سفری از غرب تا جنوب ایران زمین / از دریاچه صورتی مهارلو تا درختان پاییزی اوان

در سفرهای پاییزی «مقصد مهم نیست، بلکه باید از مسیر لذت برد» بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند؛ سفر در دل پاییز و گام برداشتن در مسیرهای نارنجی‌پوش تجربه‌ای منحصربه‌فرد است که می‌تواند خاطرات متفاوتی را برای هر شخصی ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌طور معمول و در برنامه‌ریزی‌های خانوادگی نیمه اول سال یعنی فصل‌های بهار و تابستان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب زمان مسافرت است، اما سفر در دل فصل پاییز با وجود جاده‌های نارنجی‌پوش تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

در سفرهای پاییزی و آخر هفته مسیر و مقصد تماشایی و گزینه مناسبی برای عکاسی هستند و دریاچه‌ها نیز، یکی از زیباترین مقاصدی هستند که در ادامه معرفی بر آن‌ها خواهیم داشت:

دریاچه اوان

دریاچه اوان واقع در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی استان قزوین یکی از دریاچه‌های بکر طبیعی است که مانند نگینی زیبا در منطقه کوهستانی و خوش آب‌وهوای الموت قزوین می‌درخشد، همچنین این دریاچه که از تالاب‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست است که در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

نزدیکی دریاچه اوان به تهران این محل را به مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی یک روزه تبدیل کرده و سالانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است؛ از تفریحات این دریاچه می‌توان به پرنده‌نگری، صید ورزشی، اسکیت روی یخ، قایق‌رانی، کوه‌پیمایی و عکاسی اشاره کرد.

پاییز فصل مهاجرات پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی است که منظره‌ای جذاب برای طبیعت‌گردان و عکاسان طبیعت خلق می‌کند و برودت هوا در فصل زمستان نیز، موجب یخ‌زدگی سطح دریاچه می‌شود و امکان اسکی روی یخ را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

سفری از غرب تا جنوب ایران زمین / از دریاچه صورتی مهارلو تا درختان پاییزی اوان

دریاچه مهارلو

دریاچه نمک و فصلی مهارلو با رنگ صورتی خود در ایران و جنوب شرقی شیراز واقع شده است که هیچ جزیره و خشکی در دل آن نیز دیده نمی‌شود؛ زیبایی این دریاچه صورتی تا حدی است که تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری مسافران خارجی شده و به‌نوعی باعث شده برای دیدن چنین عجایبی چشم به خارج نداشته باشیم.

رنگ صورتی، سفید و آبی دریاچه مهارلو به‌اندازه نمک و شوری آب دریاچه مهارلو بستگی دارد و نکته قابل توجه آن است که این دریاچه با زلالی و شفافیت خود هیچ آسیبی به کسی نمی‌رساند، اما به‌خاطر زیاد بودن نمک و فصلی‌بودن دریاچه مهارلو در ارتفاعات شیراز، آب آن برای آشامیدن مناسب نیست.

در مجاورت دریاچه مهارلو، روستای مهارلو را می‌بینیم که نام آن را روی دریاچه صورتی یا دریاچه نمک گذاشته‌اند؛ دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است و بیشتر آب آن در تابستان بخار می‌شود و وضعیت آب این دریاچه در طول سال تغییر می‌کند و بهترین زمان برای سفر به دریاچه صورتی مهارلو از پاییز تا اواسط بهار و در اواسط تابستان است.

سفری از غرب تا جنوب ایران زمین / از دریاچه صورتی مهارلو تا درختان پاییزی اوان

دریاچه زریوار

تالاب آب شیرین زریبار یا دریاچه زریوار از اماکن دیدنی مریوان است که در سه کیلومتری غرب شهر مریوان در دره‌ای به نسبت وسیع قرار دارد و از غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده است؛ این دریاچه با داشتن آب شیرین و حیات وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به‌شمار می‌رود، همچنین زریوار یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب می‌شود که در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

زریبار یا زریوار واژه‌های کردی هستند که متشکل از دو واژه «زری» یا «زریا» به معنی دریا و پسوند تشبیه «وار» یا «بار» است که در مجموع معنای دریاچه می‌دهد؛ در روایتی دیگر نام اصلی این دریاچه را «زیراوبار» به معنای آب کف کنار می‌دانند و دلیل این نامگذاری را چشمه‌هایی می‌دانند که آب آن از کف دریاچه تأمین می‌شود.

دریاچه زریوار کردستان در یک فرونشست محلی به نسبت باریک در پهنه کمربند سنندج سیرجان تشکیل شده که دو سوی غرب و شرق آن به گسل طولی شمال غربی جنوب شرقی محدود می‌شود؛ احتمال می‌رود که این دو گسل در تشکیل این دریاچه نقش داشته باشند.

از تفریحات این دریاچه می‌توان به تفریح‌های آبی، تفریح‌های زمستانی، پاراگلایدر، پرنده‌نگری و رستوران‌گردی اشاره کرد.

سفری از غرب تا جنوب ایران زمین / از دریاچه صورتی مهارلو تا درختان پاییزی اوان

دریاچه گهر

دریاچه گهر واقع در استان لرستان، یکی از مکان‌های دیدنی دورود است که دارای ۴ متر ژرف است البته دریاچه گهر کوچک تنها نیست و انتهای آن به دریاچه بزرگه گهر یا همان کله‌گهر می‌رسد.

گهر کوچک با ۵۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض و حدود ۴ متر عمق است که ۲ کیلومتر آن‌طرف، گهر بزرگ قرار گرفته و زلالی‌اش آن‌قدر هویدا است که می‌توانید ماهی‌های داخل دریاچه را تماشا کنید؛ از تفریحات این دریاچه می‌توان به طبیعت‌گردی، قایق‌سواری، ماهیگیری، کوهنوردی و عکاسی اشاره کرد.

طبیعت اطراف دریاچه گهر پر از درخت بلوط، زرشک، سیب وحشی، دافته، درختان اورس، ارجن، پسته وحشی، گلابی وحشی، بلوط مازو، دار گردو، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، بادام، پسته، گلابی، بید، نارون، اختر، گل لاله، درخت چنار، گردو، انجیر، سیب، انار، گز، گل‌های لاله و شقایق و زنبق و لاله وحشی تاج خروسی، اختر، مارماهی، لاک‌پشت و از این قبیل موارد است.

سفری از غرب تا جنوب ایران زمین / از دریاچه صورتی مهارلو تا درختان پاییزی اوان

کد خبر 704539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.