شمال گرگان، تله‌کابین ناهارخوران، سایت بالن‌سواری و بازار موزه هفت شهر از جمله این طرح‌های عمرانی است که با وجود مانور زیاد مدیران در دوره‌های مختلف روی این پروژه‌ها، هنوز آینده روشنی برای آن‌ها مشخص نشده است. پروژه‌های شکست‌خورده و غیرکارشناسی همچون آبشار مصنوعی ناهارخوران و آب‌نمای ماتریسی در پارک شهر گرگان نیز نمونه‌های شکست‌خورده‌ای است که علاوه بر استفاده نکردن شهروندان حواشی زیادی ایجاد می‌کند.

یکی از پروژه‌هایی که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر گرگان سروصدای زیادی کرد «شهربازی مدرن گرگان» بود، طرحی که آغاز عملیات اجرایی آن بهمن ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت حدود ۱۴ هکتار در منطقه هزارپیچ کلید خورد. مطابق وعده مدیران شهری مرحله نخست این شهربازی باید سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسید.

شهربازی گرگان در هزارتوی مدیریت شهری/ گره به دست سرمایه‌گذار باز می‌شود

شهرداری گرگان توان تأمین هزینه‌های شهربازی را به‌تنهایی ندارد

این پروژه از ابتدا با مخالفت و هشدارهای کارشناسان همراه بود، چراکه اجرای این طرح بزرگ در توان شهرداری گرگان نبوده است و باید از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای آن استفاده می‌شد، موضوعی که چندی پیش شهردار گرگان در رسانه‌های استان به آن اذعان داشت و گفت که شهرداری گرگان توان تأمین هزینه‌های شهربازی را به‌تنهایی ندارد، اما موضوع تنها نبود سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی شهربازی گرگان نیست چراکه حدود یک سال پیش سورتمه که یکی از جاذبه‌های این شهرداری است از کشور چین خریداری و به کشور وارد شده، اما هنوز در شهربازی نصب نشده است.

شهردار گرگان پیش از این و دی‌ماه سال گذشته وعده بهره‌برداری از سورتمه را تا شش ماه آینده داد، وی چندی پیش در رسانه‌های استان قول بهره‌برداری از این طرح را تا پایان سال را داده و گفته است که چهار هکتار زمین برای ریل‌گذاری سورتمه پیش‌بینی شده است که تغییر نقشه پیدا کرد، شرکت استاندارد باید آن را بررسی کند و سپس ریل‌گذاری‌های جدید را انجام دهد.

این پروژه با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از کشور چین خریداری شده و قرار است در ضلع شرقی شهربازی مدرن گرگان با طول بیش از هزار متر، ارتفاع حداکثر ۱۶ متر و در عرصه‌ای به مساحت ۴۰ هزار مترمربع اجرایی شود.

شهردار گرگان زمان اتمام پروژه‌ها را صادقانه اعلام کند

سید غلامرضا موسوی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز طی روزهای اخیر با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید صادقانه به شهروندان زمان بهره‌برداری از شهربازی را اعلام کند، می‌گوید: از شهردار می‌خواهیم زمان به نتیجه رساندن پروژه‌هایی همچون فاز نخست شهربازی گرگان، آبشار مصنوعی ناهارخوران، بازار موزه هفت شهر، جاده سلامت پارک جنگلی النگدره و دیگر پروژه‌ها را به شهروندان گرگانی اعلام کند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت هزینه در شهرداری گرگان وجود ندارد، می‌افزاید: ساعت‌ها جلسه برگزار و اقدامات مختلف انجام می‌شود تا بودجه شهرداری از منابع پایدار محقق شود؛ بنابراین انتظار داریم این بودجه به شکل صحیح و مدیریت شده هزینه شود.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان اضافه کرد: مردم باید در اولویت‌بندی پروژه‌های شهرداری نقش داشته باشد، زیرا حکمرانی مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهربازی گرگان در هزارتوی مدیریت شهری/ گره به دست سرمایه‌گذار باز می‌شود

بهره‌برداری از شهربازی گرگان در هفته دولت

علی‌اکبر بصیرنیا، رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای شهر گرگان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق قراردادی که در دوره پنجم شورای شهر بسته شد، اجرای دو فاز از شهربازی مدرن از جمله سوله سرپوشیده و سورتمه بر عهده شهرداری بوده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت نصب سورتمه ریلی در محل شهربازی، می‌افزاید: فونداسیون سورتمه انجام و ساختمان‌های ورودی و خروجی در مرحله اتمام است، نصب این تجهیزات نیازمند عقد قرارداد با یک شرکت است اما هیچ شرکتی در مناقصه شرکت نکرد.

عضو شورای شهر گرگان اضافه می‌کند: در نشست اخیر با حضور استاندار، پیمانکار قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، دادستان مرکز استان، شهردار گرگان و مدیران مربوطه مقرر شد شرکت تولیدکننده سورتمه کار نصب را انجام دهد.

بصیرنیا تصریح می‌کند: شرکت چینی اعلام کرده است در صورتی که به جمع‌بندی برسیم، اسفندماه سال جاری برای اجرای عملیات نصب به ایران خواهد آمد و طبق پیش‌بینی‌ها تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ سورتمه شهربازی به بهره‌برداری خواهد رسید. تمام مراحل نصب سورتمه باید به تأیید سازمان استاندارد برسد و در صورت بروز مشکل، زمان پیش‌بینی شده به تعویق می‌افتد.

وی بیان می‌کند: شهرداری تاکنون بسته سرمایه‌گذاری که بتواند فرصت‌های این پروژه را معرفی کند تدوین نکرده بود و اکنون در حال آماده‌سازی آن است که طی یک یا دو ماه آینده با آماده‌شدن این بسته، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران یا گرگان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار خواهد شد.

عضو شورای شهر گرگان ادامه می‌دهد: برخی سرمایه‌گذاران در گذشته اعلام آمادگی کردند، اما شرایطی داشتند که به صلاح نبود در پروژه ورود کنند، بااین‌حال تعدادی از سرمایه‌گذاران بومی مقیم تهران به‌صورت شفاهی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

هرچند این روزها مدیریت شهری به توانایی نداشتن در تکمیل پروژه شهربازی گرگان معترف است، اما درگذشته نیز در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به‌خوبی عمل نکرده است، چراکه عملیات اجرایی فاز نخست این طرح شامل زیرسازی، دیوار حائل، کف‌سازی و فونداسیون طی قراردادی به مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) واگذار شد اما تأخیر در پرداخت مبلغ قرارداد و افزایش مساحت پروژه از ۱۴ به ۱۸ هکتار، سبب شد مبلغ قرارداد به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند و در حال حاضر این قرارگاه مبلغی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد.

شهربازی گرگان در هزارتوی مدیریت شهری/ گره به دست سرمایه‌گذار باز می‌شود

تعلل شهرداری صدای دادستان را هم درآورد

چندی پیش دادستان مرکز استان به تعلل شهرداری در جذب سرمایه‌گذار و هدررفت بیت‌المال در پروژه شهربازی مدرن گرگان واکنش نشان داد. محمود اسپانلو، دادستان مرکز گلستان در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه شهربازی گرگان با انتقاد از توقف طرح ساخت شهربازی این شهر، گفت: بر اساس اعلام پیمانکاران تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی شهر برای این طرح هزینه شده است و هر روز تأخیر و تعلل در تکمیل آن، منابع عمومی را هدر می‌دهد.

وی افزود: ساخت شهربازی مدرن در منطقه هزارپیچ گرگان از چند سال پیش آغاز شده است و مجموعه مدیریت شهری گرگان در شهرداری و شورای شهر باید امکان پیشبرد این پروژه را تسریع کنند.

دادستان مرکز گلستان از مسئولان شهری درخواست کرد با همدلی و برداشتن موانع از سر راه سرمایه‌گذاران، گام‌های عملی برای اجرای این طرح بردارند تا مردم طعم خدمت را بچشند.

اسپانلو درباره کمبود منابع مالی برای تکمیل طرح‌های عمرانی که مدیران شهری مطرح می‌کنند نیز خاطرنشان کرد: شهرداری گرگان املاک بدون استفاده و راکد زیادی در شهر دارد و می‌تواند با مولدسازی این املاک، منابع لازم برای تکمیل طرح‌های عمرانی را تأمین کند.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های شهری متناسب با ظرفیت‌های مالی و زیرساختی مدیریت شهری، نقش مهمی در بهره‌برداری پروژه‌ها در موعد مقرر دارد و از هدررفت منابع مالی جلوگیری می‌کند.

کد خبر 705015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.