تعطیلی من و تو، قبول شکست یا تغییر استراتژی؟!

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: تعطیلی شبکه من و تو را نباید به معنای واقعی پایان فعالیت رسانه‌ای این معاندان فرض کرد، بلکه آن‌ها به خوبی دریافته‌اند که ابزارها و رویکردهای سنتی و تکراری در فضای رسانه اثربخشی خود را از دست داده است و به دنبال طرحی نو هستند.

محمودرضا کبیری‌یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خبر تعطیلی شبکه ماهواره‌ای من و تو یکی از اخبار مهم روزهای گذشته بوده است، بنا به گفته مدیران این شبکه، فعالیت رسمی شبکه من و تو تا سه ماه دیگر یعنی بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

وی افزود: شبکه من و تو یکی از شبکه‌هایی بود که در ایام فتنه سال ۸۸ به عنوان یک بازوی رسانه‌ای کار خود را آغاز کرد و از قضا خیلی زود به یکی از شبکه‌های پرمخاطب در بین شبکه‌های معاند تبدیل شد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: یکی از عوامل موفقیت این شبکه در جذب مخاطب این بود که برخلاف شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی یا صدای آمریکا، رویکردهای سیاسی و خبری آن محدودتر و نامحسوس‌تر بود و با چشم‌انداز ترویج سبک زندگی غربی برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان ایرانی تهیه می‌کرد و به صورت هوشمندانه سبک زندگی سنتی و دینی جامعه ایران را هدف گرفته بودند و هدف اصلی این شبکه، تغییر سبک زندگی مردم ایران بدون نشان دادن ماهیت سیاسی مدیران این شبکه بود.

وی ادامه داد: البته پس از چند سال به‌ویژه دراغتشاشات سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ ماهیت پلید و ضدایرانی این شبکه معاند آشکارتر شد و به‌تدریج پخش مستندهای جدیدی از رویدادهای مهم انقلاب اسلامی، تطهیر خاندان پهلوی و مخدوش کردن انقلاب بزرگ مردم در سال ۵۷ به عنوان یکی دیگر از اهداف این شبکه نمایان شد.

کبیری‌یگانه تصریح کرد: در واقع در تقسیم‌بندی سطوح عملیاتی رسانه‌های فارسی‌زبان، بی‌بی‌سی فارسی در سطح تئوری‌پردازی و رابطه نظری، ایران‌اینترنشنال با تاکتیک عملیات میدانی و رابطه میدانی و من و تو با تاکتیک حلقه رابط بین تئوری و عمل به برقراری رابطه احساسی با مخاطب مشغول به کار بودند، بنابراین باید این نکته را دریافت که عوامل پشت صحنه شبکه معاند من و تو که متشکل از طراحان و استراتژیست‌های رسانه‌ای هستند، امروز قرار است در بستر دیگری با همان هدف، اما با ابزار و شیوه‌های دیگری فعالیت کنند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی اضافه کرد: امروز ناکارآمدی شبکه‌های ماهواره‌ای در جهت‌دهی فوری و سریع به مخاطب به دلیل رشد فزاینده شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اهمیت نفر-رسانه و فعالیت به صورت شبکه‌های گسترده، خوشه‌ای و پراکنده بر مدیران این شبکه آشکار شده و تغییر ریل این رسانه نیز در همین راستا است.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه تعطیلی شبکه معاند من و تو به احتمال زیاد شکل‌گیری خرده‌رسانه‌های وابسته و هماهنگ، افزایش نفر-رسانه‌ها، شبکه‌سازی‌های خوشه‌ای و گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود که ملزومات و شرایط فضای رسانه‌ای مدرن را درک کرده‌اند و این بار از منظری دیگر افکار عمومی را هدف قرار خواهند داد، از این‌رو نباید تعطیلی شبکه من و تو را به معنای واقعی پایان فعالیت رسانه‌ای این معاندان فرض کرد، بلکه آنها به خوبی دریافته‌اند که ابزارها و رویکردهای سنتی و تکراری در فضای رسانه اثربخشی خود را از دست داده است و به دنبال طرحی نو هستند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: این موضوع باید در میان مدیران کشور نیز تبیین شود که عملیات روانی دشمن، اقتضائات و ملزومات جدید و نوین خود را دارد و نمی‌توان با روش‌های سنتی و گذشته به مقابله با توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن پرداخت.

کبیری‌یگانه افزود: امروز سواد رسانه، در کنار آمادگی نظامی، امنیتی و مؤلفه‌های مادی، قدرتی حائز اهمیت و توجه است، خوابیدن در باد پیروزی تعطیلی شبکه من و تو غفلت از سنگری دیگر در جبهه‌ای دیگر است که خیلی زود نشانه‌های آن در آرایش جنگی رسانه و جامعه برای متخصصان و اهل فن آشکار می‌شود، باید رسانه، تاکتیک‌ها، ملزومات، فرایندها، روش‌ها و تغییرات آن را شناخت و با آمادگی کامل مهیای جنگ در عرصه‌ای دیگر از سوی دشمنان شد، طراحان اصلی شبکه معاند من و تو خیلی زود با طرحی نو دشمنی خود را ادامه خواهند داد.

کد خبر 704544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.