عهد مقاومت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وهفتم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران تصویر صفحه اول خود را به سفر آیت الله رئیسی به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داد و با تیتر «رئیسی در دل بختیاری‌ها» نوشت: پنجشنبه گذشته، شهرکرد میزبان نهمین مقصد در دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی بود. رئیس‌جمهور در این سفر یک‌روزه، علاوه بر بررسی کیفیت و میزان اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی به این استان، پروژه‌های آبرسانی و برق‌رسانی به بخش‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری را نیز افتتاح کرد. اما بخش‌ها یا برنامه‌ها و دیدارهای رسمی این سفر، تنها بخشی از واقعیت آن چیزی بود که در شهرکرد دیده شد. استقبال گرم، صمیمی و پرشور اهالی چهارمحال و بختیاری از آیت‌الله رئیسی، صحنه‌هایی به یاد ماندنی و تاریخی ثبت کرد. در این صحنه‌ها، اهالی استان، رئیس دولت مردمی و کاروان حامل رئیس‌جمهور را همچون نگینی در برگرفتند. یک علت این استقبال کم‌نظیر را می‌توان سرعت و جدیت دولت سیزدهم در انجام کارها و رفع مشکلات استان دانست. چرا که در فاصله دو سال فعالیت دولت، به واسطه طرح‌هایی که برخی از آنها در همین سفر افتتاح شد، مشکل آب نیمی از استان مرتفع شد.

عهد مقاومت

روزنامه کیهان در تیتر یک خود با تیتر «‌افتضاح حمله به بیمارستان شفا دومین شکست اسرائیل پس از ۷ اکتبر» نوشت: «یوسی میلمن»، تحلیلگر صهیونیست می‌گوید ارتش این رژیم حمله بی‌سابقه‌ای را علیه بیمارستان شفا آغاز کرد چون به همه اعلام کرده بود که مقر فرماندهی حماس زیر این بیمارستان قرار دارد اما داخل آن نه اسرای اسرائیلی را پیدا کرد و نه خبری از مقر فرماندهی حماس بود. خلاصه اینکه از افتضاح جز بی‌آبرویی بیشتر نصیب صهیونیست‌ها نشد.

این روزنامه همچنین در یادداشت روز خود با عنوان «نگاهی راهبردی به نتایج جنگ غزه» نوشت نتانیاهو در آغاز عملیات زمینی علیه غزه یعنی حدود سه هفته پیش، سه هدف راهبردی را اعلام کرد؛ از میان برداشتن حماس، آزادسازی اسرای اسرائیل و تغییر وضع اداری غزه و به عبارتی خارج کردن اداره امور غزه از دست حماس؛ هم‌اینک این دو هفته به پایان رسیده و از نظر تاکتیکی، ارتش اسرائیل پس از بمباران شدید هوایی و دریایی و با ورود سنگین زرهی بخش شمالی غزه را که حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع است به اشغال درآورده، اما از تحقق سه هدفی که اعلام کرده خبری نیست.

عهد مقاومت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگوی تفصیلی با بیژن عبدالکریمی پرداخت و از میان سخنان او تیتر «افسار روشنفکران ما دست رسانه‌های بیگانه افتاده است» را برگزید و نوشت: دکتر عبدالکریمی در این گفت‌وگوی تفصیلی گریزی هم به نقد جریان روشنفکری داخلی زد و اگر پیش‌تر در جایی گفته بود: «جریان روشنفکری در ایران بخشی از بحران است»، این بار هم تکرار کرد که به این حرفش اعتقاد راسخ دارد چراکه به زعم او افسار روشنفکران ما دست رسانه‌های بیگانه افتاده است. او می‌گوید: «امروز روشنفکر بودن یعنی فحش دادن به حکومت و در مقابل هیچ راه‌حلی ارائه نکردن.» او سخت معتقد است روشنفکران دچار پوپولیسم شده‌اند و مرگ جریان روشنفکری فرارسیده است.

این روزنامه همچنین به دیدار رهبر معظم انقلاب با فقها و حقوقدانان شورای نگهبان پرداخت نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های این شورا، نکاتی را در خصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند امسال فراهم کنند.

عهد مقاومت

روزنامه وطن امروز تیتر یک خود را به بررسی ابعاد نامه مهم سردار اسماعیل قاآنی به محمد الضیف اختصاص داد و با عنوان «عهد مقاومت» نوشت: در روزهای اخیر خبرگزاری انگلیسی رویترز با انتشار گزارشی بی‌اساس و بدون مدرک به نقل از «چند مقام ارشد» جمهوری اسلامی و گروه حماس نوشت: رهبر عالی ایران در دیدار اسماعیل هنیه «پیام روشنی به رهبر حماس داد» مبنی بر اینکه «شما هیچ هشداری درباره حمله ۱۵ مهر به اسرائیل به ما ندادید و ما از طرف شما وارد جنگ نمی‌شویم.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ اخیر غزه، بارها نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها هشدار داده و خطاب به رژیم صهیونیستی و ایالات متحده اعلام کرده است در صورت توسعه میدان درگیری‌ها و عدم توقف ماشین کشتار اسرائیل، گروه‌های محور مقاومت دست روی دست نخواهند گذاشت که تأیید آن حملات روزهای اخیر حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است. در چنین شرایطی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه پنجشنبه هفته گذشته در نامه‌ای مهم خطاب به «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، بر حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطینی تاکید کرد.

این روزنامه همچنین در توضیح طرح جلد خود نوشت مثلث مشهور این روزهای فلسطینی‌ها، حمایت مقاومت منطقه از مقاومت فلسطین را ترسیم کرده است.

عهد مقاومت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نزاع نرم در دور تند» به بررسی سطح تقابل بین‌المللی با تهران بعد از جنگ غزه پرداخت و نوشت: انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در کنار صدور قطعنامه حقوق بشری علیه تهران به موازات تحولات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ حماس و اسرائیل و اتهام‌زنی‌های واهی علیه تهران، حکایت از آن دارد که فضای ضد ایرانی به صورتی چندوجهی در حال تشدید است تا تهران را در موضوعات مختلفی با چالش مواجه کند. اگرچه به گفته خبرنگار رویترز احتمالاً در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد؛ اما باز نمی‌توان با استناد به این خبر، این احتمال را نادیده گرفت که نشست فصلی پیش رو برای ایران بی‌دردسر خواهد بود؛ چرا که محتوای گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مواضع رافائل گروسی به نحوی موید آن است که نشست پیش روی شورای حکام چندان آرام هم نخواهد بود.

عهد مقاومت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این سوال پرداخت که پدیده جدید بازار پول؛ چطور در سه ساعت به تسهیلات برسیم؟ و با تیتر «وام ریالی با رمز ارز» نوشت: رکورد سریع‌ترین دریافت وام خرد شکسته شد. بر اساس یک تجربه واقعی، فرآیند ثبت‌نام، احراز هویت، ارائه ضمانت و دریافت وام در یکی از پلتفرم‌های حوزه رمز ارز در کمتر از سه ساعت انجام شد. این در حالی است که فرآیند دریافت وام در کشور ما مسیری دشوار و زمان‌بر است و چالش‌های خاص خود را دارد. بوروکراسی پیچیده، درخواست ضمانت‌های دشوار و الزام به سپرده‌گذاری‌های طولانی‌مدت از جمله دشواری‌های دریافت تسهیلات خرد در نظام بانکی ایران است. حال آنکه سیاست‌های کنترل ترازنامه بانک‌ها در ماه‌های اخیر، بر دشواری‌های این مسیر افزوده است. با این حال به نظر می‌رسد دریافت وام خرد با ضمانت رمز ارز توانسته است تا حد زیادی بر این مشکل دیرینه نظام بانکی فائق بیاید و دریافت سریع وام را برای همه فراهم کند؛ روشی که می‌تواند شیوه‌های سنتی دریافت تسهیلات را به چالش بکشد. با این حال این روش خالی از ریسک نیست و مستلزم اعتماد به پلتفرم وام‌دهنده است. از سوی دیگر متقاضی باید خطر افت قیمت وثیقه رمزارزی و فروش آن توسط تسهیلات‌دهنده را بپذیرد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به دیدار رئیس جمهور چین و آمریکا پرداخت و با عنوان «توافق تاکتیکی رقبای ژئوپلیتیک» نوشت: برای اولین‌بار پس از سال‌ها، یک رهبر چینی ناامیدانه چیزهایی از ایالات متحده می‌خواست. فهرست شیء در اجلاس سران با احیای سرمایه‌گذاری‌های مالی آمریکا در چین و شکستن سلسله کنترل‌های صادرات فناوری آغاز شد که -حداقل به‌طور موقت- توانایی پکن را برای ساخت پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناها و پیشرفت‌های هوش مصنوعی که آنها را توانمند می‌سازد، کاهش داده است. «دیوید ای. سنگر»، در گزارش ۱۶ نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت: همه اینها ممکن است توضیح دهد که چرا دستیاران بایدن توانستند با استانداردهای دیپلماتیک چین به سرعت درباره یک توافق بزرگ بالقوه برای توقف جریان پیش سازهای شیمیایی فنتانیل به ایالات متحده و از سرگیری ارتباطات ارتش با ارتش مذاکره کنند؛ اتفاقی که برای دو ابرقدرت که نیروهایشان هر روز در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، حیاتی است.

عهد مقاومت

کد خبر 704933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.