قزوین از نعمت کتابخانه مرکزی محروم شده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: استان قزوین جزو معدود استانی‌هایی است که از نعمت کتابخانه مرکزی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، فاطمه محمدبیگی امروز -جمعه ۲۶ آبان- در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قزوین که به مناسبت هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی نهضت تجهیز و تکمیل کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: در چند روز آینده بزرگ‌ترین کتابخانه سیار کشور در استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی در استان قزوین باید به زودی تعیین‌تکلیف شود، چرا که در استان‌های لرستان، قم، یزد، کردستان، کرمانشاه، اردبیل و تهران از جمله استان‌هایی هستند که دارای این مجموعه عظیم فرهنگی هستند که بیش از ۶۰ خدمت در آن ارائه می‌شود. استان قزوین جزو معدود استانی‌هایی است که از نعمت داشتن کتابخانه مرکزی محروم مانده است.

محمدبیگی با اشاره به شعار هفته کتاب امسال با عنوان آینده خواندنی است، گفت: بخشودگی جرایم دیرکرد بازگرداندن کتاب از کتاب‌خانه‌ها، کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی و اجرای پویش کتابخون با هدف تأمین منابع خون سالم برای بیماران از دیگر برنامه‌های مهم این هفته در استان قزوین هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب و نمایشگاه کتاب را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و افزود: از مهمترین دستاوردهای اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی رشد شاخص‌های مطالعاتی از جمله امانت، عضویت و فضای مطالعاتی را می‌توانیم نام ببریم.

محمدبیگی افتتاح کتابخانه نرجه بعد از ۱۷ سال، راه‌اندازی کتاب‌خانه مرکزی بویین زهرا و بازطراحی کتابخانه امام‌خمینی (ره) با قدمت ۲۵۵ ساله را از اهم اقدامات صورت‌گرفته بیان کرد و گفت: ایجاد چهار سالن مطالعه استاندارد، اتاق علم، میز خدمت، بخش کودک و اتاق نوجوان در ۳ فاز اجرا شده و فاز نخست آن در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خرید خودروی کامیونت برای کتابخانه سیار و ایجاد بزرگ‌ترین کتابخانه سیار در سطح کشور در سطح تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی در روستاها را از اقدامات مهم دانست و ادامه داد: تجهیز کتابخانه استاد شهریار در روستای اردلان شهرستان آوج با هدف عدالت و محرومیت‌زدایی فرهنگی صورت گرفته است. محوطه‌سازی در کتابخانه دانش نصرت‌آباد انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از جذب ۱۵ میلیارد ریال کمک‌های خیریه به کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در روستای نیکویه کلنگ ساخت یک کتابخانه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی بانک‌ها صورت می‌گیرد. همچنین تکمیل کتابخانه‌های سگزآباد، بیدستان، شریف‌آباد و قشلاق در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.

محمدبیگی با اشاره به اجرای طرح ارسال کتاب توسط کتاب‌یاوران افزود: در این طرح در مناطق محروم و روستایی دانش‌آموزان کتاب و منابع اطلاعاتی را برای دانش‌آموزان روستایی ارسال می‌کردند و همچنین طرح دهیار کتاب در روستاهای آبیک اجرا شد. همچنین بهره‌مندی از فضاهای بلااستفاده از ادارات و مساجد برای ایجاد کتابخانه‌ها را داشتیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۷۲ قانون مالیات برای توسعه کتابخانه‌ها برای نخستین‌بار در استان قزوین محقق شد. همچنین امسال در بین ۲۷۱ روستای کشور کتابخانه روستای کلج رتبه نخست را کسب کرد و همچنین شهر قزوین در بین ۱۳ شهر نامزد اصلی شهر دوستدار کتاب قرار گرفت.

کد خبر 704854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.