استعمال دخانیات و سوءتغذیه از علائم خطر زایمان زودرس است

متخصص زنان و زایمان گفت: بیشتر زنان درگیر زایمان زودرس، فاکتور خطری ندارند، اما بعضی ریسک‌فاکتورهای زایمان زودرس از جمله سابقه زایمان زودرس، سوءتغذیه و استعمال دخانیات از علائم خطر زایمان زودرس است.

ندا مقتدری اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره زایمان زودرس اظهار کرد: دردهای زایمانی قبل از هفته سی‌وهفتم منجر به زایمان نخواهد شد و با اقدامات درمانی، قابل پیشگیری است، اما زایمان در این دوره «زایمان زودرس» نامیده می‌شود که احتمال بروز عوارض بدنی و دستگاه عصبی برای نوزاد وجود خواهد داشت.

وی افزود: بیشتر زنان درگیر زایمان زودرس، فاکتور خطری ندارند، اما بعضی ریسک‌فاکتورهای زایمان زودرس از جمله سابقه زایمان زودرس، کاهش طول سرویکس، سابقه بعضی جراحی‌ها، بارداری چندقلویی یا دوقلویی، عفونت‌های دوران بارداری، استعمال دخانیات، سوءتغذیه و کاهش وزن مادر می‌تواند از علائم خطر باشد.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اقدامات اولیه در صورت مشاهده علائم زایمان زودرس تصریح کرد: در صورت مشاهده علائم زایمان زودرس بررسی‌های لازم توسط متخصص زنان به‌منظور تشخیص تغییرات و انقباضات رحمی انجام می‌شود تا در نهایت بتوان از زایمان زودرس پیشگیری کرد.

وی با اشاره به علائم زایمان زودرس ادامه داد: دردهای زودرس، احساس درد و گرفتگی مبهم و مداوم در کمر، انقباضات رحمی و پارگی کیسه آب از جمله علائم زایمان زودرس است.

مقتدری اصفهانی اضافه کرد: آمپول بتامتازون پس از تشخیص احتمال زایمان زودرس برای مادر تزریق می‌شود که نیاز به تکرار پس از ۲۴ ساعت خواهد داشت، تزریق سبب تسریع رشد ریه جنین و احتمال بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زایمان زودرس در هفته‌های بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم بارداری بسیار سخت خواهد بود و زایمان باید در مراکز پیشرفته با امکانات بالا انجام شود، زیرا به احتمال زیاد نوزاد بستری خواهد شد.

کد خبر 704771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.